Llibres

LLETRES I MÚSICA

Compromís amb la bondat

Pocs escrip­tors són capaços de tras­lla­dar la seva bon­dat al ter­reny lite­rari, on majo­ritària­ment els mals sen­ti­ments, manen. La bon­ho­mia i l’amor com­po­nen els eixos bàsics de l’obra de la poeta sit­ge­tana Cèlia Sànchez-Mústich, de la qual la nova col·lecció de Pagès Edi­tors acaba de com­pi­lar Si creus que hi soc, una bona selecció dels seus lli­bres, des del ja llunyà La cen­dra i el tea­tre, datat el 1989, fins a Mudança endins, del 2021, on podem tro­bar un bell preciós poema pro­ta­go­nit­zat per sa mare amb set anys, que fa tota una volta. El títol del volum ens remet al seu poema Llum cau­te­lar.

Neboda de Peret –per mi l’equi­va­lent als Beat­les aquí–, la Cèlia ha con­reat una obra múlti­ple, que passa per l’eix de la poe­sia, però també per la nar­ra­tiva, on no s’han de per­dre la bio­gra­fia de Peret, per exem­ple, dues novel·les, qua­tre con­junts de con­tes i l’extra­or­di­nari Els vells, aque­lla nosa, en què des­cri­via l’acte de valen­tia –ella no ho con­si­dera així– d’entrar, sense data de sor­tida, amb una amiga gran detec­tada de covid, quan poc se sabia de la malal­tia. La Cèlia és així. Clo­nem-la! També és res­pon­sa­ble, amb Joan Duran, del fes­ti­val, ells l’ano­me­nen Festa de la Poe­sia de Sit­ges, que inunda de ver­sos la bonica loca­li­tat de la costa, que està massa con­di­ci­o­nada pel seu pas­sat radi­ant, però que vibra amb una festa que exporta la poe­sia pels car­rers, pels locals, pels bars i pels col·lec­tius d’altres dis­ci­pli­nes de la ciu­tat.

Si creus que hi soc es podria englo­bar dins el gènere de les anto­lo­gies, però també com a lli­bre d’una obra con­so­li­dada. Con­serva un espe­rit cohe­rent, amb el seu sen­tit de l’humor –sem­pre hi és pre­sent– i també el gust pel deta­llisme, des del pri­mer poema, Petita llen­gua, “la llen­gua amb què escric / no és un oceà / ni un mar / ni una llarga platja. / Més aviat s’assem­bla a una cala petita, / equi­pada amb tots els colors regla­men­ta­ris, / ter­ri­ble i temp­ta­do­ra­ment fotogènica / des del poema.” Diríem que és, així mateix, una decla­ració d’inten­ci­ons, una poètica superba.

Amb il·lus­tra­ci­ons de Joan Raven, pròleg de la mateixa autora i epíleg de Sònia Moll, el volum, de pocs menys de dues-cen­tes pàgines, recull el que ella deno­mina “la memòria vel·leïtosa i des­tra­lera”. La poe­sia en clau rea­lista es mos­tra en ple­ni­tud, sense bar­ro­quis­mes ni exces­sos.

Hi ha poe­mes que recu­pe­ren imat­ges del pas­sat per viat­jar fins al pre­sent, on l’amor ho és tot: “Tens una brossa a la pes­ta­nya, va dir el meu pare. / Ella, la filla, va cos­tar el dit on jo era i em va fer caure. / i vaig tor­nar a tra­ves­sar parets de paper / fins al límit de l’uni­vers cone­gut, / fins a tren­car-me en tu.” En pocs ver­sos, la Cèlia és capaç de tras­lla­dar-nos per les infi­ni­tuds del sen­ti­ment. Ens porta amb paciència de bra­cet, amb tota la paciència del seu caràcter, que s’hau­ria d’estu­diar a les esco­les. Aquesta és una de les victòries de la seva poe­sia.

Imagine That
Patsy Cline
Discogràfica: Elemental
Morta en un accident d’avió el 1963, Elemental reuneix en dos discos bona part de l’obra de la cantant Patsy Cline, estrella del ‘country’, que des dels quinze anys es movia per emissores amb la seva veu magnífica i que va fer eclosió els anys cinquanta fins que la mala sort li va donar la carta final. No se’l perdin.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia