Economia

Economia

Repsol és pionera en produir film plàstic per a Europa

La unitat de polietilè metal·locè del complex industrial de Tarragona ha comportat una inversió de 27 milions d’euros

El producte que es fabrica des de fa un any s’utilitza com a film d’embalatge alimentari, industrial i agrícola

El complex industrial de química de Repsol a Tarragona continua apostant per la fabricació de productes d’alt valor afegit. Des de fa un any, a la planta de polietilè d’alta densitat (PEAD) s’ha desenvolupat un nou projecte –pioner a Europa– amb la innovadora tecnologia Chevron Philips Chemical per la fabricació d’una nova gamma de polietilè metal·locè sota la marca registrada de Repsol Resisteix. Es tracta d’un producte idoni per a embalatge alimentari, industrial i agrícola. Aquest es destaca amb excel·lents propietats òptiques, de brillantor i transparència. També es caracteritza per la seva flexibilitat i l’alta resistència a la punció, esquinçat i a baixes temperatures. Alguns exemples pràctics dels seus usos seria per embolicar aliments amb segellats més fiables i segurs sense deteriorar el producte; o embalar els pallers dels camps amb una alta elasticitat i perdurabilitat en condicions adverses. Aquest projecte ha suposat una inversió del voltant de 27 milions d’euros. En total, s’han produït 15.000 tones de polietilè metal·locè –en aquest primer any– a través de la instal·lació de 60 nous equips, 1.500 instruments nous de control i la modificació del 60% de la instal·lació. El desenvolupament d’aquest projecte l’han fet possible 100 treballadors de la planta i han col·laborat 30 empreses des del seu inici fins a la seva posada en marxa. Pel que fa als treballs de construcció, el 80% d’aquests es van realitzar amb la unitat en marxa, mentre que la resta va requerir de dues parades programades –cadascuna d’entre quaranta i cinquanta dies–. El procés es va completar sense incidents ni accidents amb baixa.

El director del complex industrial de Repsol a Tarragona, Josep Francesc Font, va destacar que l’objectiu de tot plegat és arribar als clients i subministrar un producte de qualitat. A més, va afegir-hi que un dels altres reptes és que “al 2019 s’arribin a vendre prop de 75.000 tones”.

Aquest projecte s’ha desenvolupat a la Planta de Polietilè d’Alta Densitat (PEAD) del complex industrial de Tarragona, situat a la Pobla de Mafumet. Els treballs duts a terme en aquest espai –que es va posar en marxa el 1983– han durat 18 mesos i s’ha treballat amb la producció swing; és a dir, tant del nou polietilè lineal metal·locè de baixa densitat (mPEL) com de la producció de PEAD, que continuarà fabricant-se a la mateixa unitat. D’aquesta manera, el temps de vida de la planta serà de fins a 60 anys, facilitant, doncs, una continuïtat: “Es garanteix i es dona més fortalesa a la nostra ocupació actual”, va assegurar el director del complex, Josep Francesc Font. Alhora, aquest avenç també comportarà un millor posicionament de Repsol respecte als seus competidors europeus.

LA XIFRA

15.000
tones
de polietilè metal·locè s’han produït durant aquest primer any de funcionament.

LA FRASE

Al 2019 volem vendre al voltant de 75.000 tones
Josep Francesc Font
director del complex industrial de repsol a Tarragona

Modificació de les instal·lacions

La planta, en el seu conjunt, s’ha modificat en un 60%. Precisament, l’alçada és un dels canvis més visibles que ha sofert aquesta unitat, en què el reactor s’ha allargat dels 70 metres que tenia fins als 95 actuals. També disposa d’un nou sistema catalític, nous assecadors de la matèria primera –que són d’etilè i hexà–, així com una nova columna de purga –cinc vegades més gran–, una canonada de transport pneumàtic de gransa independent i noves sitges.

El projecte es va iniciar a partir de l’estudi de mercat realitzat al 2010, quan es va veure que el polietilè convencional ja no tenia la mateixa sortida i la planta no era competitiva. Davant d’això, i per evitar el tancament de les instal·lacions –com va ocórrer al complex de Puertollano–, es va procedir a la incorporació del polietilè metal·locè; un producte amb molta sortida i una tecnologia fins ara només usada als EUA.

Va ser aleshores quan Repsol, l’any 2013, va desencadenar la inversió i, posteriorment, es va tirar endavant el projecte constructiu, que es va allargar fins al 2015. En aquest any de vida ja s’han realitzat cinc campanyes sota la marca comercial de RepsolResisteix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia