Art

art. &co

pilar parcerisas

Fotografiar el vestigi


Fer balanç

La pri­mera retros­pec­tiva del fotògraf Fer­ran Freixa a Tecla Sala posa de mani­fest la gran feina a fer en el camp de la recu­pe­ració de la foto­gra­fia con­tem­porània del nos­tre país i el retard amb què s'estan recu­pe­rant els fotògrafs de la gene­ració dels anys setanta, com és el cas d'aquest gran pro­fes­si­o­nal, nas­cut a Bar­ce­lona el 1950 i un dels pri­mers a fer de la foto­gra­fia una pro­fessió libe­ral i ager­ma­nar-la amb el dis­seny gràfic, quan establí el seu pri­mer estudi a Bar­ce­lona el 1969. Fer­ran Freixa per­tany a aquell grup de fotògrafs que veie­ren la pos­si­bi­li­tat de situar la foto­gra­fia en pla d'igual­tat a les altres dis­ci­pli­nes artísti­ques, en lluita per un esta­tus propi. Aquest pri­mer intent de fer balanç d'una tra­jectòria, que inclou imat­ges del 1973 al 2013, és a dir, qua­ranta anys de mira­des a través de l'ull de la càmera, és només un tast d'una visió d'un ins­tant, d'una situ­ació que la foto­gra­fia trans­forma en eterna.

El silenci de les coses

Comis­sa­ri­ada per Pep Rigol, l'expo­sició revela, mit­jançant diver­ses temàtiques, un sol fil estètic, basat en la ruïna, en el silenci, en la distància entre el sub­jecte i l'objecte. Aquest ens parla d'un món des­a­pa­re­gut, el de les boti­gues de final dels setanta, abans de la trans­for­mació comer­cial de Bar­ce­lona en franquícies: la botiga de guants, la de bar­rets, la bar­be­ria antiga, la gani­ve­te­ria, sem­pre espais buits del fac­tor humà, però amb objec­tes recor­den la seva presència, jus­ta­ment per la seva absència. És el mateix que reve­len els plecs de les esto­va­lles blan­ques d'hotels, pen­si­ons i res­tau­rants, on la roba asso­leix cotes de magnífica abs­tracció. Les com­po­si­ci­ons són de pen­sa­ment fotogràfic mini­ma­lista, visió fron­tal, api­la­ment de roba, de plats, de tova­llons, tendència al mono­crom, a la sime­tria, al con­trast de llums i ombres, de blanc i de negre, però amb el resul­tat d'una uni­tat marmòria al con­junt. Les fonts de Tívoli a Roma o les vil·les roma­nes ens par­len de la història, la memòria i la decadència, men­tre les pedre­res de Menorca o les de mar­bre d'Alme­ria for­gen un pai­satge mine­ral molt pro­per a l'arqui­tec­tura, tema que tant ha tre­ba­llat pro­fes­si­o­nal­ment aquest fotògraf.

Poètica de la ruïna

Cris­tina Zelich parla a propòsit de la foto­gra­fia de Fer­ran Freixa de la Unheim­lichkeit, de l'estra­nyesa, de la presència inqui­e­tant de les coses. Diria, però, que és una estra­nyesa arque­o­lo­git­zant, que cons­tata un estat de les coses, petri­fica i eter­nitza el con­tin­gut de la imatge com un signe de civi­lit­zació i de la pet­jada humana per aquest món. El sen­tit de ruïna hi és patent, no sola­ment en la magnífica i exclu­siva sèrie de foto­gra­fies sobre el Liceu cre­mat, sinó també en el con­junt de foto­gra­fies que ha dut a terme dar­re­ra­ment sobre les cons­truc­ci­ons a les colònies indus­tri­als cata­la­nes, fàbri­ques tèxtils i habi­tat­ges avui men­jats per l'herba i les enfi­la­dis­ses, pai­sat­ges vora els rius que posen de mani­fest l'abandó no gaire llunyà d'una eco­no­mia pro­duc­tiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia