Opinió

Tribuna

Pisa? Anem fent

“La diana de les reformes no ha de pivotar al voltant dels resultats de proves com PISA

En aques­tes dates s'han fet públics els resul­tats de les pro­ves PISA (Pro­grama per a l'Ava­lu­ació Inter­na­ci­o­nal dels Alum­nes) patro­ci­nat per l'OCDE. Aquest fet sol anar acom­pa­nyat d'uns dies de comen­ta­ris i refle­xi­ons a la llum dels resul­tats des­ta­cats i on l'aspecte com­pa­ra­tiu entre països, o comu­ni­tats, passa a ser l'ele­ment més relle­vant, encara que no ho sigui a nivell pedagògic. En els resul­tats del PISA 2015 els alum­nes cata­lans de 15 anys han obtin­gut en ciències 504 punts (mit­jana OCDE: 493; mit­jana UE: 495; Espa­nya: 493). En lec­tura, han asso­lit els 500 punts (mit­jana OCDE: 493; mit­jana UE: 494; Espa­nya: 496). I en matemàtiques també han obtin­gut 500 punts (mit­jana OCDE: 490; mit­jana UE: 493; Espa­nya: 486).

Encara que Cata­lu­nya, en les tres pro­ves, se situa per sobre de les mit­ja­nes dels països de l'OCDE, de la UE i d'Espa­nya, les diferències no resul­ten gaire sig­ni­fi­ca­ti­ves, tot i que estar per sobre sem­pre és millor que igua­lar o estar per sota de qui ens com­pa­rem. Però en les pro­ves PISA, o en qual­se­vol altra prova ava­lu­a­dora en edu­cació, sem­pre resulta molt més interes­sant com­pa­rar-se amb un mateix, i al llarg del temps, que amb els altres, on sem­pre juguen fac­tors difícil­ment equi­pa­ra­bles. Si con­si­de­rem tots els resul­tats de les pro­ves PISA fetes fins ara, on Cata­lu­nya ha par­ti­ci­pat amb mos­tra pròpia (anys 2003, 2006, 2009, 2012 i 2015) i com­pa­rem els resul­tats de la dar­rera edició amb la mit­jana de totes les asse­nya­la­des, veu­rem com el “guany” del 2015 exis­teix però és mode­rat (en ciències, els 504 punts de 2015 només supera en set punts la mit­jana de 497; en lec­tura, la diferència és de 9 punts, 500 en relació amb 491 de mit­jana; i en matemàtiques, de sis punts, 500 el 2015 i 494 de mit­jana). Per tant, millo­rem pro­gres­si­va­ment (i aquesta és la bona notícia) però de manera lenta i poc sig­ni­fi­ca­tiva.

En con­clusió: Cata­lu­nya ja està ave­sada a l'ava­lu­ació de les tres com­petències del PISA. La com­pa­ració amb un mateix demos­tra que els resul­tats d'aques­tes com­petències no tenen fluc­tu­a­ci­ons impor­tants, cosa que reforça una idea que ja sabíem: els resul­tats de les dis­ci­pli­nes acadèmiques tra­di­ci­o­nals, en els sis­te­mes edu­ca­tius con­so­li­dats, es man­te­nen força esta­bles tot i les refor­mes que es puguin empren­dre per modi­fi­car-los. Per això, el nucli i la diana de les refor­mes no ha de pivo­tar al vol­tant dels resul­tats de pro­ves com PISA, sinó en funció de l'anàlisi de com­petències glo­bals i inte­grals que vul­guem que els alum­nes adqui­rei­xin per garan­tir-los un futur millor. El PISA no necessària­ment entor­peix aquest objec­tiu sem­pre que no li fem ocu­par un lloc pre­e­mi­nent en la direcció dels can­vis que neces­sita el nos­tre sis­tema edu­ca­tiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia