Opinió

Tribuna

Les dones sàvies i humils

Cate­rina Albert va decla­rar que era una sim­ple afi­ci­o­nada i part de la crítica i, fins i tot, d’obres enci­clopèdiques se la van pren­dre al peu de la lle­tra: filla de pro­pi­e­ta­ris rurals, de vida reclosa, que va començar a escriure com una sim­ple afi­ci­o­nada. Així també Teresa Pàmies, en rebre el Premi d’Honor de les Lle­tres Cata­la­nes, la segona dona a qui se li con­ce­dia després de Mercè Rodo­reda, va decla­rar: no m’he con­si­de­rat mai una escrip­tora, no aspiro a ser més que una cro­nista de la meva gene­ració.

Quan­tes vega­des s’ha tit­llat Teresa Pàmies de cro­nista d’una època? També Mont­ser­rat Roig va ser con­si­de­rada sovint una cro­nista, un eufe­misme per dir-los que la lite­ra­tura, pròpia­ment dita, no és per a elles. Però Teresa Pàmies era una escrip­tora, una escrip­tora de talent, cre­a­dora d’unes imat­ges ben pode­ro­ses, d’algú que sem­pre sap del que parla, que ho fa amb una neces­si­tat impe­ri­osa de ser autèntica, i que el seu estil, a diferència de molts lli­bres d’ara, va molt més enllà de la crònica, el tes­ti­mo­ni­atge i el peri­o­disme. En la seva obra Va ploure tot el dia, de sobte una senyora de 50 anys, amb sorra als ulls quan es des­perta, massa gran per veure-hi bé, ha d’enfron­tar-se a un escor­coll de domi­cili. Es renta la cara, es pen­tina el cabell gris. Quan­tes vega­des hem lle­git aquesta escena i l’autor fa sem­pre referència a l’antiga bellesa per­duda?

Amb vigència abso­luta sabem que la dig­ni­tat de la pro­ta­go­nista res té a veure amb l’estètica: fins a sis vega­des en les pri­me­res pàgines diu que estava lle­gint Agnes Heller, una filòsofa mar­xista hon­ga­resa. Ens parla del seu lli­bre subrat­llat, la seva cam­bra amb papers, màquina d’escriure i màquina de cosir. Sabem que és una dona, tre­ba­lla­dora i lec­tora. Una dona que després de 30 anys d’exili s’acosta a un bar, atra­fe­gat als matins, per viure i com­por­tar-se com una bar­ce­lo­nina més. Per pas­sar des­a­per­ce­buda, mirant de reüll quina pro­pina cal dei­xar per no des­per­tar sos­pi­tes. És aquesta invi­si­bi­li­tat, aquesta situ­ació de bar­ce­lo­nina de tota la vida el que l’assos­sega, malau­ra­da­ment la presbícia no impe­deix que un matí pagui amb un franc el cafè, i tot el seu exer­cici camaleònic quedi en entre­dit.

Teresa Pàmies va dir per tele­visió en una època sense frag­men­tació audi­o­vi­sual: aspiro a una lite­ra­tura de por­te­res. Qui hagi lle­git La fi de l’home roig de Svet­lana Aleksàndrovna Aleksiévitx, sap què podia arri­bar a sig­ni­fi­car la cul­tura per a la classe tre­ba­lla­dora. I sobre la lite­ra­tura de por­te­res, qui pot obli­dar la por­tera de l’elegància de l’eriçó de Bar­bery Muriel, que vivia en una por­te­ria amb milers de lli­bres ama­gats? Són este­re­o­tips d’humi­li­tat, alta lite­ra­tura i cultíssims que es com­ba­ten amb una mirada atenta. No us pren­gueu les dones sàvies i humils al peu de la lle­tra, una pre­caució que segu­ra­ment no neces­si­ta­reu per a molts homes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia