cultura

La resurrecció de Varo

En els darrers dies dues productores han anat a Anglès per descobrir els orígens de la pintora surrealista que va morir a l'exili mexicà

Marcel·lí Parés, que va dedicar un capítol de la sèrie ‘Un segle per a les dones' a Remedios Varo, està buscant finançament per fer un gran documental sobre la vida de l'artista

“És complicat d'entendreque a casa seva Remedios Varo no sigui reconeguda”

Reme­dios Varo, la pin­tora sur­re­a­lista nas­cuda a Anglès que va patir la Guerra Civil i es va exi­liar a Mèxic, ha des­per­tat l'interès de diver­ses pro­duc­to­res de cinema i tele­visió que en els dar­rers dies s'han des­plaçat a la vila sel­va­tana per des­co­brir els orígens i la influència del pai­satge i l'arqui­tec­tura indus­trial en l'obra d' una artista que fins fa rela­ti­va­ment poc era una des­co­ne­guda tant per als habi­tants del poble on havia nas­cut, com a Cata­lu­nya.

Els mexi­cans Tufic Makh­louf i Enri­que Mira­bal –l'un pro­duc­tor i l'altre guio­nista, que tre­ba­llen per a la fun­dació d'Aube Elléouët, filla d'André Bre­ton, que ha dedi­cat els seus esforços a tren­car el domini de certs mer­ca­ders de l'art i recu­pe­rar artis­tes no tan cone­guts de l'època sur­re­a­lista– es mos­tra­ven estra­nyats que una figura valo­rada per la cul­tura mexi­cana pateixi l'ano­ni­mat a la terra on va néixer. “És com­pli­cat d'enten­dre –asse­gu­rava Makh­louf– que una dona com aquesta, que va viure una vida plena d'amors, aven­tu­res, desa­mors, llui­tes i que no va començar a pin­tar amb con­tinuïtat fins que Wal­ter Gruen li va donar la tran­quil·litat econòmica que li va per­me­tre pin­tar sense sobre­salts, aquí no sigui reco­ne­guda com una de les grans de la pin­tura mun­dial.” Makh­louf i Mira­bal, que es van pas­sar el dia al barri antic d'Anglès inten­tant des­co­brir les sem­blan­ces entre les pin­tu­res de Varo i l'arqui­tec­tura indus­trial i medi­e­val de la vila, es van mos­trar impac­tats pel vapor de la Burés, una peça única a Cata­lu­nya, una màquina cons­truïda entre els anys 1899 i 1900 per la Maqui­nista Ter­reste y Marítima que s'ha con­ser­vat pràcti­ca­ment intacta i que, segons es pot des­co­brir a l'obra varo­ni­ana, va tenir una gran influència en la cons­trucció dels seus qua­dres.

Toni Espi­nosa, pro­duc­tor d'Enu­nai Pro­duc­ci­ons, va sen­tir par­lar de Reme­dios Varo fa sis anys a Nova York quan una com­pa­nya que estava lli­cen­ci­ada en crítica d'art li va mos­trar els seus qua­dres i la va com­pa­rar amb Dalí i De Chi­rico. Espi­nosa va deci­dir que inves­ti­ga­ria la vida i l'obra d'aque­lla dona valenta i 2.000 dies després, al prin­cipi de desem­bre, en el que serà un docu­men­tal per a Tele­visió Espa­nyola, va viat­jar a Anglès per des­co­brir els racons íntims de la infància de Varo. Espi­nosa, que arri­bava de Mèxic, on havia entre­vis­tat les per­so­nes pro­pe­res que encara recor­da­ven la pin­tora, expli­cava que la seva fil­mació anava des­ti­nada al pro­grama Impres­cin­di­bles, una sèrie de docu­men­tals sobre els per­so­nat­ges més des­ta­cats de la cul­tura espa­nyola i que, per exem­ple, ha bio­gra­fiat Josep Pla trenta anys després de la seva mort, Álvaro Cun­queiro, Miguel Hernández, Jaume Plensa o Terenci Moix. En aquest con­text, Mar­cel·lí Parés, que amb Mor­gana Pro­duc­ci­ons va dedi­car a Reme­dios Varo un capítol de la sèrie Un segle per a les dones, reco­neix que la pro­ducció d'aquell docu­men­tal li va dei­xar mol­tes hipòtesis ober­tes i avui està bus­cant finançament per “aca­bar una feina que es va que­dar curta”. “És per això que vull fer una nova pel·lícula sobre la figura de Reme­dios Varo i aquí hi juga un paper fona­men­tal la seva infància a Anglès.” Parés, que fa poc ha rodat Asmita –l'aven­tura d'un guia d'alta mun­ta­nya al Nepal que va per­dre els dits de la mà i un peu inten­tant fer con­que­rir l'Eve­rest a una per­sona de 76 anys i que va ser aco­llit per una família de Girona que el va aju­dar a recu­pe­rar-se fins que va poder tor­nar a la feina–, veu en la figura de Varo un refe­rent per a les noves gene­ra­ci­ons. Com diu l'alcalde la vila, Pere Espi­net: “Reme­dios mai va poder obli­dar els pai­sat­ges de la infància; el seu és un vin­cle ances­tral, no impor­ten les distàncies i els límits i té una con­nexió espi­ri­tual que marca els dife­rents esta­dis en què la mística és pre­sent.”

Filla de l'exili
Remedios Varo va néixer a Anglès, però en realitat va ser filla de l'exili. Les seves conviccions esquerranes la van portar a casar-se primer amb Gerardo Lizárraga, un dels membres més destacats del Sindicat de Cartellistes de la CNT, per, en plena Guerra Civil, esdevenir parella del poeta Benjamin Péret, surrealista i trotskista, perseguit per l'estalinisme, amb el qual va viure hores complicades fins que després d'un viatge entre Marsella i Casablanca va arribar a Mèxic.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.