Empreses

Cameo aspira al paper protagonista principal

L'empresa catalana espera convertir-se en el referent de la distribució de cinema a casa per mantenir els seus resultats encara que el mercat continuï a la baixa

La companyia ha dissenyat un pla de contenció de despeses per a l'exercici 2015

Són pocs els sec­tors d'acti­vi­tat que han resul­tat indem­nes a l'empit­jo­ra­ment de l'eco­no­mia en els dar­rers anys. En alguns casos, però, la crisi econòmica s'ha afe­git a altres cir­cumstàncies que ja afe­blien l'acti­vi­tat. És el cas del cinema a casa, que ha patit una tem­pesta per­fecta amb la pira­te­ria, el canvi d'hàbits de con­sum i la crisi com a tres ele­ments deses­ta­bi­lit­za­dors. Segons el direc­tor gene­ral de Cameo, que edita i dis­tri­bu­eix cinema en DVD i Blu-ray, el mer­cat ha cai­gut en els dar­rers anys per sobre del 70% després de viure moments d'esplen­dor cap a mit­jan dècada pas­sada.

En vista d'aquest des­cens en el con­sum de cinema a casa, la com­pa­nyia va fer un canvi estratègic. Fins al 2009, dis­tribuïa majo­ritària­ment pel·lícules dels socis -els acci­o­nis­tes de Cameo són pro­duc­to­res, exhi­bi­do­res i dis­tribuïdores de cinema-. Però aquell any va començar a créixer el volum de títols d'altres pro­duc­to­res. “Vam apos­tar per la fórmula de man­te­nir-nos a base d'incor­po­rar altres pel·lícules sota la marca Cameo”, exposa Ramón Caro. A més, con­ser­vant l'espe­ci­a­lit­zació en cinema d'autor -entre els títols que dis­tri­bu­eix, hi ha molts dels films pre­mi­ats a fes­ti­vals de cinema com els de Canes, Sant Sebastià, Berlín o Venècia-, ha apos­tat també per edi­tar clàssics inèdits en DVD, sèries i docu­men­tals de natura.

Més enllà de l'aug­ment en el volum de mate­rial edi­tat, Cameo també ha apos­tat per posar un peu en el mer­cat dels con­tin­guts per inter­net. Del seu si, i a par­tir de l'empenta d'un dels acci­o­nis­tes, Juan Car­los Tous, diver­sos tre­ba­lla­dors més i altres socis externs, va néixer la pla­ta­forma de cinema en línia Fil­min, de la qual Cameo n'és soci. Aquest pas té a veure, segons Caro, amb el diagnòstic de canvi en els hàbits de con­sum de molta gent, sobre­tot jove. El direc­tor gene­ral de Cameo asse­nyala una gene­ració nas­cuda amb hàbits digi­tals que no con­su­meix con­tin­guts en suport físic per manca de cos­tum. Caro deixa clar, però, que, almenys fins al moment, el con­sum de con­tin­guts a través de pla­ta­for­mes de paga­ment com ara Fil­min no com­pensa tota la cai­guda del mer­cat en suport físic.

Gràcies a aques­tes estratègies i a l'espe­ci­a­lit­zació en el cinema ano­me­nat d'autor, Cameo ha acon­se­guit no veure's arros­se­gat a la baixa tant com el con­junt del sec­tor. Des del 2007, quan vivia els seus moments àlgids i la fac­tu­ració arri­bava gai­rebé a 6 mili­ons d'euros, les ven­des han bai­xat poc més d'un 15%. L'empresa, fun­dada el 2003 per un grup de pro­duc­to­res, dis­tribuïdores i exhi­bi­do­res de cinema, jun­ta­ment amb el direc­tiu Juan Car­los Tous, té deu tre­ba­lla­dors. La seu prin­ci­pal és a Bar­ce­lona i té una ofi­cina a Madrid.

I a par­tir d'ara, què? Ramón Caro ho té clar, toca un any d'estrènyer-se el cin­turó. “Hem fet un pla de con­tenció de des­pe­ses molt impor­tant”, reco­neix. L'objec­tiu és tan­car l'any sense pèrdues o amb un bene­fici mínim, mal­grat que el sec­tor con­tinuï a la baixa com es pre­veu. Segons diu, Cameo mira ara més que mai els cos­tos. Una situ­ació que con­trasta amb la de fa uns anys, quan, segons Caro, s'havia arri­bat a un nivell de ven­des i a uns mar­ges que per­me­tien “certs atre­vi­ments i ris­cos”. En aquest sen­tit, explica que, durant anys, l'empresa ha posat la qua­li­tat en les edi­ci­ons per sobre de tot. “Hauríem pogut gua­nyar més diners si haguéssim fet coses més bàsiques”, asse­gura. Ara, cir­cums­tan­ci­al­ment i empe­sos per la situ­ació del sec­tor, hau­ran de con­tro­lar més les des­pe­ses, encara que això sig­ni­fi­qui fer edi­ci­ons més bàsiques. Però la idea, a par­tir d'aquí, és créixer en volum de con­tin­guts edi­tats i con­ver­tir-se en l'empresa de referència del sec­tor. De fet, segons Caro, la feina que han fet en els dar­rers anys els ha posat ja en una posició pri­vi­le­gi­ada res­pecte a altres empre­ses del sec­tor. Ara, però, Cameo vol fer un pas més i assu­mir el paper de pro­ta­go­nista abso­lut del seu sec­tor. “Volem que, quan qual­se­vol pro­duc­tor tin­gui una pel·lícula, pensi a dis­tri­buir-la a través de nosal­tres”, diu Caro. “Aquest crei­xe­ment orgànic ens per­metrà man­te­nir-nos mal­grat la reducció del mer­cat”, con­clou.

Un grup de productores, distribuïdores i exhibidores de cinema juntament amb Juan Carlos Tous van fundar Cameo l'any 2003 per distribuir els seus títols en format DVD i Blu-ray. Al llarg d'aquests anys, dues de les fundadores han sortit de l'accionariat, mentre que hi ha entrat la productora dels germans Pedro i Agustín Almodóvar, El Deseo.
Facturació
4,7 M€
Treballadors
10
Any de fundació
2003

Filmin inicia l'expansió internacional

La plataforma Filmin, creada el 2007, s'ha fet un lloc en el mercat espanyol, però apunta més enllà. Segons el soci fundador i conseller delegat, Juan Carlos Tous, a finals de juny començaran a operar a Mèxic, de la mà de l'Institut Mexicà de Cinematografia, i a finals d'any estaran presents a Portugal, mercat on operaran des de l'Estat espanyol.

Més enllà d'aquestes dues passes ja concretades, Filmin preveu fer-se un lloc a altres països europeus gràcies a l'entrada al seu capital de l'empresa francesa Metropolitan, que a finals de l'any passat va entrar a l'empresa catalana amb un 30% de les accions. L'operació, segons Tous, donarà a l'empresa múscul financer per escometre aquest repte. Tous explica que Metropolitan està entrant a diferents plataformes de països europeus i el pla és que Filmin aporti el nom, el sistema i la seva experiència als diferents productes. El termini previst per a aquesta operació és d'uns dos anys.

Filmin va facturar el 2014 dos milions d'euros. Les previsions per a aquest exercici són arribar als tres milions en vendes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.