Economia

Seat avisa que l’arribada del cotxe elèctric suposarà un descens del 30% d’hores treballades i un excedent de plantilla

Els sindicats demanen a l’empresa que concreti com afectaria a l’ocupació

La com­pa­nyia Seat va tras­lla­dar aquest dime­cres als sin­di­cats que la fabri­cació del cotxe elèctric com­por­tarà una reducció del 30% de les hores tre­ba­lla­des res­pecte els vehi­cles de com­bustió i que això es tra­duirà en un exce­dent de plan­ti­lla. Ho va fer en el trans­curs de la pri­mera reunió per nego­ciar el 20è con­veni col·lec­tiu, en què també es pre­veu una pos­si­bi­li­tat de més exce­dent si la planta de Seat Com­po­nents no s’adju­dica el motor elèctric. Els sin­di­cats han lamen­tat que no es con­creti com afec­ta­ria aquest des­cens a l’ocu­pació men­tre que fonts de Seat recal­quen que tre­ba­lla per aug­men­tar els volums de pro­ducció els pròxims anys i com­pen­sar aquesta dis­mi­nució.

El des­cens del 30% d’hores tre­ba­lla­des s’explica per una menor quan­ti­tat de com­po­nents en un cotxe elèctric res­pecte al de com­bustió i és una reducció estàndard apli­ca­ble a tota la indústria, no només a Seat, segons expli­quen fonts de l’empresa. L’auto­mo­bilística subrat­lla que aquesta reducció no vol dir que la reta­llada de plan­ti­lla també sigui del 30%.

UGT i CCOO han lamen­tat que l’empresa no con­creti quin exce­dent tin­dria la plan­ti­lla ni qui­nes alter­na­ti­ves indus­tri­als o models de vehi­cles es pre­ve­uen en un futur i con­si­de­ren que “no s’han de rea­lit­zar ni eficiències ni apli­car mesu­res de fle­xi­bi­li­tat” fins a la sig­na­tura del con­veni. A més, exi­gei­xen que l’empresa també deta­lli quin impacte en l’ocu­pació tindrà la reducció del 30% d’hores en cada àrea i cen­tre de tre­ball.

D’altra banda, segons UGT i CCOO, l’empresa va pro­po­sar una vigència del con­veni entre l’1 de gener del 2021 fins al 31 de desem­bre del 2026 i un paquet de com­pe­ti­ti­vi­tat per acon­se­guir una ren­di­bi­li­tat sos­te­ni­ble mit­jançant una con­tenció sala­rial durant aquest període.

Els dos sin­di­cats han dei­xat clar que la seva vigència del 20è con­veni col·lec­tiu ha de començar a par­tir de l’1 de gener del 2021, amb caràcter retro­ac­tiu, “inde­pen­dent­ment de la duració que s’acordi” i que s’hi ha d’incloure l’aug­ment sala­rial cor­res­po­nent a l’any pas­sat, que l’empresa en prin­cipi no pre­veu. De moment, l’empresa ha plan­te­jat el man­te­ni­ment de les tau­les sala­ri­als sense apli­car l’aug­ment de l’IPC cor­res­po­nent al 2021 i un incre­ment de dies de jor­nada indi­vi­dual anual.

En aquest sen­tit, UGT i COO han subrat­llat que si s’ha endar­re­rit la nego­ci­ació del con­veni ha estat pel “con­text excep­ci­o­nal” dels dos últims anys arran de la pandèmia i la crisi dels semi­con­duc­tors. Per això, con­si­dera que la pro­posta suposa una “falta de res­pecte” a la plan­ti­lla tenint en compte, afe­gei­xen, que ha “redo­blat esforços” i ha donat “un exem­ple de pro­fes­si­o­na­li­tat” durant el 2020 i 2021.

En un comu­ni­cat con­junt, els dos sin­di­cats asse­gu­ren que són cons­ci­ents de l’actual con­text de “trans­for­mació sense pre­ce­dents” del sec­tor de l’auto­moció en la tran­sició cap a l’elec­tro­mo­bi­li­tat però han dema­nat que aquest procés sigui “just” i “posant les per­so­nes en el cen­tre”, un requi­sit que con­si­de­ren que ara no s’està pro­duint, con­clo­uen.

Per la seva banda, Seat asse­gura que ha ini­ciat la pri­mera d’aques­tes reu­ni­ons amb “espe­rit de coo­pe­ració i diàleg” i amb l’objec­tiu de ser una com­pa­nyia “més robusta i sos­te­ni­ble”. “Hem d’apro­fi­tar els pròxims cinc anys fins a l’arri­bada del cotxe elèctric per reor­ga­nit­zar-os i asse­gu­rar una adap­tació pro­gres­siva”, apun­ten fonts de la com­pa­nyia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia