cultura

Perugini: “Cimarosa va ser molt més famós que Mozart”

El musicòleg italià, una autoritat mundial en Cimarosa, dirigirà demà ‘L'impresario in angustie' d'Òpera Jove al Teatre de Salt

Serà el director musical del segon projecte de l'entitat gironina

“Aquesta ànima adorava Cimarosa, Mozart i Shakespeare.” Així ho va deixar escrit Stendhal a l'epitafi de la seva tomba i dóna una bona idea de la importància que va tenir a la seva època el compositor napolità Domenico Cimarosa (1749-1801), que també va tenir altres fans tan cèlebres com ara Schopenhauer i Verdi, el qual va lluitar per “redescobrir Cimarosa” en els plans d'estudis dels conservatoris italians. “A la seva època, Cimarosa va ser més famós que Mozart”, afirma el compositor, director d'orquestra i musicòleg italià Simone Perugini (Florència, 1975), tota una autoritat mundial en Cimarosa, que demà dissabte dirigirà excepcionalment la nova orquestra de l'associació gironina Òpera Jove a la representació de l'òpera bufa L'impresario in angustie al Teatre de Salt (21 h, 8 euros).

Perugini és el director artístic i musical de l'Acadèmia Lírica Toscana Domenico Cimarosa, que té dues branques: La Bottega dell'Opera, per formar cantants i instrumentistes segons els criteris imperants en el segle XVIII, i el Centre d'Estudis Cimarosians. Especialment en el primer apartat hi ha un paral·lelisme evident amb el projecte pedagògic d'Òpera Jove, impulsat pels cantants Xavier Mendoza i Chantal Botanch, amb el suport de la Diputació de Girona.

Simone Perugini, autor de l'edició crítica de L'impresario in angustie (2007), va entrar en contacte amb Botanch quan ella buscava justament aquesta partitura “i no la trobava enlloc”. L'obra de Cimarosa no ha resistit gaire bé el pas del temps i les modes i tendències operístiques: Perugini reconeix que a Itàlia només es representa habitualment la seva òpera més coneguda, Il matrimonio segreto. “Per això l'ha sorprès moltíssim que gent de fora d'Itàlia s'interessi per Cimarosa”, explica Botanch. I aquest interès no acaba aquí, perquè el segon projecte d'Òpera Jove també serà una altra òpera bufa del mateix compositor, Il convito, que s'estrenarà la tardor vinent. Perugini serà el director musical d'Il convito –amb una dedicació moltíssim més intensa, remarca ell, que les dues escasses sessions d'assaig per a la representació saltenca de L'impresario in angustie–, una obra de la qual ha cedit gratuïtament a Òpera Jove la seva edició crítica i això, segons Botanch i Mendoza, comporta un estalvi considerable.

Perugini, que va poder assistir el 28 de desembre a la representació de L'impresario in angustie a Santa Coloma de Farners, diu que la versió d'Òpera Jove, amb la direcció escènica de Toni Sans, li va causar una “impressió òptima”. “Em vaig divertir molt i no és fàcil que jo em diverteixi amb una òpera de Cimarosa. Hi vaig trobar un ambient molt càlid i vaig veure que el públic s'implicava molt en l'obra, com a l'època de Cimarosa. Perquè estem parlant d'un autèntic divertimento teatral, d'un espectacle popular i participatiu, que encara funciona: és una obra viva, no una òpera de museu. Perquè la recerca al voltant de Cimarosa no ha d'acabar a les biblioteques, sinó als escenaris.”

Noves funcions al Teatre de Salt

El Teatre de Salt ha programat noves funcions de tres dels espectacles de la programació d'aquest semestre, El crèdit, La plaza del Diamante i Idiota, ja que queden poques entrades a la venda per a les funcions inicialment previstes. La versió castellana de La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, protagonitzada per Lolita Flores, es podrà veure també el dissabte 28 de febrer (21 h), l'endemà de la primera representació a Salt, i Idiota, de Jordi Casanovas, amb Ramon Madaula i Anna Sahun, farà doblet el dissabte 14 de març, amb una funció de tarda a les 18 h, que se suma a la de les 21 h. D'El crèdit, de Jordi Galceran, amb Jordi Bosch i Jordi Boixaderas, se n'ha programat una tercera funció, el dissabte 13 de juny a les 21 h, després de les del divendres a les 21 h i el mateix dissabte a les 18 h. També es manté a bon ritme la venda d'entrades d'El testamento de María, amb Blanca Portillo, i Santa Nit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.