cultura

El gran mite de la rumba

Peret, un dels artistes catalans més populars de l'últim mig segle, mor de càncer als 79 anys, havent deixat com a valuós llegat la paternitat de la rumba catalana

Peret, nascut a Mataró, mai no es va cansar
de defensar
la catalanitat
de la rumba
La seva actuació en la clausura dels Jocs va fer néixer una nova edat d'or per a la rumba catalana

Quan, ahir al mig­dia, després de tot un matí d'infor­ma­ci­ons con­tra­dictòries, es va con­fir­mar la mort, als 79 anys, de Pere Pubill Calaf, Peret, tot­hom va emfa­sit­zar un dels molts títols amb el qual se'l conei­xia: el de rei de la rumba cata­lana. “Sem­pre he dit que no sóc rei de res ni ho seré mai, almenys fins que el del banc em tru­qui per dir-me que ja m'han ingres­sat el sou de rei”, repli­cava Peret, cons­ci­ent que la volada social de les seves cançons –sub­til, durant les dècades dels sei­xanta i setanta; con­tun­dent, sobre­tot dar­re­ra­ment– era incom­pa­ti­ble amb l'osten­tació d'un rang monàrquic. “Si em diuen «el rei de la rumba» és pel meu bon gust en el ves­tir”, som­reia.

Peret, però, era posseïdor d'altres títols honorífics, perquè les seves apor­ta­ci­ons a un gènere tan autòcton com la rumba cata­lana, estre­ta­ment lli­gada a les cele­bra­ci­ons dels gita­nos cata­lans del Raval bar­ce­loní, el Maresme, Lleida o la Vila de Gràcia, no estan més que des­ti­na­des a aug­men­tar el seu valor històric amb el pas del temps. N'hi ha que poden pre­su­mir d'haver creat cançons o dis­cos eterns. Peret, a més, podia dir que havia creat un estil. L'enor­gu­llia, pre­ci­sa­ment, el títol d'inven­tor de la rumba cata­lana, la pater­ni­tat de la qual defen­sava a ultrança cada cop que,en algun dels con­gres­sos, cur­sos o simpòsiums que s'han cele­brat al vol­tant de la rumba en l'última dècada a Bar­ce­lona, sor­gia el sem­pre encès debat de si el cre­a­dor havia estat ell o el Pescaílla. Que la rumba, doncs, era tan cata­lana com la sar­dana eren idees que Peret no es va can­sar de defen­sar, fins al punt que, sense la seva insistència, la seva iden­ti­fi­cació com un dels trets cul­tu­rals del país difícil­ment esta­ria tan assu­mida.

Sem­pre crític

Home de parau­les clares i opti­mista con­vençut, Peret era –sobre­tot últi­ma­ment– molt crític amb la classe política (“el poble s'ha de rebel·lar”, insis­tia en les últi­mes entre­vis­tes). Però l'impo­nent poder de con­nexió amb el poble de les seves cançons no va ser des­a­pro­fi­tat ni pel fran­quisme (que va con­ver­tir en banda sonora de l'aper­tu­rismo cançons com ara Una lágrima, el Gitano Antón o Bor­ri­quito, una “cançó pro­testa”, adver­tia Peret, que ningú no havia entès); ni per un hàbil Pas­qual Mara­gall (que amb els Jocs Olímpics del 1992 va incen­ti­var un res­sor­gi­ment tant de Peret com de la rumba); ni tam­poc pels impul­sors del Con­cert per la Lli­ber­tat de l'any pas­sat al Camp del Barça (on Peret –que asse­gu­rava dar­re­ra­ment haver-se sen­tit més dis­cri­mi­nat com a català que com a gitano– es va eri­gir en un dels seus prin­ci­pals pro­ta­go­nis­tes). Per uns, en defi­ni­tiva, símbol d'una Espa­nya cas­posa en blanc i negre. Per altres, un valuós nou inde­pen­den­tista. Peret, però, mai no va dei­xar de tenir pre­sent que ell can­tava pel car­rer i per a la gent. “Fa vint anys, enmig de la misèria gene­ra­lit­zada per la crisi econòmica, un cotxàs avançava lent pel car­rer de la Cera i els gita­nos s'afa­nya­ven a salu­dar Peret, un dels seus que havia con­que­rit la fama, però que no obli­dava d'on havia sor­tit”, escri­via Josep Maria Pas­qual a l'Avui amb motiu del retorn als esce­na­ris del músic l'any 1991, després de nou anys dedi­cat a l'Església Evangèlica. “Lla­vors –pros­se­guia Pas­qual–, Peret donava l'opor­tu­ni­tat a alguns dels seus i se'ls empor­tava per inte­grar-los com a gui­tar­ris­tes, com a pal­me­ros o cors. Eren els anys en què sem­blava de-sapa­re­gut irre­ver­si­ble­ment el català als bar­ris de Bar­ce­lona, però aquells gita­nos ele­gants, en canvi, havien sal­vat el català en la seva comu­ni­tat, no única­ment a nivell fami­liar, sinó a nivell social.”

Pere Pubill Calaf va néixer el 24 de març de 1935 a Mataró (d'on va ser decla­rat fill pre­di­lecte el 2011), en uns ter­renys que un “gran senyor” de la ciu­tat havia cedit a qua­tre famílies. Fill d'un comer­ci­ant ambu­lant de tei­xits de Reus a qui aju­dava en la venda (i a qui va dedi­car, l'any 1965, una de les seves millors cançons: El mig amic), es va tras­lla­dar amb qua­tre anys al car­rer Sal­va­dors del Raval de Bar­ce­lona. Era gitano, però la con­dició de paio d'un avi seu va fer que sem­pre es declarés “gitano català, paio català, fill de Mataró i criat a Bar­ce­lona”. Va debu­tar amb dotze anys en un fes­ti­val infan­til al Tea­tre Tívoli i, tot i que el 1947 va gra­var un disc que pas­sa­ria des­a­per­ce­but i la seva tècnica amb la gui­tarra (de la qual sor­gi­ria el famós ven­ti­la­dor) cada vegada era més llo­a­ble, la seva ocu­pació prin­ci­pal era ales­ho­res la venda ambu­lant. Tres anys després de tre­ba­llar al cos­tat de la can­ta­ora La Cam­bo­ria, a par­tir del 1957 va començar a tenir èxit i a ser cone­gut com “el rei de la rumba”. El 1962, poc abans de mar­xar a tre­ba­llar a Mon­te­vi­deo i Bue­nos Aires, va gra­var el seu pri­mer disc ofi­cial. El 1967 va par­ti­ci­par per pri­mera vegada en el Midem de Canes i, l'any següent, hi va tor­nar amb tot un èxit: Una lágrima.

Con­vi­dat aquell any mateix per Tom Jones al seu pro­grama de tele­visió a Gran Bre­ta­nya, Peret veia també ales­ho­res com El gitano Antón es con­ver­tia en cançó de l'estiu. L'any 1971 va ser el de Bor­ri­quito, popu­lar a tot el món (número 1 als Països Bai­xos i Ale­ma­nya) gràcies a haver sonat de manera inces­sant en un dels estius clau del boom turístic a l'Estat espa­nyol. Tres anys després, Peret obte­nia la novena posició en el Fes­ti­val d'Euro­visió amb Canta y sé feliz. El 27 de novem­bre del 1982, men­tre conduïa cap a Mataró, va tenir una reve­lació i va abraçar la fe de l'Església Evangèlica de Filadèlfia, de la qual esdevé pas­tor fins a ini­cis de la dècada dels noranta, quan l'aban­dona per dis­crepàncies en “temes d'orga­nit­zació i admi­nis­tració”.

“Bar­ce­lona té poder”

El seu retorn és un LP ano­me­nat No se pué aguan­tar, el març del 1991, però el gran retorn es pro­du­eix durant la cerimònia de clo­enda dels Jocs Olímpica del 1992, en què pro­ta­go­nitza una històrica actu­ació amb Los Amaya i Los Mano­los (“Ella té poder, Bar­ce­lona és pode­rosa, Bar­ce­lona té molt poder”) i, de retruc, activa una nova edat d'or per a la rumba cata­lana. Impli­cat durant aque­lla dècada en nom­bro­sos con­certs benèfics, Peret aban­dona una altra vegada els esce­na­ris fins al 2007, quan retorna, pri­mer, amb Que levante el dedo –amb un mar­cat accent social– i, després, De los cobar­des nunca se ha escrito nada. És, ja, un refe­rent per a noves gene­ra­ci­ons, que l'any 2000 ja li havien dedi­cat un disc d'home­natge (Peret, Rey de la Rumba, amb Estopa i Ojos de Brujo, a més de Fer­min Mugu­ruza i David Byrne). L'any pas­sat, un altre moment històric: la seva par­ti­ci­pació en el Con­cert per la Lli­ber­tat (“Cata­lu­nya és pode­rosa, Cata­lu­nya té molt poder”), en què firma una de les actu­a­ci­ons més emo­ci­o­na­des i emo­ci­o­nants.

El juliol d'aquest any, Peret anun­ci­ava a través d'un comu­ni­cat que tenia càncer. Agraïa el “res­pecte i afecte” amb el qual sem­pre l'havia trac­tat el públic, envi­ava una forta abraçada als malalts que esta­ven en la seva mateixa situ­ació i, una vegada més, exhi­bia la seva acti­tud vital: “Per experiència sé que una malal­tia com aquesta s'ha d'afron­tar amb ente­resa i opti­misme. No era pot­ser jo qui can­tava que és pre­fe­ri­ble riure que plo­rar?”. La cape­lla ardent de Peret –que estava pre­pa­rant dos dis­cos; un dels quals, el pri­mer ínte­gra­ment can­tat en català de la seva tra­jectòria– s'ins­tal·larà, a petició de la família, avui al Saló de Cent de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, i estarà oberta al públic de les onze del matí a dos quarts
de deu de la nit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia