Economia

Navarra, un oasi enmig del desert

Les matriculacions de cotxes només cauen un 7% a l'única comunitat amb ajudes directes. Les vendes reculen a Catalunya un 48%. La patronal reclama incentius coordinats

Un oasi enmig del desert és la cai­guda de només el 7 per cent que han regis­trat les ven­des de cot­xes a Navarra. Aquest retrocés està molt lluny dels des­cen­sos que han patit a l'abril la resta de mer­cats: del 48 per cent a Cata­lu­nya i les Bale­ars, de gai­rebé el 55 per cent al País Valencià i de fins el 56 per cent a Múrcia.

No és que els navar­re­sos no esti­guin espan­tats amb la crisi, el que passa és que tenen un al·lici­ent impor­tant per obli­dar les pors i llançar-se a la com­pra. Navarra és l'única comu­ni­tat que, des del mit­jans de març, ofe­reix entre 1.200 i 2.200 euros -segons les emis­si­ons con­ta­mi­nants del vehi­cle que s'adqui­reixi- a qui canviï un cotxe vell per un de nou.

El pla Renove Auto Navarra fun­ci­ona de forma molt simi­lar a l'antic Pre­ver. Des que va néixer el VIVE que les patro­nals del sec­tor cri­ti­quen que s'hagi apos­tat per una ajuda al finançament i no una sub­venció directa, que és la manera més efec­tiva per convèncer els pos­si­bles com­pra­dors. Les dades els donen, un cop més, la raó.

Una excepció a la UE
De fet, els pro­fes­si­o­nals del sec­tor ana­lit­zen hor­ro­rit­zats les dades que demos­tren el moment històric -per dolent- que està vivint el sec­tor però, alhora, els números que es publi­quen mes rere mes els donen força. La cai­guda sense fre que pro­ta­go­nit­zen les ven­des de cot­xes són argu­ments con­tun­dents per defen­sar la seva tesi: el mer­cat espa­nyol neces­sita urgent­ment una ajuda directa.

Les patro­nals -de fabri­cants, impor­ta­dors i vene­dors- denun­cien que Espa­nya és "l'únic mer­cat" impor­tant d'Europa sense un pla que pre­vegi aquest tipus d'aju­des. Són ja deu mesos de cai­gu­des con­se­cu­ti­ves, recor­den, i res fa pen­sar que l'esce­nari hagi de can­viar.

A Ale­ma­nya, el pri­mer país a implan­tar aju­des direc­tes, les matri­cu­la­ci­ons de cot­xes van aug­men­tar al març un 40 per cent. L'èxit de la sub­venció de 2.500 euros ha obli­gat el govern fede­ral a apro­var una ampli­ació del pres­su­post que tri­plica el que estava vigent fins ara. A gran distància però també en ter­reny posi­tiu, França (amb un aug­ment de matri­cu­la­ci­ons del 8 per cent) i Itàlia també han vist millo­res en les ven­des gràcies a l'apli­cació d'incen­tius. El govern de Nico­las Sarkozy sub­ven­ci­ona amb 1.000 euros la com­pra d'un vehi­cle nou a canvi d'un de vell. A Itàlia l'ajuda directa de 1.500 euros ha acon­se­guit esta­bi­lit­zar les ven­des.

La patro­nal espa­nyola de fabri­cants, Anfac, i la de vene­dors, Gan­vam, recor­da­ven ahir que les aju­des direc­tes a la com­pra "ja s'han gene­ra­lit­zat en onze països de la Unió Euro­pea".

A banda del pla de Navarra, les asso­ci­a­ci­ons de pro­fes­si­o­nals del sec­tor con­fien que la reducció del 20% de l'impost de matri­cu­lació a la Comu­ni­tat de Madrid "con­tri­bu­eixi a alen­tir la cai­guda en el prin­ci­pal mer­cat d'Espa­nya", ja que a la capi­tal es con­cen­tra més de la quarta part de les entre­gues de turis­mes i tot­ter­renys. Tot i això, les patro­nals estan pre­o­cu­pa­des perquè cre­uen que aquest tipus d'incen­tius hau­rien de "ser homo­ge­nis" per no crear "dis­tor­si­ons" de mer­cat.

Els pit­jors, els 4x4
A tot l'Estat, les ven­des van caure el mes pas­sat un històric 45,6 per cent, segons les dades publi­ca­des ahir. El pre­si­dent de la patro­nal d'impor­ta­dors, Germán López Madrid, va aler­tar que durant els últims vuit mesos el mer­cat està igua­lant els nivells del 1993, cosa que pot supo­sar tan­car l'any per sota de les 800.000 uni­tats.

Seg­ments com el dels tot­ter­renys, que s'havien posat molt de moda fa un parell d'anys i que ara estan en cai­guda lliure, estan regis­trant des­cen­sos espec­ta­cu­lars.

Els 4x4 grans s'han ano­tat un retrocés de ven­des de quasi el 70 per cent. Els vehi­cles petits són els que, mal­grat que també cauen i molt, estan resis­tint millor la crisi.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.