Custo Barcelona busca soci per conquerir la Xina des de Xangai
La firma de moda preveu inaugurar una dotzena de franquícies l'any vinent a l'Àsia, Rússia, el Brasil i Mèxic. El dissenyador estudia fer una ampliació de capital per tenir més recursos i millorar la gestió
El dissenyador disposa de 3.000 punts de venda a 40 països i 60 botigues pròpies
Custo Barcelona, un dels noms propis catalans més coneguts internacionalment, ha posat rumb cap a la Xina. Diversos assessors treballen per localitzar el soci ideal per crear una aliança empresarial amb la firma catalana per conquerir el país més gran del món, amb la previsió que el centre d'operacions estigui situat a Xangai. Per l'any 2012 la firma de moda preveu obrir una dotzena de franquícies als països emergents per contrarestar l'estat d'alentiment en les vendes als establiments de la firma a l'Estat espanyol i a bona part d'Europa per la baixada del consum.
“Quan ja tinguem el soci xinès, l'estratègia serà clara: obrir tantes botigues com sigui possible a les ciutats més important de la Xina, on ja hi ha més de 20 milions de milionaris i una classe mitjana molt potent”, explica Custo Dalmau, cofundador juntament amb el seu germà David de Custo Barcelona.
La idea és obrir una gran oficina des d'on es comandarà l'expansió dels nous punts de venda. Però no només això, sinó que des d'aquesta filial també es dirigirà bona part de la producció que es fa per a l'empresa catalana. “De totes maneres, per a mi la Xina és molt més interessant com a mercat que com a proveïdor”, explica el dissenyador, que assenyala que bona part de les tasques de fabricació que es feien fins ara en territori xinès ja s'estant traslladant cap al Vietnam i Cambotja.
L'oficina de Xangai es convertirà, així, en un centre bàsic per a la firma catalana que tindrà, en principi, unes dimensions similars a l'oficina de Nova York, d'uns 400 metres quadrats. L'altre gran centre està situat a Milà. D'altra banda, al Prat de Llobregat hi ha la seu i l'estudi central de disseny de Custo Barcelona.
NOVES OBERTURES.
L'empresa, que té uns 3.000 punts de venda repartits per una quarantena de països, va facturar uns 85 milions d'euros el 2010. De tots els establiments, 60 són botigues pròpies, que només estan situades a Europa i els EUA. Quan es pregunta per la previsió de facturació per enguany o per l'any vinent, la seva resposta és directa: “I qui ho sap, això? Jo no tinc una vareta màgica; en el nostre cas, al juliol les vendes van ser espectaculars i a l'agost i el setembre, molt fluixes.”
Precisament, com a conseqüència de la inestabilitat en el món empresarial i per la baixada de consum que viu l'Estat, els germans Dalmau estudien possibles aliances empresarials per afrontar amb més seguretat les passes a seguir amb vista als pròxims mesos. “Hem posat damunt la taula possibilitat de dur a terme una ampliació de capital amb l'objectiu de disposar de més recursos i millorar la gestió.” Una possibilitat que en aquest moment no “no és immediata”, però que “tampoc es pot descartar, tal com evoluciona l'economia al Vell Continent”.
Per trampejar la crisi, el dissenyador explica que utilitzen dues línies, Custo Barcelona i Custo Line, amb característiques i preus diferents. Amb tot, quan és parla d'aquesta empresa és millor parlar de l'univers Custo, ja que amb el temps hi ha hagut una evolució. Inicialment era molt més conegut per les camises i samarretes, però ara se'n poden trobar col·leccions completes amb pantalons, jerseis, abrics, vestits, calçat, fragàncies, accessoris... “M'ha sorprès en positiu la bona acceptació que estan tenint les bosses.”
I per variar, l'agenda del dissenyador és frenètica aquest mes: desfilades a Sant Petersburg, Cracòvia i Aruba.
El color, un mitjà o un estil de vida
Els germans Dalmau, nascuts al Pallars Jussà, van viatjar en moto arreu del món per conèixer de primera mà les tendències abans d'iniciar el negoci. En el seu camí no només van descobrir nous paisatges, sinó també les més variades manifestacions artístiques, culturals i filosòfiques. Una de les coses que més els va cridar l'atenció va ser l'estil de Califòrnia, expressat en el look dels surfistes que vivien al sud de l'estat, així com la psicodèlia de la part nord. La innovadora moda plena de color que hi van trobar els va impressionar, especialment un estil de samarretes que en aquella època a l'Estat no existien. Després de saltar a la primera línia de la moda mundial per seduir amb les seves extravagants camisetes estrelles de Hollywood com Julia Roberts, el color no és només un mitjà, sinó un estil de vida. El dissenyador, de 52 anys i amb 5 fills, es manté en forma per la pràctica de gimnàstica, surf i esquí marí.