Focus

Ona crea una filial

La ‘family office' de les famílies osonenques Font (Bon Preu) i Carandell (Dúctil Benito) inicia un fons per invertir 3 milions en joves firmes emprenedores tecnològiques catalanes

Ona Capital és una de les poques ‘family office' fora de l'àrea de Barcelona
Abel Conill defensa que les decisions “les prenen els propietaris i sense urgències”

Que les family office pre­te­nen ser alguna cosa més que una ofi­cina ges­tora és un dels seus trets dife­ren­ci­als res­pecte a altres pos­si­bles for­mes d'inversió perquè les empre­ses fami­li­ars hi confiïn part dels seus actius. Una d'elles és Ona Capi­tal, una de les poques que exis­tei­xen a Cata­lu­nya fora de l'àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona -té la seu a Man­lleu, al més pur estil de la vila gal·la d'Astèrix-, i que ha creat un nou fons per inver­tir en peti­tes com­pa­nyies empre­ne­do­res “que es tro­bin en la seva fase ini­cial de crei­xe­ment i que siguin del sec­tor tec­nològic”, tal com con­firma el seu direc­tor, Abel Conill. Ona Capi­tal està inte­grada a parts iguals pels ger­mans Joan i Josep Font (pro­pi­e­ta­ris de la cadena oso­nenca de super­mer­cats Bon Preu) i Joa­quim Caran­dell (pre­si­dent de la com­pa­nyia de mobi­li­ari urbà Fun­dició Dúctil Benito, de la mateixa comarca). La nova empresa rep el nom de Fem-ona Inno­vació. L'Ins­ti­tut Català de Finan­ces (ICF) ha apor­tat 1,5 mili­ons d'euros al seu fons, gai­rebé la mei­tat dels 3,1 mili­ons amb què ha arren­cat, a través de la seva filial IFEM (Ins­tru­ments Finan­cers per a Empre­ses Inno­va­do­res). Aquesta pro­porció no és casual, ja que Ona Capi­tal, amb el 51% de la par­ti­ci­pació, és qui selec­ci­ona els pro­jec­tes i les inver­si­ons, men­tre que la ins­ti­tució pública en cap dels casos en què par­ti­cipa hi supera el 50%.

La pre­sidència de Fem-ona queda en mans de Joa­quim Caran­dell, men­tre que Abel Conill n'és el con­se­ller dele­gat i els ger­mans Font par­ti­ci­pen en el comitè d'inver­si­ons. El nou vehi­cle inver­sor té la intenció d'entrar en un grup d'entre sis i vuit empre­ses amb poten­cial de crei­xe­ment, pri­o­rit­zant aque­lles que es tro­bin fora de Bar­ce­lona per con­ti­nuar amb la filo­so­fia de donar suport a pro­jec­tes nas­cuts a comar­ques. La idea és for­mar part del seu capi­tal en un període d'entre tres i cinc anys i inver­tir-hi no només finan­ce­ra­ment -tor­nem aquí a la idea d'anar més enllà d'una sim­ple par­ti­ci­pació en el capi­tal-, sinó també en asses­so­ra­ment i conei­xe­ments empre­sa­ri­als.

Ona Capi­tal va néixer ara fa cinc anys, i ha vis­cut el seu crei­xe­ment en plena època de crisi. Actu­al­ment, té una car­tera de vuit par­ti­ci­pa­des, entre les quals hi ha les empre­ses TCM Enginy i Sud Ener­gies Reno­va­bles, a més d'haver inver­tit en plan­tes foto­vol­tai­ques a Cata­lu­nya, ubi­ca­des a comar­ques com ara Osona -amb, per exem­ple, una al sos­tre d'una nau indus­trial del grup d'aïllants tèrmics Ter­po­lar a Torelló-, l'Anoia i el Baix Ebre. Ona Capi­tal, quan es va crear, ho va fer amb un capi­tal de dos mili­ons d'euros, però Conill con­firma que des de lla­vors ha inver­tit uns cinc mili­ons d'euros amb prudència i “ana­lit­zant molt” el mer­cat. Pot­ser fa uns anys les empre­ses fami­li­ars s'aven­tu­ra­ven amb ope­ra­ci­ons més altes, però actu­al­ment el procés s'ha mode­rat una mica.

Conill té clar que les family office són dife­rents d'altres fórmu­les de capi­tal risc perquè “les deci­si­ons les pre­nen els pro­pi­e­ta­ris”, i afe­geix: “Rere nos­tre hi ha empre­sa­ris amb conei­xe­ment, que no neces­si­ten fer mol­tes inver­si­ons i que no actuen amb urgències”. Quant als sec­tors, el direc­tor d'Ona Capi­tal con­si­dera que les ener­gies reno­va­bles “con­ti­nu­a­ran sent interes­sants”, ja que pre­sen­ten un impor­tant valor afe­git. Creu que la bio­massa també serà impor­tant en un futur imme­diat, però recorda que altres sec­tors, com el tèxtil, sem­bla­ven aca­bats, “però mira, en canvi, l'èxit de Desi­gual”, apunta l'ex-exe­cu­tiu de Fibanc.

SUD I TCM.

Una de les com­pa­nyies par­ti­ci­pa­des per Ona Capi­tal és Sud Ener­gies Reno­va­bles, que es va crear el 2005 a Vic i es dedica a dis­se­nyar, cons­truir i pro­moure pro­jec­tes d'ener­gies alter­na­ti­ves i eficiència energètica. Ona Capi­tal, de fet, va adqui­rir-ne el 40%. Un altre exem­ple d'inversió és el de TCM Enginy, de la qual Ona va com­prar el 30%. Amb seu a Reus, es tracta d'una firma espe­ci­a­lit­zada en sis­te­mes d'apar­ca­ment, con­trol d'acces­sos i apli­ca­ci­ons per a la mobi­li­tat. Quan Ona va entrar en el seu acci­o­na­riat, TCM con­si­dera que va poder ini­ciar “una nova etapa”, amb una ope­ració que es va mate­ri­a­lit­zar amb una ampli­ació de capi­tal. El 30% d'Ona es com­ple­menta amb el 50% en mans dels socis fun­da­dors -Toni Biedma, Manuel Blanco i Jordi Que­rol-, men­tre que el 20% res­tant es va man­te­nir en poder de Reus Capi­tal de Nego­cis, que s'havia incor­po­rat al pro­jecte el 2003. Quan el family office oso­nenc hi va entrar, TCM fac­tu­rava 2,5 mili­ons d'euros, però ja es va plan­te­jar un pla estratègic per arri­bar als 15 mili­ons en cinc anys i ini­ciar un procés d'inter­na­ci­o­na­lit­zació. I dit i fet, ja que al cap d'uns mesos l'empresa Ava­lora els va adju­di­car el sis­tema de guiatge automàtic d'un apar­ca­ment a la loca­li­tat alge­ri­ana d'Orà, i la mul­ti­na­ci­o­nal sueca Ikea va fer el mateix amb un dels seus cen­tres a París. El pas­sat 2010, l'empresa Ser­ra­no­park els va adju­di­car la cen­tra­lit­zació dels tres apar­ca­ments de l'històric car­rer Ser­rano madri­leny i van ini­ciar la col·labo­ració amb la belga Inter­parking.

El grup Bon Preu, amb seu a les Masies de Vol­tregà, dis­posa de més de 150 esta­bli­ments -els super­mer­cats urbans Bon Preu i Oran­gu­tan i els hiper­mer­cats Esclat-, a més de les gaso­li­ne­res Escla­toil. Nas­cuda fa ja 36 anys -quan va obrir el pri­mer esta­bli­ment en règim d'auto­ser­vei a Man­lleu-, dóna feina a més de 4.000 per­so­nes. A mit­jan 2009 va començar a nego­ciar amb el grup Inter­marché l'adqui­sició de més d'una cin­quan­tena dels seus esta­bli­ments a Cata­lu­nya, un procés que va aca­bar ara fa un any, amb la inte­gració d'una plan­ti­lla de 800 per­so­nes. En el cas de Fun­dició Dúctil Benito, amb la seu cen­tral a Man­lleu, par­lem d'un grup amb 180 emple­ats a l'Estat i 500 més a la Xina -on té qua­tre de les seves cinc fàbri­ques- i una fac­tu­ració supe­rior als 100 mili­ons d'euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.