Territori

que. bueno. que. viniste

JORDI BORDES

El teatre iberoamericà fora de Buenos Aires

El festival Temporada Alta amplia la presència de companyies contemporànies iberoamericanes per mostrar que hi ha talent, recerca i creació més enllà de la prolífica capital argentina, Buenos Aires

Cada cultura es fa seu l'art, la manera d'expressar unes emocions i unes reflexions que són comunes perquè tenen l'arrel en la humanitat. Si fins fa poques dècades el teatre semblava moure's abassegant per allà on passava (i tenyint-lo de la forma teatral del moment), avui és més fàcil arribar a un tipus d'arts escèniques més soterrades, que treballen en direccions a vegades oposades a la forma teatral que s'imposa. És en aquesta topada que apareixen les noves formes dramatúrgiques. Si fa cosa d'una dècada sovint aquestes noves formes estaven d'esquena al públic, ara hi ha una gran varietat de propostes que pretenen dir la veritat del text (o aquesta és la seva intenció, si més no) tenint molt clar que s'ha d'atrapar l'espectador amb elements contemporanis, com ara un text amb intriga, personatges amb espais no definits o amb contradiccions, fets quotidians, dramatúrgia fragmentària amb canvis d'espais (mentals o físics) i, si pot ser, que, en posar-los sota la lupa de l'escenari esdevinguin exemples de la condició humana, sempre perseguint una mena d'encant (encara que sigui un art pobre i volgudament lleig). Buenos Aires ha passat a ser, a través de Veronese, Daulte, Tolcachir, i ara Romina Paula (Fauna, 22 de novembre, Coma Cros) i Mariano Pensotti (Cineastas, 24 de novembre, Coma Cros), un dels centres de gravetat de la veritat teatral mundial. Segons el director del festival, Salvador Sunyer, és justament el centre europeu (Brussel·les, Alemanya). Buenos Aires no va néixer del no-res. Hi ha una llarga tradició i uns teatres comercials immensos que demostren la fidelitat del públic argentí a l'espectacle en directe. Evidentment, companyies com ara Los Luthiers o les posades en escena clàssiques (majoritàriament del teatre clàssic europeu) han permès que els actors treballin, en clau artesanal, i creïn nous muntatges per al seu creixement com a actors (i, possiblement, com a persones). L'inconformista Ricardo Bartís és el pare artístic, tot i que no els vol reconèixer com a fills, d'una generació que ha esclatat a Europa, gràcies en molt bona part a la insistència del Temporada Alta.

Les peces vistes fins ara apunten en tres direccions divergents. Per una banda, en l'adaptació, a la brasilera, d'un text psicològic, com és La Srta. julia, d'August Strindberg. Julia, de Christiana Jatahy, navega entre el teatre i la televisió, i converteix l'escenari en un plató, la qual cosa permet veure el detall en primeríssims primers plans i, en ocasions, s'alterna per la imatge mig amagada, com l'acte sexual que Jatahi decideix mig mostrar, tot i que el reserva en un racó mantenint una certa intimitat. La peça també dialoga entre l'actor i el personatge. Hi ha una voluntat per confondre els rols, cosa que fa convertint el càmera en el pare (que és el que ha rodat la Julia de nena, al jardí, per exemple). Sembla que Jatahy repetirà l'edició vinent.

Montserrat és un nou treball de Lagartijas Tiradas al Sol (ja hi van ser el 2011 amb El rumor del incendio). L'obra investiga la realitat i la ficció, i perverteix el teatre document amb un aire novel·lesc. En primera persona, resulta creïble, per molt increïble que es plantegi la no mort de la mare i la peripècia per poder retrobar-la. Finalment, la setmana passada, el Pequeño Teatro de Morondanga va trencar l'espai i la barrera amb el públic a Bienvenido a casa, una peça fantasiosament tràgica i fosca que, en canvi, genera tendresa i complicitat. Com els mexicans de Lagartijas... treballen com a creació col·lectiva, trencant les jerarquies. Ben diferent del criteri de Jatahi, que necessita la meticulositat i alhora la implicació de càmera i actors. Cal saber més del nou teatre americà!

Un pont
El Festival Temporada Alta reivindica la seva capacitat de ser l'aparador de la nova dramatúrgia iberoamericana a Europa i, alhora, oferir propostes de la dramatúrgia catalana (i europea) per enamorar el públic de l'altra banda de l'oceà Atlàntic.
De cine
Les propostes argentines d'aquest any indaguen en la frontera entre el teatre i el cinema. Romina Paula torna amb un nou treball que juga amb una actriu que vol portar la seva vida al cinema. Una nova ocasió per posar a prova la capacitat d'interpretació d'uns actors que, sense res, ho ensenyen tot. Pensotti insisteix en el paradigma entre realitat i ficció i alhora entre teatre i cinema.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS