La Farga Lacambra ja té el 35% de quota de mercat de cable ferroviari a Europa
És l'única empresa productora de l'Estat espanyol i una de les quatre del continent.
Un contracte per 4 anys amb la companyia ferroviària francesa SNCF per subministrar-li cable electrificat per a les catenàries, ser el principal proveïdor d'Alstom i estar a punt de signar un acord amb Siemens són credencials de La Farga Lacambra que expliquen per què aquesta empresa metal·lúrgica de les Masies de Voltregà (Osona) té ara per ara un 35% de quota de mercat europeu pel que fa a productes de coure per a l'electrificació en el sector ferroviari (línies convencionals i alta velocitat, metro i tramvia). “Som l'únic productor de l'Estat espanyol i un dels quatre que hi ha a Europa”, diu Miquel García, director general de La Farga Lacambra.
Els projectes en cartera en el sector ferroviari d'aquesta empresa familiar amb 204 anys d'història arrenquen fa sis anys. “El 2006 vam realitzar una sèrie d'inversions de les quals avui estem recollint els fruits.” El primer projecte que van subministrar va ser la línia del TAV entre Barcelona i Figueres. “Durant molts anys, el mercat espanyol va ser el més gran d'Europa. Aquests últims anys hem anat acabant obres, però amb la crisi no hi ha projectes nous i el que fa l'administració pública és anar endarrerint els que hi podria haver”, explica García. Això obliga La Farga Lacambra, amb vista als propers anys, a internacionalitzar-se encara més. “Ara intentem anar a vendre cap al nord d'Europa, el nord d'Àfrica, el sud-est asiàtic, des de la planta que tenim allà, i a països com Turquia, un país molt extens amb una xarxa ferroviària que necessita tant projecte nou com renovació.”
Un altre mercat potencial per a La Farga Lacambra és l'Est d'Europa (Polònia, on s'ha de fer la primera línia d'alta velocitat, Romania...), ja que en els propers anys els països d'aquesta zona rebran subvencions de Brussel·les per a la renovació ferroviària. Per un altre cantó, un projecte que en un termini de tres anys també intentarà subministrar aquesta empresa metal·lúrgica catalana és la línia d'alta velocitat que connectarà La Meca i Medina (Aràbia Saudita) i que està previst que es comenci a fer a principi del 2013.
Evelec i altres.
Una altra innovació sorgida del departament d'R+D+I ja patentada és un material de coure (no d'alumini) per a la xarxa de distribució elèctrica d'alta tensió. Aquest producte, que permetrà un major transport d'energia i menys emissions de CO2, oferirà la possibilitat de repotenciar línies en comptes de fer-ne de noves. Aquesta setmana, a La Farga Lacambra han presentat a l'Estat francès aquest projecte, conjunt amb l'European Copper Institute. “És un projecte de futur i molt innovador a nivell mundial.”
COMPRES I VENDES.
La capacitat de fosa de La Farga Lacambra és de cap a 120.000 tones anuals de coure, que els arriba per dues vies: amb vaixell procedent de mines de Xile i el Perú o bé subministrat per empreses intermediàries de tot el món, que els el venen per reciclar. “Abans ens proveíem del mercat espanyol i francès. Ara, el nostre departament de compres és absolutament internacional”. A La Farga Lacambra notifiquen setmanalment als Mossos d'Esquadra el nombre de camions de coure que els entren i, per altra part, estan marcant els seus productes per garantir-ne la traçabilitat.
Facturació
556 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1808
El preu del coure escanya el capital circulant
La Farga Lacambra, que amb 200 treballadors és la principal empresa de les 4 de La Farga Group, el 2011 va tenir una facturació de 556 milions i un benefici net de sis milions. Per a aquest 2012 ha augmentat el pressupost un 20% respecte al 2011. Tenir una facturació tan gran s'explica, en part, perquè el coure, la matèria primera amb què treballen des del 2005-2006, s'ha encarit molt. Des de llavors, La Farga Lacambra està comprant aquest metall a entre 6 i 7 euros el quilo o a uns 6.500 euros la tona. “No ens agrada gens que el coure sigui tan car, perquè això vol dir que necessites molt de suport bancari per fer rutllar el negoci en un moment en què a l'Estat espanyol el cost del diner ha pujat substancialment. Has de vetllar molt per al teu capital circulant i això t'obliga a treballar amb estocs molt baixos, just in time”, explica García. El problema, a més, és que el coure s'ha convertit en objecte d'especulació de fons d'inversió.
La Farga Group ha obert filials mitjançant dues aliances d'empreses: a Ganzhou (la Xina) el 2010, i a Indiana (EUA), al maig passat amb el tercer fabricant d'acer del país, Steel Dynamics Inc. En un termini de tres anys voldrien obrir les properes filials al Brasil i a Rússia.
La Farga Lacambra ja té el 35% de quota de mercat de cable ferroviari a Europa