cultura

Crítica

cinema

La importància del diàleg

Davant una pel·lícula com El puente de los espías cal par­tir de dues evidències. La pri­mera, que Ste­ven Spi­el­berg és un direc­tor de gran solvència que quan s'ho pro­posa pot arri­bar a tro­bar un cert equi­li­bri de regust clàssic a les seves imat­ges. La segona evidència esta­ria mar­cada pel desig de Spi­el­berg de dur a terme una revisió de la història ame­ri­cana per treure a la llum els aspec­tes fos­cos i par­lar de les con­tra­dic­ci­ons que han envol­tat una certa idea de democràcia ame­ri­cana. Par­teix d'un temps que fins ara no havia estat revi­sat per Spi­el­berg: la guerra freda. La pel·lícula arrenca l'any 1957, quan és cap­tu­rat un espia rus a Nova York, i acaba l'any 1962, quan es pro­posa un inter­canvi entre aquest espia rus i dos ame­ri­cans cap­tu­rats a l'altre cos­tat del mur de Berlín –un sol­dat de l'exèrcit i un jove estu­di­ant–. La pel·lícula s'endinsa en un moment espe­cial de la política ame­ri­cana en què la tensió política estava agreu­jada per la posada en marxa d'una política mar­ca­da­ment con­ser­va­dora. Enmig d'aquest con­text, Spi­el­berg crea la figura de l'ame­ricà just, del demòcrata que creu en els prin­ci­pis bàsics de la seva cons­ti­tució i que no vol cedir a cap pressió que posi en dubte els prin­ci­pis en què s'ha edu­cat. Des d'aquesta pers­pec­tiva, el per­so­natge de James Dono­van –Tom Hanks– podria ser una con­ti­nu­ació de la figura de Lin­coln por­tada al ter­ri­tori del cinema de Frank Capra. Té alguna cosa de per­so­natge ferm amb les idees clares però també alguna cosa de feliç ingenu pro­per al per­so­natge de Jef­fer­son Smith, el pro­ta­go­nista de Caba­llero sin espada, que era capaç de bus­car la justícia en l'àmbit de la política.

El puente de los espías vol ser també una pel·lícula sobre la importància del diàleg i la nego­ci­ació per superar els fets més com­ple­xos. L'advo­cat James Dono­van farà de mit­jan­cer amb les auto­ri­tats de l'Ale­ma­nya comu­nista per tro­bar un difícil equi­li­bri que resol­gui les coses. Spi­el­berg manté la tensió al vol­tant de la nego­ci­ació fins a arri­bar al punt màxim al vol­tant del pont que dona títol al film.

A part de la solvència, El puente de los espías peca d'un excés de bon­dat i con­fiança en les rela­ci­ons huma­nes. Fun­ci­ona més en la pri­mera part, quan s'esta­bleix la relació amb l'espia Rudolf Abel, i cau en un cert efec­tisme en la segona, quan recrea els anys de la cre­ació del mur de Berlín. Alguns petits moments, com ara quan Dono­van veu els ofi­ci­als que maten els que inten­ten fugir pel mur de Berlín, car­re­guen una pel·lícula que no neces­sita cops d'efecte per man­te­nir l'equi­li­bri.

El puente de los espías
Director: Steven Spielberg. Amb Tom Hanks, Mark Rylance, Amy Ryan, Alan Alda,
EUA, 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia