Economia

Poc patriotisme nadalenc

La crisi econòmica ha posat a l’ordre del dia un nou patri­o­tisme econòmic, més enllà de l’opo­sició a la venda d’empre­ses com Endesa o Rep­sol a grups estran­gers. El con­se­ller Josep Huguet, res­pon­sa­ble dels temes indus­tri­als i turístics del govern, porta temps reco­ma­nant con­su­mir pro­duc­tes cata­lans i gau­dir de les vacan­ces en algun punt de les vari­a­des comar­ques cata­la­nes. El seu homòleg al govern espa­nyol, Miguel Sebastián, també s’ha sumat els últims dies a aquesta tendència i ens ha desit­jat un bon Nadal con­su­mint pro­duc­tes espa­nyols i esco­llint des­tins turístics din­tre de l’Estat. “Tots, abso­lu­ta­ment tots, podem fer alguna cosa en aquests moments de difi­cul­tats, ja sigui en l’àmbit empre­sa­rial, a la llar o a nivell per­so­nal: con­su­mir i com­prar pro­duc­tes fets a Espa­nya”, va dir el minis­tre en una recent visita a les fàbri­ques de tor­rons d’Ala­cant.

¿Però el con­su­mi­dor té de veri­tat en compte la pro­cedència dels pro­duc­tes a l’hora de rea­lit­zar les seves com­pres? “En ali­men­tació per Nadal hi ha molta fide­lit­zació i els con­su­mi­dors escu­llen els pro­duc­tes d’acord amb la tra­dició i els cos­tums de cada família”, explica a l’AVUI Gerard Costa, pro­fes­sor de direcció de màrque­ting de l’escola de nego­cis ESADE. “Això no vol dir –afe­geix– que el con­su­mi­dor no valori la relació qua­li­tat-preu, però sem­bla molt difícil can­viar el marisc, el per­nil, el salmó o la carn d’olla per altres pro­duc­tes”.

Res­pecte a les jogui­nes, uns dels pro­duc­tes estre­lla d’aques­tes fes­tes, la pro­cedència pesa molt poc en les deci­si­ons de com­pra. “Nor­mal­ment són com­pres com­pul­si­ves i es valo­ren poc altres aspec­tes, com la qua­li­tat”, diu Costa, que afe­geix: “Si el meu fill em demana un coet, jo l’hi com­praré i no pararé gaire atenció a altres aspec­tes”.

Les empre­ses cata­la­nes de jogui­nes no són gaire nom­bro­ses i, d’aques­tes, encara ho són menys les que tenen una planta de pro­ducció a Cata­lu­nya. “Els con­su­mi­dors igno­ren la pro­cedència de molts pro­duc­tes i a l’empresa tam­poc li interessa gaire publi­ci­tar-la, per donar una imatge més inter­na­ci­o­nal i glo­bal als seus arti­cles”, asse­gura Costa. Aquest és el cas de la cata­lana Tec­ni­toys, que fabrica i comer­ci­a­litza la marca de cot­xes i cir­cuits Sca­lex­tric. L’empresa, amb una plan­ti­lla de 61 per­so­nes, està cen­trada en el desen­vo­lu­pa­ment i llançament de jogui­nes i n’encar­rega la fabri­cació a diver­ses plan­tes loca­lit­za­des a l’Àsia. A banda d’Espa­nya, altres mer­cats impor­tants per al grup són l’ale­many, el nord-ame­ricà, el mexicà i l’aus­tralià.

El que sí que fabrica bona part dels seus arti­cles a Cata­lu­nya és el grup català Educa-Borrás. Espe­ci­a­lit­zat en tren­ca­clos­ques, jocs edu­ca­tius i d’entre­te­ni­ment fami­liar, la com­pa­nyia pro­du­eix la major part de la seva oferta a Sant Quirze (Vallès Occi­den­tal). “Els jocs edu­ca­tius tenen més dis­tribuïdes les ven­des al llarg de l’any i la seva com­pra és fruit d’un procés més raci­o­nal”, apunta Costa.

L’elecció del destí turístic

Si en la com­pra de pro­duc­tes el con­su­mi­dor difícil­ment té en compte l’ori­gen, una cosa sem­blant passa en l’adqui­sició de ser­veis. “El con­su­mi­dor no fa vacan­ces de pro­xi­mi­tat perquè l’hi digui el polític de torn, sinó perquè la seva renda ha dis­minuït”, sosté Domènec Biosca, expert i con­sul­tor turístic. Biosca es mos­tra con­vençut que “l’efecte patriòtic” no es té en compte a l’hora d’esco­llir des­ti­nació on des­can­sar al Nadal: “A més renda, més distància, i a menys renda, més pro­xi­mi­tat; és una equació que no falla mai”.

Mal­grat tot, Biosca explica que molts cata­lans no valo­ren prou “l’excel·lent” oferta turística cata­lana i mol­tes vega­des viat­gen lluny bus­cant experiències que també poden tro­bar a Cata­lu­nya. “El màrque­ting per ven­dre els pro­duc­tes és molt impor­tant”, diu Biosca, que afe­geix: “Molts cata­lans des­co­nei­xen el call jueu de Girona, els Piri­neus, el delta de l’Ebre o el delta del Llo­bre­gat, que són llocs mera­ve­llo­sos”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.