Economia

Ajudes a les motos? Torni a venir al setembre

Els venedors de vehicles de dues rodes critiquen que no s’hagi desplegat la normativa que regula les noves ajudes, mentre que les vendes continuen caient a ritmes del 30%

Qui hagi decidit aprofitar el programa d’ajudes per dir adéu a les rampoines i canviar d’una vegada de moto ja deu haver sentit la frase “Torni al setembre, quan tot estigui més clar”. És el que ahir responia un dels dependents de Piaggio Motor, un dels concessionaris del barri de Sants de Barcelona. Amb unes paraules o unes altres, aquesta era la recomanació que ahir feien tots els botiguers consultats per l’AVUI. Des del Gremi de Venedors de Vehicles a Motor de Barcelona confirmen que tot i que el pla d’ajudes ja hauria d’estar en marxa, encara no s’ha pogut fer cap operació. “Estem recomanant als concessionaris que demanin al client tota la documentació, a l’espera de la reunió que esperem tenir amb el secretari d’Indústria, Antoni Soy, al setembre”.

En aquesta trobada, la Generalitat haurà d’explicar quan es publicarà el pla propi d’ajudes al DOGC, pas que els venedors consideren absolutament necessari per fer oficials els descomptes. Fonts del departament d’Indústria explicaven ahir que sense aquest pas el programa ja es pot considerar en marxa, perquè l’ajuda és retroactiva i s’aplicarà a totes les operacions fetes des que es va anunciar el pla, el 9 de juliol. Però els concessionaris volen estar segurs abans de comprometre’s. Els venedors de cotxes, que tenen unes ajudes similars, es van trobar amb el mateix problema i molts van decidir avançar les ajudes, però en el cas de les dues rodes els marges són molt petits i les botigues no volen arriscar-se.

Això significa que aquest serà un altre mes d’impàs per als venedors. Fabricants i concessionaris ja es queixaven abans de l’estiu que s’hagués trigat tant a aprovar el pla, ja que la temporada forta de vendes és entre el maig i l’agost.

Fins a 1.000 euros
La Generalitat va anunciar al maig un pla propi d’ajudes per a les motos, inclòs dins l’Autocat. El govern va prometre de 100 a 350 euros depenent del tipus de vehicle i la cilindrada, xifres que després va canviar per adaptar-les al pla estatal, el MotoE. La Generalitat farà el mateix descompte que el govern central: 75, 175 i 250 euros. Les ajudes es complementen amb les aportacions de les marques (150, 350 i 500 euros), fins a arribar a la xifra –a Catalunya, ja que de moment és una de les úniques dues comunitats amb programa propi– d’entre 300 i 1.000 euros depenent de la moto. El pla estatal ja al és butlletí oficial, el BOE, però això no significa que en la realitat estigui funcionant. Segons el sector, el gran problema és que ni la Generalitat ni el govern central no han desplegat la normativa que ha de regir el seu dia a dia. A Honda Taulé, concessionari del barri de l’Eixample, explicaven ahir que a hores d’ara encara no saben ni quins papers han de demanar.

Per posar un exemple, a la web del departament d’Innovació, Universitats i Empresa es recorda al beneficiari de les ajudes que ha d’aportar al concessionari, entre altres documents, el certificat de desballestament de la moto antiga. Un dels botiguers consultats ahir es preguntava qui s’havia de fer càrrec d’aquest tràmit. “El client ha de portar a desballestar el vehicle i donar-nos el certificat o ens hem de quedar la moto i fer-ho nosaltres mateixos?”. El gremi de venedors de Barcelona constata que preguntes com aquesta són aquests dies molt habituals, però que no troben ni al departament d’Indústria ni al ministeri cap interlocutor –a falta de normativa– que els hi resolgui.

Anesdor renya el ministeri
En una circular informativa dirigida als seus associats, el gremi admet que encara estan “pendents de la definició específica dels documents que han de conservar els agents de vendes” i recomana que, de moment, per anar recollint papers es basin en la documentació que estan necessitant els venedors de cotxes.

Fa una setmana, també la patronal dels fabricants, Anesdor, denunciava que “el pla MotoE ha entrat en vigor però el ministeri d’Indústria encara no ha designat l’empresa col·laboradora que liquidarà les ajudes”. “És urgent que es completin tots aquests detalls administratius per tal que el pla, que ha estat acollit molt positivament, pugui aconseguir els millors resultats possibles”, indicava. Al juliol, les vendes de motos van caure un 34%, de manera que en el que portem d’any acumulen un retrocés del 44%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.