De reüll
40 anys i tornar a començar
Nissan va posar fi aquesta setmana a 40 anys d’activitat a Catalunya amb l’acabament de l’activitat industrial a les plantes de Barcelona. Una fita trista que tanca una porta però n’obre d’altres, que s’haurien de presentar en el curt termini. Descartada l’opció més treballada per part de la companyia que estudiava instal·lar-s’hi, el fabricant xinès Great Wall Motors (GWM), la taula per la reindustrialització confia ara en un conglomerat d’empreses que aprofitin els actius i la mà d’obra qualificada que deixa la japonesa. Seria la millor opció per conservar els vora 1.500 llocs de treball de persones que no s’han acollit a les prejubilacions (a baixes edats) ni a les sortides incentivades. Així, mentre que el fabricant de motocicletes elèctriques Silence podria estar interessat en la planta de Montcada i Reixac, el consorci QEV Technologies també podria ocupar la planta de Barcelona i Sant Andreu de la Barca per dedicar-s’hi a la fabricació de vehicles elèctrics i la belga Punch s’afegiria al projecte. La solució, per als sindicats, és que els terrenys de la Zona Franca no siguin només carn de logística en mans de grans grups, com ara Goodman i Merlin, que desenvolupen projectes per a tercers. Cal garantir l’activitat industrial i els salaris que durant 40 anys han creat riquesa a la zona.