Opinió

Madrid: el millor amic de Rotterdam

A les famílies holan­de­ses els pares encara aler­ten els fills que “vin­dran els espa­nyols” quan els petits no ate­nen raons. El record de les cru­en­tes bata­lles de Flan­des del s. XVI con­tra els terços espa­nyols donà lloc a l'arre­lada creença popu­lar holan­desa que l'home del sac ve de Cas­te­lla. Avui dia, però, la política de Madrid no podria ésser més favo­ra­ble als interes­sos de la petita eco­no­mia holan­desa, abo­cada al comerç i la logística gràcies a les seves infra­es­truc­tu­res i el seu libe­ral entorn regu­la­tori.

Els Pres­su­pos­tos de l'Estat per al 2015 pre­ve­uen un aug­ment sig­ni­fi­ca­tiu de les inver­si­ons en infra­es­truc­tu­res. Els 9.400 mili­ons € pre­vis­tos es gas­ta­ran, en un 70%, en el fer­ro­car­ril d'alta velo­ci­tat, gran arma elec­to­ral des dels anys noranta. El Minis­teri de Foment ha anun­ciat una supo­sada des­pesa de més de 800 mili­ons € al Cor­re­dor Medi­ter­rani, que la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona ha ana­lit­zat, però, amb cura per des­co­brir que més de la mei­tat cor­res­pon a trams radi­als, entre Madrid i capi­tals medi­terrànies com Ala­cant o Múrcia. Els més de 1.000 quilòmetres pre­vis­tos d'AVE per al 2015 pri­o­rit­zen enllaços al nord de Madrid, que no des­ta­ca­ran pre­ci­sa­ment pel seu pas­satge. Entre d'altres, s'aca­barà el Port de Paja­res per con­nec­tar Cas­te­lla i Astúries, amb 3.500 mili­ons € inver­tits durant quasi una dècada. Es segueix insis­tint en la pos­si­bi­li­tat d'usar les línies d'AVE d'ample euro­peu per a les mer­ca­de­ries, com s'ha fet entre Cas­tell­bis­bal i França. L'experiència, però, en aquest tram és més que dece­be­dora, ja que es pro­du­ei­xen pro­ble­mes tècnics de tota mena que no es pre­veu resol­dre en el pres­su­post del 2015. Pit­jor encara, la volun­tat de maxi­mit­zar els quilòmetres d'AVE amb recur­sos encara limi­tats por­tarà a apos­tar per les vies úniques, fent encara farà més difícil la seva con­vivència amb les mer­ca­de­ries.

Mal­grat­que els pres­su­pos­tos del 2015 inclo­uen per fi la con­nexió fer­roviària del Port de Bar­ce­lona, els ports medi­ter­ra­nis segui­ran man­cats d'infra­es­truc­tu­res efi­ci­ents per a les mer­ca­de­ries que els per­me­tin com­pe­tir amb els fer­ro­car­rils i canals de Rot­ter­dam i altres ports del Nord. El nou any comença, però, amb altres nove­tats també nega­ti­ves per a les nos­tres aspi­ra­ci­ons logísti­ques. La recent reforma fis­cal pre­veu en el seu capítol sobre IVA una severa limi­tació a les exemp­ci­ons fis­cals a la impor­tació en els dipòsits dife­rents dels dua­ners, cone­guts com DDA.

La limi­tació fis­cal als DDA reduirà les pos­si­bi­li­tats d'impor­tar per redis­tri­buir. Els dipòsits dua­ners i les zones fran­ques que­den encara com a alter­na­tiva, però el seu nom­bre és molt limi­tat i la seva ope­ra­tiva, com­plexa i fei­xuga. La mateixa Asso­ci­ació Espa­nyola de Dipòsits Francs dema­nava recent­ment que Hisenda fos més per­mis­siva en el fun­ci­o­na­ment d'aquests ins­tru­ments, essen­ci­als per al comerç i la dis­tri­bució inter­na­ci­o­nals, abai­xant per exem­ple els avals exi­gits. Alguns experts vati­ci­nen ja la fugida de les poques empre­ses de tra­ding inter­na­ci­o­nal que hi havia al país, totes en direcció a la petita, eficaç i sem­pre aco­lli­dora Holanda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia