Opinió

Francesc Cabana

Quadern d’economia

Tàctiques per fer mal

Els que lle­gim El Punt Avui ja estem con­vençuts que el cen­tra­lisme de l’Estat és un fet que ve de lluny i que no cal posar en dubte. Resulta tan clar, que sor­pre­nen les mani­fes­ta­ci­ons que sen­tim en les quals es nega aquest cen­tra­lisme i aques­tes tàcti­ques dolo­ro­ses.

Fa dos-cents anys que el cen­tra­lisme de l’Estat uti­litza tàcti­ques per a rebai­xar la força de l’eco­no­mia cata­lana. Però ho fa de dife­rents mane­res, ja que els temps can­vien i els objec­tius també. Cro­nològica­ment, les pri­me­res tàcti­ques per fer mal a l’eco­no­mia cata­lana són les que es pro­po­sa­ven rebai­xar la força de la indústria coto­nera i tèxtil en gene­ral. Estem par­lant del segle XIX i de la pri­mera part del segle XX. La prin­ci­pal arma ofen­siva uti­lit­zada era la d’estar a favor del lliu­re­can­visme i l’apli­cació d’aran­zels bai­xos, o sigui faci­li­tar la impor­tació de pro­duc­tes que també es fabri­ca­ven a Cata­lu­nya, però que a fora es tro­ba­ven a més bon preu. La prin­ci­pals arma defen­siva dels cata­lans era el pro­tec­ci­o­nisme, i per a acon­se­guir-ho uti­lit­za­ven els ser­veis dels seus repre­sen­tants polítics al Par­la­ment espa­nyol, que molt sovint eren els matei­xos fabri­cants. Aques­tes mesu­res es van anar per­dent a mesura que va anar pre­do­mi­nant el lliu­re­can­visme i que avançava el segle XX.

La segona part del segle XIX és la de la cre­ació de la xarxa fer­roviària i d’una xarxa de car­re­te­res. Les com­petències per a cons­truir-les eren clara­ment del govern cen­tral, però es dema­nava col·labo­ració dinerària a les regi­ons bene­fi­ci­a­des. Però a Espa­nya tro­bem les línies fer­roviàries finançades total­ment per l’Estat i les finançades total­ment per la regió bene­ficiària. Com a exem­ple: el pri­mer fer­ro­car­ril de l’Estat va ser el de Bar­ce­lona a Mataró –1848– i l’Estat espa­nyol no va posar ni un duro. Hi va haver una apor­tació britànica, però tota la resta va ser de par­ti­cu­lars cata­lans. Amb les altres línies fer­roviàries cata­la­nes va pas­sar el mateix o gai­rebé el mateix i, fins i tot, en la línia de Bar­ce­lona a Sara­gossa. En aquest cas la tàctica del govern cen­tral era ben clara: reducció al màxim del ajuts econòmics.

Després de la Guerra Civil espa­nyola, la política indus­trial de la dic­ta­dura fran­quista no va ama­gar el seu interès per fre­nar o rebai­xar el crei­xe­ment de l’eco­no­mia cata­lana: l’INI cons­truí les seves fàbri­ques fora de Cata­lu­nya amb l’excepció de l’Enher, amb la cen­tral hidroelèctrica de la conca del Segre i la Noguera Riba­gorçana. En aquest cas, la tàctica con­sis­tia a reduir la capa­ci­tat energètica dels grans cen­tres indus­tri­als i urbans de Cata­lu­nya, cosa que es va acon­se­guir. Seguint amb la mateixa tàctica, l’última refi­ne­ria espa­nyola de petroli que es va cons­truir va ser la de Tar­ra­gona, tot i que Bar­ce­lona era el prin­ci­pal con­su­mi­dor de pro­duc­tes petro­li­ers. A l’hora de cons­truir les pri­me­res auto­pis­tes, les cata­la­nes van ser les pri­me­res, però sense cap desem­bor­sa­ment de l’Estat, i van haver de ser de peatge perquè els que les havien finançades pogues­sin recu­pe­rar la inversió.

El turisme va ser una impor­tat font d’ingres­sos pro­ce­dents de l’estran­ger, que va supo­sar un bene­fici per a l’eco­no­mia cata­lana, anda­lusa i espa­nyola, en gene­ral. Fins després de la Segona Guerra Mun­dial, el 1945, les estadísti­ques espa­nyo­les no pren­dran nota de les entra­des turísti­ques. Les armes de l’Estat espa­nyol foren aquí de més difícil apli­cació i, en tot cas, van con­sis­tir en la lloança, del Museu del Prado i altres ins­ti­tu­ci­ons artísti­ques espa­nyo­les. No es par­lava de la Costa Brava i sí de la Costa del Sol. A des­ta­car que Cata­lu­nya no ha creat cap gran soci­e­tat turística com sí que se’n tro­ben amb domi­cili a Madrid, Anda­lu­sia, Bale­ars o el País Valencià. A Cata­lu­nya les empre­ses turísti­ques són de mida mit­jana, de caràcter fami­liar o poca cosa més. Con­ti­nuaré la set­mana vinent amb les tàcti­ques més sofis­ti­ca­des, més moder­nes, que es pro­po­sen fer més mal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia