cultura
Patricia Ferreira
Cineasta
“Els adults tenim falta de memòria amb els joves”
Quatre guardons en el recent Festival de Màlaga (millor pel·lícula, millor guió i premis als actors Àlex Monner i Aina Clotet) diuen molt sobre la força, el realisme i l'emoció d'aquest retrat de joves adolescents. La directora madrilenya Patricia Ferreira ha treballat amb una productora catalana i ha rodat a Barcelona, majoritàriament en versió original catalana, aquesta pel·lícula que s'estrena avui.
A les escoles es queixen que els pares deleguen cada cop més responsabilitat en els mestres.
No crec que Els nens salvatges parli de manca de responsabilitat dels pares. Els que hi surten són normals, no són maltractadors, ni els exploten, ni res semblant. Més aviat parlaria de la falta de memòria que tenim
els adults amb els joves, i a vegades de falta de respecte. Sembla que quan traspassem el mur
de l'adolescència i ens incorporem al món adult ja pensem que els nostres són els únics valors que existeixen, i ens oblidem dels valors de l'adolescència. Són éssers humans amb els mateixos drets que nosaltres, que viuen una altra època de la vida. A Els nens salvatges plantejo això, aquest respecte mutu que ens hauríem de tenir. I en concret, el que haurien de tenir els adults pels adolescents. Tenen els seus drets i valen tant com els teus.
els adults amb els joves, i a vegades de falta de respecte. Sembla que quan traspassem el mur
de l'adolescència i ens incorporem al món adult ja pensem que els nostres són els únics valors que existeixen, i ens oblidem dels valors de l'adolescència. Són éssers humans amb els mateixos drets que nosaltres, que viuen una altra època de la vida. A Els nens salvatges plantejo això, aquest respecte mutu que ens hauríem de tenir. I en concret, el que haurien de tenir els adults pels adolescents. Tenen els seus drets i valen tant com els teus.
Per què va rodar a Catalunya
i en català?
i en català?
Qui primer es va interessar ja fa temps per aquest projecte meu va ser una productora catalana, Míriam Porté, de Distinto Films. Em va proposar que rodéssim a Barcelona, a mi em va semblar perfecte, i jo, que sóc una absoluta defensora de les versions originals, he rodat en català els personatges que parlen català i en castellà els que parlen en castellà.
El perfil dels alumnes, més enllà de diferències lingüístiques, canvia respecte dels de Madrid, Sevilla o Stuttgart?
Els de Stuttgart no els conec, però amb els de Madrid, que
els conec bé, no hi ha cap diferència. He fet documentació
a Madrid que m'ha servit per treballar aquí. Quan muntava les escenes de la classe dels alumnes catalans, rememorava situacions que havia vist
en instituts de Madrid.
els conec bé, no hi ha cap diferència. He fet documentació
a Madrid que m'ha servit per treballar aquí. Quan muntava les escenes de la classe dels alumnes catalans, rememorava situacions que havia vist
en instituts de Madrid.
Ha citat La clase com una pel·lícula que l'ha inspirat. Per què?
Més que inspiració, La clase em va donar confiança. Ja tenia el guió pràcticament fet quan vaig veure-la, però em va fer veure que es podia treballar amb adolescents amb aquesta força i aquesta veritat.
No li sembla que el cinema francòfon sobre educació
és el més interessant?
és el més interessant?
França té una gran tradició
de pel·lícules molt serioses i
interessant, com Tavernier i Hoy empieza todo, o podem anar més enrere, amb Los
400 golpes. I sempre fora de tòpics, pel·lícules serioses i molt bones, fetes per directors de prestigi, que han dedicat el seu talent a parlar d'aquest tema. El que passa a França és que el tema de l'educació i la cultura és la seva
primera qüestió d'Estat.
de pel·lícules molt serioses i
interessant, com Tavernier i Hoy empieza todo, o podem anar més enrere, amb Los
400 golpes. I sempre fora de tòpics, pel·lícules serioses i molt bones, fetes per directors de prestigi, que han dedicat el seu talent a parlar d'aquest tema. El que passa a França és que el tema de l'educació i la cultura és la seva
primera qüestió d'Estat.
La pel·lícula parla d'ensenyament públic i s'estrena una setmana en què hi ha hagut vaga per defensar-la.
Els nens salvatges és una pel·lícula que sorgeix per explicar una història molt concreta, de com un noi normal pot arribar a fer un fet terrible. Però durant el procés de documentació de la pel·lícula vam tenir molt contacte amb instituts d'ensenyament públic i ens va permetre conèixer molts professors, els sistemes d'estudi, com es treballa... I no podem manifestar una altra cosa més que l'admiració pel gremi dels professors. N'hi deu haver de tota mena, però hem observat un treball a consciència, dedicat i apassionat. Els nens salvatges estan molt a prop d'aquestes reivindicacions. Les xifres són esfereïdores, que en el conjunt d'Espanya baixem del 4,9 al 3,9% del PIB en inversió a l'ensenyament públic, uns 10.000 milions d'euros, és un disbarat absolut, que pagarem, sens dubte.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
«Els nens salvatges»
Gènere: Drama
Direcció: Patricia Ferreira.
Intèrprets: Marina Comas, Clara Segura, Àlex Monner, Albert Baró.
Valoració crítica:
[ep]
[ep]
[ep]
[eb]