Economia

La fusió de British i Ibèria segella l’adéu definitiu al Prat

Barcelona només entra en els plans de negoci ‘low cost’ d’Iberia

La tan anun­ci­ada fusió entre l’aerolínia britànica Bri­tish Airways i l’espa­nyola Ibe­ria sege­lla l’adéu defi­ni­tiu de la com­pa­nyia de ban­dera espa­nyola a l’aero­port de Bar­ce­lona i deixa clar que aquesta empresa no el con­si­de­rarà mai un dels aero­ports de l’Estat claus en el trànsit inter­na­ci­o­nal.

De fet, “el Prat no és que es quedi fora, és que mai no ha estat dins” dels plans de negoci d’Ibe­ria com a pos­si­ble hub inter­na­ci­o­nal, “perquè no té cap sen­tit tenir-ne dos, per qüestió de lògica, de cos­tos i d’ope­ra­ci­ons, i Ibe­ria té Bara­jas”, expli­cava ahir a l’AVUI Fre­de­ric Sabrià, pro­fes­sor de direcció, pro­ducció, tec­no­lo­gia i ope­ra­ci­ons de l’escola de nego­cis IESE. Tan­ma­teix, asse­nyala Sabrià, “com a usu­a­ris ens interes­sa­ria que aug­men­tes­sin els vols des de Bar­ce­lona, és a dir, que el Prat tin­gui una posició de més rellevància inter­na­ci­o­nal”.

Model caduc
La fusió no afecta de ple l’aero­port de Bar­ce­lona, aban­do­nat per Ibe­ria des de fa mesos i on opera a través de la seva filial low cost, Vue­ling, però el nou dibuix pot acce­le­rar uns can­vis que es rei­vin­di­quen des de fa temps. Per al pro­fes­sor de màrque­ting de l’escola de nego­cis Esade Fran­cesc Valls, “no és econòmica­ment via­ble, a llarg ter­mini, con­cen­trar tot el trànsit aeri inter­na­ci­o­nal a Madrid, i per això Aena té els dies comp­tats”. Per Valls, paral·lela­ment a les con­cen­tra­ci­ons de línies aèries es desen­vo­lupa un altre movi­ment de peces que sí que pot afec­tar favo­ra­ble­ment el Prat. Tenint en compte que el model aero­por­tu­ari de l’Estat espa­nyol, radial i amb un únic cen­tre a l’aero­port de Bara­jas, és “un model caduc de fa temps”, Valls asse­gura que “d’aquí pocs mesos veu­rem la des­cen­tra­lit­zació del Prat i la par­ti­ci­pació de les for­ces econòmiques pri­va­des en la seva gestió”.

Per Valls, l’empresa pri­vada i les auto­ri­tats cata­la­nes són peces claus en la des­cen­tra­lit­zació del model aero­por­tu­ari espa­nyol. “Spa­nair s’ha avançat a la tren­ca­dissa del mono­poli d’Aena i intenta acon­se­guir que el Prat tin­gui presència inter­na­ci­o­nal, i va per bon camí. Spa­nair va triar un bon moment per avançar-se”. El Prat pot arri­bar a ser un hub si té prou trànsit de pas­sat­gers per ser ren­di­ble, “i Bar­ce­lona té un flux de pas­sat­gers molt impor­tant”, recor­dava Valls.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.