Economia
Iberia crearà una ‘low cost’ per marginar més Barcelona
La nova aerolínia funcionarà en xarxa per al curt i el mitjà recorregut i omplirà els vols internacionals de l’aeroport de Madrid · Els experts creuen que ara és més urgent que mai obtenir la gestió del Prat
Iberia va anunciar ahir la creació d’una companyia aèria de curt i mitjà radi, que operarà en xarxa, amb base a Madrid, que aportarà i distribuirà trànsit per a la creixent xarxa de llarg recorregut d’Iberia. En altres paraules, el hub de Barajas, en detriment del Prat, s’ha d’alimentar i a preus econòmics i no hi ha una manera millor d’arribar a aquest destí que creant una low cost, reduir rutes i pagant salaris mínims. És el que Iberia anomena, en el seu comunicat, “un nou model de producció”. La nova aerolínia forma part del pla 2012, aprovat ahir pel consell d’administració de la companyia.
Ramon Tremosa, economista i expert en aeroports, comentava ahir que l’operació “té tota la lògica perquè si segueix amb aquests números, Iberia desapareix en cinc anys, tret que la rescati el govern. Ha de crear una low cost per servir els aeroports espanyols. És clar que només pot sobreviure si canvia el seu model de negoci”.
El nou pla 2012 d’Iberia es produeix en un context econòmicament molt complicat i políticament difícil. Fa poc més de tres mesos, Iberia es va desfer de Clickair en fusionar-la amb Vueling, on Iberia té el 45% de les accions. Aquesta operació, segons Tremosa, era per “treure llast”, però ni tan sols així ha pogut millorar els números vermells. D’altra banda, un consultor aeronàutic assegurava ahir a l’AVUI que no es podia descartar que fos Vueling la que es convertís en la nova companyia que vol crear Iberia, qüestió desmentida amb rotunditat des de la companyia de bandera espanyola: “Serà una aerolínia de nova creació, encara no existeix ni té nom”.
Reformulacions
Tanmateix, el paper que jugarà a partir d’ara Vueling és una incògnita. Retallarà vols? Es duplicaran rutes amb la nova companyia d’Iberia? Es convertirà en la seva subsidiària? Des de Vueling ningú no s’ha volgut manifestar, adduint que són una empresa cotitzada. La normativa de la CNMV és rígida.
D’altra banda, Spanair intenta construir al Prat el que Iberia ja està fent a Barajas. Però això ara sembla que també serà més complicat. Segons Tremosa, “Spanair només té viabilitat si és la companyia que alimenta vols de Star Alliance i només pot seguir aquest camí i el de les rutes internacionals si hi ha un canvi en la gestió de l’aeroport del Prat, una gestió que li facilitaria a la companyia aèria catalana les millors rutes, els millors horaris, els millors slots... que la mimaria perquè el Prat fos un hub internacional”.
Germà Bel, expert del sector, assegura que aquesta operació d’Iberia d’abaratir costos “introduirà pressió en el mercat intern i a Europa”.
Ramon Tremosa, economista i expert en aeroports, comentava ahir que l’operació “té tota la lògica perquè si segueix amb aquests números, Iberia desapareix en cinc anys, tret que la rescati el govern. Ha de crear una low cost per servir els aeroports espanyols. És clar que només pot sobreviure si canvia el seu model de negoci”.
El nou pla 2012 d’Iberia es produeix en un context econòmicament molt complicat i políticament difícil. Fa poc més de tres mesos, Iberia es va desfer de Clickair en fusionar-la amb Vueling, on Iberia té el 45% de les accions. Aquesta operació, segons Tremosa, era per “treure llast”, però ni tan sols així ha pogut millorar els números vermells. D’altra banda, un consultor aeronàutic assegurava ahir a l’AVUI que no es podia descartar que fos Vueling la que es convertís en la nova companyia que vol crear Iberia, qüestió desmentida amb rotunditat des de la companyia de bandera espanyola: “Serà una aerolínia de nova creació, encara no existeix ni té nom”.
Reformulacions
Tanmateix, el paper que jugarà a partir d’ara Vueling és una incògnita. Retallarà vols? Es duplicaran rutes amb la nova companyia d’Iberia? Es convertirà en la seva subsidiària? Des de Vueling ningú no s’ha volgut manifestar, adduint que són una empresa cotitzada. La normativa de la CNMV és rígida.
D’altra banda, Spanair intenta construir al Prat el que Iberia ja està fent a Barajas. Però això ara sembla que també serà més complicat. Segons Tremosa, “Spanair només té viabilitat si és la companyia que alimenta vols de Star Alliance i només pot seguir aquest camí i el de les rutes internacionals si hi ha un canvi en la gestió de l’aeroport del Prat, una gestió que li facilitaria a la companyia aèria catalana les millors rutes, els millors horaris, els millors slots... que la mimaria perquè el Prat fos un hub internacional”.
Germà Bel, expert del sector, assegura que aquesta operació d’Iberia d’abaratir costos “introduirà pressió en el mercat intern i a Europa”.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.