Opinió

De reüll

Clatellada sonada

Amb l’alta velocitat s’ha mirat més el cost/benefici electoral que l’econòmic

La joia de la corona dels man­dats del PSOE i el PP ha rebut una sonada cla­te­llada del Tri­bu­nal de Comp­tes Euro­peu : la xarxa d’alta velo­ci­tat a l’Estat espa­nyol és ine­fi­ci­ent, amb una escassa uti­lit­zació i impor­tants sobre­cos­tos. No és cosa nova, pen­sa­ran, però veure els números cou. Qua­tre dades: 2.675 km en ser­vei (3.827 si s’hi sumen els quilòmetres en cons­trucció), una inversió de més de 53.557 mili­ons d’euros (un 25% pro­ce­dents de fons euro­peus) i, atenció, una ràtio de 13,4 pas­sat­gers per quilòmetre recor­re­gut (a França són 49, al Japó 166). L’Estat espa­nyol és el que té la xarxa més extensa d’Europa i el que ha rebut més finançament comu­ni­tari, i tot i així és on menys s’uti­litza la xarxa d’alta velo­ci­tat. Només se salva la línia que uneix Bar­ce­lona i Madrid. La pla­ni­fi­cació ha estat nefasta, amb la cons­trucció de línies que no eren ren­di­bles, i amb l’agreu­jant dels impor­tants sobre­cos­tos que han tin­gut els pro­jec­tes. Algú dirà que no tot s’ha de fiar a la ren­di­bi­li­tat, cert. Però entre poc i massa, perquè cal recor­dar que aques­tes grans inver­si­ons s’han dut a terme, en bona part dels casos, per a bé i glòria del par­tit al govern i no pas per una neces­si­tat objec­tiva, obli­dant-se de ser­veis impres­cin­di­bles com les roda­lies o el cor­re­dor medi­ter­rani. Els que les van tirar enda­vant mira­ven més el cost/bene­fici elec­to­ral que no l’econòmic, i el resul­tat ha estat un mosaic irre­me­ia­ble­ment ine­ficaç.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.