cultura

LA CRÒNICA

Cap a una ciutat dels museus?

Men­tre s'espera conèixer les dar­re­res volun­tats de Maria Teresa Ber­mejo, que va morir el 20 d'octu­bre pas­sat als 94 anys, a l'Ajun­ta­ment de Girona es reu­neix cada set­mana la comissió cre­ada per deba­tre la con­veniència de l'adqui­sició de la col·lecció d'art que havia for­mat amb el seu marit, Rafael San­tos Tor­ro­e­lla (1914-2002), amb més d'un miler d'obres dels pin­tors cata­lans més des­ta­cats del segle XX i també amb obra d'avant­guar­des del pri­mer terç del segle, com ara Fran­cis Pica­bia, Juan Gris, Maruja Mallo o dibui­xos de Fede­rico García Lorca. La pro­posta que hi havia era de 3,9 mili­ons d'euros, per sota del preu de mer­cat, però, en no haver-hi una majo­ria política sufi­ci­ent, la com­pra es va ajor­nar. Caldrà espe­rar les dis­po­si­ci­ons tes­ta­mentàries d'aquesta dona de caràcter que no va voler dis­per­sar la col·lecció, ni tam­poc el fons bibli­ogràfic i l'arxiu que cedia, sem­pre que se'n man­tingués la uni­tat.

Al mateix temps, es debat el model museístic de la ciu­tat que hores d'ara té el Museu d'Història, el Museu dels Jueus, el Museu del Cinema, la Casa Masó, el Museu d'Art, el Museu d'Arque­o­lo­gia, el Museu de la Cate­dral,... Però cap de dedi­cat a l'art con­tem­po­rani.

Fins ara, s'han cele­brat tres tro­ba­des pre­si­di­des per l'alcalde Car­les Puig­de­mont amb regi­dors dels par­tits repre­sen­tats a l'Ajun­ta­ment i els tècnics de cul­tura de la casa. En cada sessió, que s'allar­guen unes dues hores, hi ha hagut con­vi­dats dife­rents. Pri­mer, van ser el taxa­dor Artur Ramon i el peri­o­dista Josep Playà; ambdós van des­ta­car la importància de la col·lecció i ava­la­ven que s'adquirís. En la segona reunió, ja a porta oberta, van inter­ve­nir l'his­to­ri­a­dor d'art Jaume Vidal Oli­ve­ras i la his­to­ri­a­dora i exre­gi­dora Maria Lluïsa Faxe­das. Es trac­tava de valo­rar la importància de l'arxiu i la bibli­o­teca del fons San­tos, amb més de trenta mil regis­tres, que Ber­mejo cedia sense cost. Aquesta cons­ta­tació va cau­sar sor­presa entre els regi­dors de l'opo­sició. Pia Bosch (PSC), Joan Olóriz (ICV) i Jordi Navarro (CUP) van mani­fes­tar que en cap moment se'ls havia acla­rit aquest extrem. En tot cas, la pre­gunta més cor­recta seria: vol­drien l'Ajun­ta­ment i l'Arxiu Muni­ci­pal de Girona la cessió del fons bibli­ogràfic i heme­rogràfic sense la col·lecció art?

Per Jaume Vidal, “el fons San­tos té interès i sen­tit com a con­junt”. Per la seva part, Faxe­das con­si­dera que no necessària­ment l'ha de com­prar una ins­ti­tució local i que toca més a la Gene­ra­li­tat i con­clou que “el que no té sen­tit és que es perdi”.

En la dar­rera sessió han par­ti­ci­pat els artis­tes Enric Ansesa i Manel Bayo i el crític Eudald Camps, que en con­junt tenen clar que és una opor­tu­ni­tat i no són con­tra­ris a la com­pra (amb el suport d'altres ins­ti­tu­ci­ons), però els pre­o­cupa que no afecti els recur­sos que es des­ti­nen a un sec­tor avui molt migrat. Valo­ren si el fons San­tos Tor­ro­e­lla podria con­tri­buir a dina­mit­zar l'art con­tem­po­rani a Girona, ciu­tat que “viu d'esquena als seus museus”, segons Eudald Camps. Per Ansesa, el més pre­o­cu­pant és que Girona ha que­dat des­proveïda de mer­cat d'art, amb una sola gale­ria comer­cial. Olóriz obre una altra via en des­ta­car que aquesta col·lecció “ha des­per­tat un gran entu­si­asme en deter­mi­nats sec­tors”, refe­rint-se al turístic.

El debat va deri­var sobre una de les pre­gun­tes més anti­gues de la cre­ació: què va ser pri­mer l'ou o la gallina. Dit amb altres parau­les, què s'ha de fer pri­mer: ade­quar un espai per esde­ve­nir museu d'art con­tem­po­rani o acon­se­guir el fons San­tos Tor­ro­e­lla i ja es bus­ca­ran els recur­sos. La posició de l'alcalde i dels tècnics muni­ci­pals és tan­car l'ope­ració i anar ela­bo­rant el pro­jecte museístic de la ciu­tat. L'arxi­ver Joan Boa­das va posar com a exem­ple les adqui­si­ci­ons del fons Tomàs Mallol, que va esde­ve­nir el Museu del Cinema, i l'acord amb Narcís-Jordi Aragó per la Casa Masó. El direc­tor d'aquest equi­pa­ment, Jordi Falgàs, creu que un museu només es podrà fer si té obres, noms i artis­tes potents com els que li pot pro­por­ci­o­nar la col·lecció San­tos Tor­ro­e­lla.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia