cultura

Crítica

àNGEL qUINTANA

Sortir del convent

L'any 1966, el Minis­teri de Cul­tura francès pre­si­dit per André Mal­raux va voler pro­hi­bir l'estrena de La reli­gi­osa de Jac­ques Rivette, a la qual s'acu­sava de ser una pro­vo­cació con­tra la religió. Rivette havia adap­tat un clàssic de la lite­ra­tura del segle XVIII, escrit per Denis Dide­rot, on s'explica la història de Suzanne Simo­nin, la ter­cera de tres ger­ma­nes, que és tan­cada en un con­vent con­tra la seva volun­tat. La pel·lícula no només par­lava de la religió sinó de l'alli­be­ra­ment de la dona en la vigília del Maig del 68. La pel·lícula de Jac­ques Rivette començava amb un crit de des­es­pe­ració i tota la història no feia més que reflec­tir el desig de lli­ber­tat de la pro­ta­go­nista. Gai­rebé cin­quanta anys després, el direc­tor francès Gui­llaume Nicloux torna a adap­tar La reli­gi­osa de Dide­rot, però sense gene­rar cap escàndol.

L'opció de Nicloux és la de rea­lit­zar una pel·lícula acadèmica que ser­veixi com a retrat acu­rat de l'època i com a bon model d'adap­tació cine­ma­togràfica. Suzanne Simo­nin és la dona empre­so­nada però al llarg de la pel·lícula veu­rem la relació que esta­bleix amb tres mares supe­ri­o­res que repre­sen­ten tres models dife­rents d'auto­ri­tats.

La pri­mera supe­ri­ora, inter­pre­tada per Françoise Lebrun –la pro­ta­go­nista de La maman et la putain–, és una dona per­mis­siva que intenta enten­dre la jove novícia. La segona, inter­pre­tada per Louise Bour­goin, és una tirana que s'oposa que aban­doni els hàbits i la tanca, tot acu­sant-la d'estar posseïda pel dimoni. Final­ment, hi ha el per­so­natge de la mare supe­ri­ora que intenta seduir-la sexu­al­ment –Isa­be­lle Hup­pert– i que cau de forma irre­me­ia­ble cap a la follia.

La jove actriu belga Pau­line Eti­enne té la seva força en la manera com com­pon el per­so­natge, però es troba forçada pels con­tra­plans amb les tres supe­ri­o­res que aca­ben ocu­pant un pro­ta­go­nisme essen­cial. El desig de con­ver­tir el text de Dide­rot en la crònica d'una lluita con­tra els mals de la religió acaba forçant algu­nes de les situ­a­ci­ons. Gui­llaume Nicloux no ha fet una mala pel·lícula, hi ha una certa dig­ni­tat en la posada en escena, però a vega­des el seu tre­ball resulta massa evi­dent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia