Economia

La crisi dóna un respir als comerciants per Nadal

L’afluència de clients als establiments comercials durant tot el dia d’ahir –el primer festiu d’obertura autoritzada de la campanya de Nadal d’enguany– ha donat un dosi d’optimisme al sector, que ja augura que el fantasma de la crisi s’allunyarà almenys fins després de rebaixes.

A principis de novembre, la Confederació de Comerç de Catalunya alertava que el Nadal podia ser un desastre si continuava el mateix ritme de vendes, que a finals d’octubre havien caigut un 10% respecte a l’any anterior. Ahir, en canvi, sense caure en l’eufòria, el secretari general de la Confederació, Miquel Àngel Fraile, parlava d’un canvi de tendència perquè “el consum es comença a despertar”.

Respecte al 6 de desembre del 2007, les vendes van augmentar un 10%. Una dada que no es pot emmarcar en el context de la crisi, sinó més aviat en el fet que ahir era dissabte i, com reconeixia el mateix Fraile, molts establiments que no acostumen a obrir aquests festius ahir sí que ho van fer. També els clients anaven amb el xip d’un dissabte i no d’un 6-D tradicional en què la majoria acostumen més a mirar que no pas a passar per caixa.

El que fa pensar als comerciants que la campanya de Nadal anirà bé és l’actitud que van observar entre la clientela. “És la tercera crisi que visc i per Nadal sempre acaba passant el mateix, que la gent no pensa tant en l’economia i sí en viure les festes”, comentava Pròsper Puig, vicepresident de l’Eix Comercial Sant Andreu.

Encara que es mantingui l’afluència de clients i el volum de vendes, el sector té clar que baixarà la facturació. “Serà la primera vegada en quinze anys”, destacava Jordi Rotllan, de la Fundació Comerç Ciutadà.

Els descomptes i les promocions per incentivar el consum, la reducció dels marges de benefici per oferir preus més ajustats i la restricció del pressupost familiar de cara al Nadal seran les causes de la reducció dels guanys. Puig té clar que “el producte més car no es vendrà per la contenció de la despesa”.

Unes bones campanyes de Nadal i de rebaixes no significaran un adéu definitiu a la crisi. Agnès Dufau, directora del centre comercial Diagonal Mar, recordava ahir que les dificultats podrien tornar al febrer. Serà llavors quan potser es repetirà “l’ambient de psicosi” del novembre passat.

Rotllan també va augurar que la primavera serà dura si es manté “el pessimisme i la crisi psicològica que fins ara ens ha afectat”. Fraile espera que indicadors de confiança, com la rebaixa dels tipus d’interès, ho evitin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.