Opinió

Full de ruta

Sant Jordi de rànquings

Sense caure en frivolitats, no cal posar-nos les mans al cap si, any rere any, es repeteix aquesta mena de tradició periodisticofestiva de fer llistes dels llibres més venuts

Avui, l’endemà de Sant Jordi, tot seran xifres i rànquings. Quins han estat els lli­bres més venuts, quants diners hau­ran fac­tu­rat aquells que venen lli­bres i roses, quin escrip­tor de cara cone­guda ha tin­gut més gent a la cua espe­rant una sig­na­tura... Sant Jordi és emoció viva, el dia de la Cul­tura, de l’amor i de l’amor a la lec­tura, però també és una diada comer­cial, i a vega­des aflora una petita vena frívola o mer­can­ti­lista. El gremi de lli­bre­ters n’estan una mica tips, que cada any els peri­o­dis­tes els pre­gun­tem allò de quins són els lli­bres més venuts. Diuen que aquesta és només una infor­mació anecdòtica i que la vin­tena de lli­bres més venuts, entre ficció i no-ficció, només repre­sen­ten un 5% del total de la diada. En el moment d’escriure aquest arti­cle encara no tenim les dades a la mà, sobre com haurà anat la diada d’enguany. Però sense caure en fri­vo­li­tats, no cal posar-nos les mans al cap si, any rere any, es repe­teix aquesta mena de tra­dició peri­o­dis­ti­co­fes­tiva de voler divul­gar llis­tes dels lli­bres més venuts o dels autors que s’empor­ten la palma. Els rànquings són només això. I no des­vir­tuen la gran­desa de la nos­tra diada. Ja ens està bé saber si es com­pli­ran les expec­ta­ti­ves i s’hau­ran venut 7 mili­ons de roses i 1,5 mili­ons de lli­bres; si el Gremi de Lli­bre­ters haurà pogut aug­men­tar la fac­tu­ració fins a un 2% res­pecte als 22 mili­ons d’euros de l’any pas­sat; si el crei­xent sec­tor del lli­bre infan­til i juve­nil man­tindrà el 34% del total de les ven­des d’aquest dia; si hi ha hagut més o menys para­des repar­ti­des arreu del país o si ens esti­mem més o menys que ara fa un any. Sant Jordi és tan gran i ens fa tan grans com a país que tot­hom pot viure la diada com vul­gui, que­dant-se amb els rànquings que vul­gui o llençant-los tots a les escom­bra­ries. Això hau­ria de ser així si no fos que no hi hau­rem estat tots, en aquesta diada. Els nos­tres polítics exi­li­ats i pre­sos no l’han pogut gau­dir. I aquí sí que ens fallen tots els recomp­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia