Opinió

Full de ruta

Els plors de Miss Liberty

Els mems no busquen aprofundir en el missatge ni obrir grans debats sinó simplement cridar l'atenció i ser compartits per milers de persones fins a fer-se virals

Qui no va rebre ahir per What­sApp, quan encara no havia fet el pri­mer cafè, una imatge de l'Estàtua de la Lli­ber­tat plo­rant des­con­so­lada tapant-se la cara amb les mans? És un dels incomp­ta­bles mems que van inun­dar les xar­xes soci­als valo­rant, amb més imat­ges que parau­les, la victòria de Donald Trump, per a sor­presa de gai­rebé tot­hom. Impos­si­ble comp­tar, visu­a­lit­zar, tots els mis­sat­ges, si bé a cop d'ull és evi­dent que els resul­tats de les pre­si­den­ci­als han cau­sat un gran des­con­cert a la xarxa. I això que els Simp­son ja van vati­ci­nar fa setze anys que Trump aca­ba­ria ocu­pant el des­patx oval de la Casa Blanca, com no s'han estat de recor­dar un munt de mems que han estat àmpli­a­ment difo­sos per inter­net.

Agradi o no, els mems ja for­men part dels nos­tre entorn comu­ni­ca­tiu. Aquesta mena de cari­ca­tu­res polítiques que asse­nya­len i cri­ti­quen els com­por­ta­ments dels per­so­nat­ges públics tenen vida pròpia. Habi­tu­al­ment són força pla­nes, gens objec­ti­ves, direc­tes i amb escassa pie­tat amb el seu pro­ta­go­nista. No bus­quen apro­fun­dir en el mis­satge ni obrir grans debats sinó sim­ple­ment cri­dar l'atenció, acon­se­guir likes i ser com­par­tits per milers, mili­ons de per­so­nes fins a con­ver­tir-se en virals. Són, sens dubte, neces­sa­ris en una soci­e­tat que ha tro­bat en la xarxa una forma més d'expres­sar-se i fer saber amb certa lli­ber­tat què és el que pensa, encara que pugui ferir la sus­cep­ti­bi­li­tat dels pro­ta­go­nis­tes del mis­satge.

Hi ha qui fa mems per diversió, per dei­xar anar la seva cre­a­ti­vi­tat o les seves idees polítiques, i hi ha qui viu de fer-ne. Empre­ses, cele­bri­ties o par­tits polítics con­trac­ten els seus ser­veis, sabe­dors que és una eina més per fer publi­ci­tat, o per posar en evidència la com­petència. En el cas de les pre­si­den­ci­als, ho va fer Obama i ara també ho han fet Clin­ton i Trump. I el futur pre­si­dent dels EUA ha gua­nyat per gole­jada, a la xarxa i per sor­presa, a les urnes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia