Menys entrebancs burocràtics per a la sortida de la crisi
El pla de la finestreta única empresarial de la Generalitat avança a bon ritme però la Cambra apressa per impulsar la recuperació
Ara és la bona,
ara va de debò
La Cambra de Comerç de Barcelona apressa les administracions perquè la simplificació dels tràmits vinculats amb l'activitat econòmica es comenci a notar. Una enquesta que han realitzat a un total de 3.411 empreses ha posat de manifest que els progressos en aquest terreny no es perceben en els negocis. De fet, només un 7% de les empreses afirmen haver notat una disminució de la paperassa. El percentatge creix fins a l'11% en les empreses del sector de la construcció i cau fins al 3% en les de la indústria. En relació amb un sondeig similar del 2011, l'avanç ha estat minse. “Ens consta que l'administració hi està treballant, però demanem més agilitat perquè la modernització de l'administració és cabdal en la recuperació econòmica”, assegura el president de la Cambra, Miquel Valls.
Efectivament, la Generalitat va engegar el 2011 l'anomenat pla de finestreta única empresarial (FUE) que hauria d'estar enllestit el 2014 amb la intenció de “crear un entorn favorable per sortir de la crisi”, explica Cristina Pruñonosa, gerent de l'Oficina de Gestió Empresarial (OGE). Aquest organisme de l'administració va rebre un triple mandat del govern: primer, eliminar tots els tràmits innecessaris, simplificar-ne la resta i, finalment, assumir aquests tràmits com a finestreta única.
Cal pensar que abans de començar tot aquest procés, l'OGE centralitzava 145 tràmits d'un total de més de 600 identificats (uns 500 són de la Generalitat, un centenar de l'administració estatal i una vintena de la local). A partir d'una anàlisi inicial es va determinar que se'n podrien eliminar una cinquena part i simplificar-ne el 68%.
Ara es troben en aquest procés. Equips de treball integrats per tècnics de les àrees implicades presenten periòdicament els resultats d'aquesta feina de simplificació al govern. És una forma de controlar que l'encàrrec no s'encalla. “El 30 de juny, que vam rendir comptes per darrera vegada, ja teníem 68 tràmits eliminats, 239 de simplificats i 144 assumits per la finestreta única; estem més avançats del que havíem previst”, explica Pruñonosa. Respecte a la diferent percepció sobre els avenços que tenen les empreses en funció del sector en el qual es troben, la gerent de l'OGE ho justifica basant-se en el fet que aquesta tasca avança per àmbits d'activitat.
Entre els canvis que s'introdueixen per facilitar els tràmits hi ha, per exemple, l'objectiu que l'usuari de l'administració aconsegueixi la resolució immediata i s'acabi el “torni vostè demà”; en aquest sentit, s'està substituint el règim d'intervenció pel de comunicació. Això vol dir que el sol·licitant no ha d'esperar l'autorització per començar l'activitat sinó que notifica que l'ha endegada. El necessari control administratiu passa de ser previ a fer-se a posteriori, amb la qual cosa no s'atura la posada en marxa del negoci. “Aquesta concepció està canviant la cultura de l'administració, i també la relació amb l'usuari basada en la confiança mútua”, diu Pruñonosa.
Això és així fins al punt que l'administració entén que bona part d'aquests tràmits els fa un intermediari i per la qual cosa es busquen solucions que no facin necessària la presència física del titular. “Treballem pensant que el gestor és sovint el nostre interlocutor”, apunta.
En aquest mateix sentit, també s'està aprofundint en la “interoperativitat”, el mot que internament s'utilitza per qualificar la funció que evita demanar certificats o documents d'un altre àmbit de l'administració. En la mesura que sigui possible fer comprovacions en el moment, s'evita demanar certificats. A més del mot “interoperativitat”, també es parla molt de “multiadministració” i “multicanal”. El primer fa referència sobretot a la necessitat d'integrar en aquest procés el món local, on cada ajuntament té ordenances i règims diferents. En aquest sentit, el Consorci Administració Oberta de Catalunya ha assumit la missió d'homogeneïtzar aquest guirigall a través d'ordenances tipus a les quals s'han d'adherir els ajuntaments. De moment només dos ho han fet: Castellbisbal i Castellar del Vallès.
“Multicanal” fa referència a la creació d'eines informàtiques que permeten a l'usuari informar-se sobre els tràmits que ha de fer per a qualsevol activitat i formalitzar-los per internet. Canal Empresa és el portal de la finestreta única de Catalunya. A mesura que s'avança en la integració de tràmits s'incorporen a aquest web i la intenció és que en un futur hi siguin tots. Pruñonosa destaca la funció de la cerca guiada que, a través de preguntes, facilita la feina de saber quins tràmits es necessiten formalitzar.
Després de molts intents infructuosos de simplificar l'administració, la pregunta és si aquest esforç de simplificació serà el definitiu. La gerent de l'OGE està convençuda que serà així: “Ara és la bona, és el cop que va més de debò, és més ampli i amb més lideratge”, assegura.
Demanar ajuts es complica
L'enquesta de la Cambra també assenyala que les empreses qualifiquen de complexa la seva relació amb l'administració; la puntuen entre un tres i un quatre en una escala de cinc en funció de la dificultat. Aquesta tibantor assoleix la seva màxima expressió en la gestió dels ajuts i les subvencions, seguida de les relacions amb la justícia i la tramitació de llicències i permisos. De fet, i en relació amb l'enquesta que es va realitzar fa dos anys, aquestes qüestions s'han agreujat.
En aquest sentit, la Cambra demana més coordinació entre administracions per evitar duplicitats, reduir el cost de les taxes i registres, escurçar el termini de resposta de l'administració i crear menys normativa i de més qualitat. Miquel Valls pensa que el progrés d'altres països com el Regne Unit en aquest camp ens situa en pitjors condicions per abordar la recuperació.