Maniobra de marxa enrere
Automoció
Cap marca hi ha enviat encara invitació per no desacreditar la patronal, però els fabricants de cotxes ja han comprat el vestit de boda i estan mentalitzats per dir el sí vull a la Fira. L'associació que engloba els que tenen fàbrica a l'Estat va decidir demostrar la seva força el mes passat i, en bloc, setze companyies van plantar la 35a edició del Saló de l'Automòbil de Barcelona.
La seva absència feria de mort el certamen, dibuixant un gran interrogant en les dates compreses entre el 9 i el 17 de maig, que és quan s'ha de celebrar. Avui Anfac celebra junta directiva per reconsiderar la seva posició. Tothom dóna per fet que, per no posar-se massa en evidència, la patronal optarà per una solució intermèdia: donarà llibertat a cada associat per decidir si va o no al Saló. Sigui com sigui, tot està llest perquè Anfac faci marxa enrere.
Seat, Nissan, Audi, Volkswagen, Skoda, Peugeot, Citroën, Renault, Dacia, Ford, Mercedes-Benz, Smart, Opel, Chevrolet, Saab i Santana Motor són les marques que formen part de l'associació. Totes elles argumentaven a començaments de febrer que era incoherent assistir al saló de Barcelona tenint en compte la dura crisi que vivia la indústria.
A ningú se li escapava, però, que les marques ho havien aprofitat per fer-se sentir. El mateix president del Saló, Enrique Lacalle, va denunciar que estaven utilitzant la fira per pressionar el govern central. Anfac considera que les ajudes que ha rebut el sector són insuficients i, per sobre de tot, reclama una ajuda directa similar a la que ha instaurat Alemanya, que dóna 2.500 euros per la compra d'un cotxe nou a canvi d'un de vell.
"Quasi gratis"
Durant aquests mesos, els esforços de Lacalle i el seu equip s'han centrat a negociar empresa per empresa i aconseguir que la seva participació al saló els surti "quasi gratis". De fet, aquesta edició del Saló de l'Automòbil ja havia estat declarada esdeveniment d'interès públic, com els Jocs Olímpics o l'Expo, cosa que permet als organitzadors deduir-se en l'impost de societats fins al 90% de la despesa publicitària. Paral·lelament, s'han buscat patrocinadors per crear un fons de 20 milions per repartir entre les marques presents. L'únic que faltava ara és que Anfac donés carta blanca als seus associats.
Els directius de Nissan han estat els primers a reconèixer públicament que, un cop celebrada la junta de la patronal, la marca podria anunciar la seva presència al Saló. Segons el conseller director general de Nissan Iberia, José Muñoz, quan Anfac faci pública la seva posició "hi haurà decisió final de Nissan". Pel grup podria ser una excel·lent ocasió per publicitar la nova furgoneta NV200, la comanda que ha aconseguit captar per a la planta de Barcelona.
També un portaveu de Mercedes-Benz ha afirmat aquesta setmana que "amb tota seguretat" seran a la fira. La resta de marques prefereixen esperar la decisió oficial d'Anfac per dir si han canviat d'idea.
Pel que fa a la resta de fabricants, associats a Aniacam, han rebutjat adoptar postura comuna, de manera que cadascú farà el que voldrà. Tot i que alguns han declinat ser a la fira per la crisi, la majoria han confirmat la seva presència. En l'anterior edició, del juny del 2007, el Saló de l'Automòbil va comptar amb 171 expositors i 44 marques.