Opinió

opinió

El problema és l’embolcall

Les difi­cul­tats d’orga­nit­zar una expo­sició hau­rien de ser un dels secrets més ben guar­dats del comis­sari. En rea­li­tat, aquesta per­sona no fa altra cosa que adap­tar-se als recur­sos que bona­ment les ins­ti­tu­ci­ons li pres­ten i pro­cu­rar que el resul­tat sigui ente­ne­dor, esti­mu­lant i jus­ti­fi­cat. Els pro­ble­mes innom­bra­bles a què hagi hagut de fer front perquè el mate­rial tin­gui una pre­sen­tació decent que res­pecti, a més, les con­di­ci­ons de segu­re­tat exi­gi­des per a la bona con­ser­vació de les obres, no hau­rien d’interes­sar a ningú, fora de l’equip de pro­fes­si­o­nals que hi hagi tre­ba­llat per acon­se­guir que cap visi­tant a penes els noti. A Girona, però, es veu que aques­tes inte­ri­o­ri­tats interes­sen molt i, per tant, per­drem el temps a expli­car-les.

Des de la seva inau­gu­ració a la Casa Pas­tors, el 13 de maig pas­sat, l’expo­sició Un mete­o­rit fugaç, pro­mo­guda per l’Ajun­ta­ment de Girona en ocasió del cen­te­nari de la mort de Fidel Agui­lar, ha estat objecte de comen­ta­ris crítics en relació amb les con­di­ci­ons de l’espai on es pre­senta. Les quei­xes tenen a veure amb una il·lumi­nació con­si­de­rada defi­ci­ent, amb la poca idoneïtat d’algu­nes de les vitri­nes i, d’una manera més vaga, amb l’atmos­fera depri­ment de la mateixa Casa Pas­tors. Com a res­pon­sa­ble de l’expo­sició, m’han fet algu­nes d’aques­tes obser­va­ci­ons de manera infor­mal i en pri­vat, i a totes els he res­post el mateix: no hi havia altres espais dis­po­ni­bles, ni tam­poc pos­si­bi­li­tat d’inver­tir en unes millo­res estruc­tu­rals que exce­dien de molt el pres­su­post d’una expo­sició tem­po­ral, i més en vista de la pròxima reforma inte­gral de l’edi­fici, que ja cos­tarà 4,4 mili­ons. Ens hem hagut d’adap­tar, doncs, al que teníem, que era poc i dolent. Pel que fa a la llum, però, ni els deli­cadíssims dibui­xos ni els fangs sense coure de Fidel Agui­lar, molt dete­ri­o­rats, no supor­ta­rien una inten­si­tat exces­siva. La penom­bra és, doncs, deli­be­rada, encara que el cable­jat i les làmpa­des exis­tents no han permès gra­da­ci­ons gaire sub­tils. Hi ha gent que ho ha comprès; d’altres, no. Una regi­dora de l’opo­sició, durant el mateix acte en què es va fer públic que, un cop acabi l’expo­sició, tot l’inte­rior de la Casa Pas­tors anirà a terra, em va arri­bar a dir que es plan­te­java denun­ciar la mala ins­tal·lació elèctrica al ple, com si aquesta fos una qüestió ciu­ta­dana can­dent. Cap de les res­se­nyes sobre l’expo­sició publi­ca­des a Bar­ce­lona, i han estat unes quan­tes, no ha mal­gas­tat ni una línia a mal­par­lar de la ina­de­quació del lloc, excepte Narcís Coma­dira, que és de Girona i sap quin pa s’hi dona. Joa­quim Nadal es refe­ria als incon­ve­ni­ents del mun­tatge en un paràgraf més aviat excul­pa­tori. Miquel Fañanàs, en canvi, hi ha dedi­cat un arti­cle extens i demo­li­dor. Ni l’un ni l’altre, però, no han posat en dubte ni el plan­te­ja­ment de l’expo­sició, ni el seu con­tin­gut, ni l’apor­tació que haurà fet al conei­xe­ment de Fidel Agui­lar el catàleg edi­tat per a l’ocasió. Així doncs, per què tant d’enre­nou per unes bom­be­tes apa­ga­des? De debò hi ha qui creu que Fidel Agui­lar con­ti­nuarà sent “una assig­na­tura pen­dent” perquè s’ha hagut d’aju­pir una mica per mirar una vitrina? Torno a dir que, de manera velada o explícita, han pro­cu­rat exi­mir-me d’aques­tes imper­fec­ci­ons. Els ho agra­eixo. Però la suma i rei­te­ració d’apre­ci­a­ci­ons nega­ti­ves tot just ara, quan la Casa Pas­tors ja fa qua­tre anys que ser­veix de sala d’expo­si­ci­ons, no fan sinó desa­cre­di­tar el pro­jecte en con­junt, i en con­cret, també l’esforç dels tècnics i la gene­ro­si­tat dels col·lec­ci­o­nis­tes que han col·labo­rat perquè un espai ja insal­va­ble quedés mínima­ment decent.

Ara bé, el que m’ha cons­ter­nat més és que molts dels que, en públic o en pri­vat, s’han sen­tit tan ultrat­jats per la pèssima lam­pis­te­ria de la casa siguin per­so­nes que han tin­gut res­pon­sa­bi­li­tats polítiques a l’Ajun­ta­ment de Girona en els últims qua­ranta anys, durant els quals no s’han pre­o­cu­pat gens de dotar la ciu­tat d’un espai d’expo­sició modern. Cap d’ells no pot igno­rar, d’altra banda, que des de l’any 1972, és a dir, des de fa 45 anys, la majo­ria de les obres de Fidel Agui­lar de pro­pi­e­tat muni­ci­pal (el 70% de les expo­sa­des) han estat con­fi­na­des en locals infec­tes, sense les més ele­men­tals con­di­ci­ons de segu­re­tat i api­la­des en llei­xes pol­so­ses al cos­tat de mate­rial de cons­trucció. No recordo ni un sol arti­cle de denúncia per una falta tan fla­grant de res­pecte pel lle­gat de l’artista, almenys no de cap dels que ara s’eri­gei­xen en defen­sors de la seva memòria. En com­pa­ració amb el magat­zem d’on pro­ve­nen, aques­tes obres mai hau­ran estat en millors con­di­ci­ons que en la pre­sent expo­sició, amb tots els seus defec­tes.

“El pro­blema és l’embol­call”, escri­via Fañanàs. Té tota la santa raó. Però l’embol­call no és la Casa Pas­tors; és aquesta petita, pro­vin­ci­ana i grisa Girona que agafa Fidel Agui­lar pel cla­tell i el torna a amor­rar a la mateixa misèria que el va veure morir fa cent anys. Des que la seva família va fer donació de l’obra a la ciu­tat a canvi de res, excepte una meda­lla de fireta que ens hau­ria de fer caure la cara de ver­go­nya, han trans­cor­re­gut set anys de govern fran­quista, trenta-dos d’hege­mo­nia soci­a­lista i sis de pre­do­mini con­ver­gent. Cap d’ells, cap, no s’ha recor­dat ni de pas­sar el plo­mall a aquest tre­sor, però han espe­rat que algú sí que ho fes per orga­nit­zar una pica­ba­ra­lla de cor­ral al vol­tant d’un edi­fici ruïnós.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.