Economia

El sector de l'oli culpa el comerç del baix preu

Unió de Pagesos reclama inspeccions de la venda a pèrdua i de l'etiquetatge

El sec­tor de l'oli viu per segon any con­se­cu­tiu una forta crisi de preus que el porta a unes pèrdues de 800 euros per hectàrea. Així, segons un càlcul del sin­di­cat Unió de Page­sos (UP), els preus de l'oli d'oliva verge extra han cai­gut un 35% en relació amb la mit­jana de les cam­pa­nyes que van del 2005 al 2008. En el cas de l'oli verge, el des­cens en els preus és d'un 32% i en el l'oli d'oliva refi­nat la cai­guda és del 33% en el mateix període.

Davant d'aquesta situ­ació, el sin­di­cat agrari culpa direc­ta­ment la gran dis­tri­bució: l'acusa de “con­tro­lar” gai­rebé el 90% de les ven­des a l'Estat espa­nyol i diu que, per tant, és la que pres­si­ona a la baixa els preus.

A més, segons UP, el 57% de l'oli d'oliva i el 44% del verge extra es venen sota mar­ques blan­ques de les grans dis­tribuïdores de l'ali­men­tació. En aquest sen­tit, els pro­duc­tors no les tenen totes sobre la qua­li­tat del pro­ducte que s'amaga sota aques­tes mar­ques i ja han denun­ciat diver­ses vega­des que aquesta qua­li­tat és al límit o és infe­rior a la que indica l'eti­que­tatge. Per UP, tro­bar un oli d'oliva verge o verge extra per sota del 4 euros el quilo ja seria un senyal que faria des­con­fiar de la qua­li­tat de l'oli.

Per tant, UP reclama més con­trols de qua­li­tat, de l'eti­que­tatge i de les ven­des per sota de cost, demana que s'inves­ti­gui si la dis­tri­bució infrin­geix la llei per la seva posició domi­nant al mer­cat, que es faci més pro­moció i que s'adop­tin mesu­res que aju­din a la fis­ca­li­tat dels pro­duc­tors d'oli.

Una producció anual d'unes 37.000 tones

Catalunya compta actualment amb més de 122.000 hectàrees de conreu de l'olivera, de les quals la gran majoria són de secà i no totes dedicades a fer oli. La producció d'oli d'oliva se situa en unes 37.000 tones anuals, de les quals la majoria són oli verge i oli verge extra, les varietats més apreciades al mercat.

Les comarques de la demarcació de Tarragona, seguides de les de Lleida, acaparen aquesta producció, majoritàriament a partir de les cooperatives locals.

El sector treballa ara en la millora de la comercialització directa i per establir normes per evitar que l'oli d'oliva es pugui barrejar amb oli de llavor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.