Opinió

Tribuna

Un cavall volador

“Taula de diàleg i espionatge són, paradoxalment, instruments de la raó d’estat. El primer no l’entén part de la ciutadania espanyola que està per la unió, part de la qual ben segur justificarà utilitzar un cavall volador per mantenir-la

Pega­sus és sols un nom que resu­meix una manera de fer pròpia de tots els estats del món. La màquina de poder que és el con­junt de l’apa­rell esta­tal, a la manera dels orga­nis­mes vius, pretén sobre­viure al cost que sigui. De fet, Pega­sus equi­val al que els antics van encu­nyar com a raó d’estat, i no ens ha de sor­pren­dre que sigui capaç, en nom d’aquest fi últim, d’arros­se­gar i tre­pit­jar qual­se­vol mena de patri­moni jurídic axiomàtica­ment reco­ne­gut a la huma­ni­tat i sis­temàtica­ment con­tra­dit per objec­tius, pro­gra­mes i acci­ons. És així perquè en algun moment, pot­ser molt llunyà, es va subs­ti­tuir el bé comú per un uti­li­ta­rista interès gene­ral, i era sols qüestió de temps que aquest quedés enrere i que les nor­mes s’omplis­sin d’altre interès molt més de part, l’interès públic.

Ara aquest interès públic s’ha mos­trat de manera des­car­nada, si és veri­tat tot el que diu un ins­ti­tut d’una uni­ver­si­tat de Toronto i que repro­du­eix una revista que la majo­ria ha sen­tit ano­me­nar per pri­mer cop aquests dies. Ara s’ha fet públic, però no és aquest el pri­mer cop, ni és aquesta aven­tura dels ser­veis secrets isra­e­li­ans venent software espia una rea­li­tat nova. Però anem a pams. Ima­gi­nem que és cert que mit­jançant aquest Pega­sus del nos­tre tema, que no és un cavall vola­dor, però com a pro­grama informàtic d’espi­o­natge és capaç de sobre­vo­lar la nos­tra rea­li­tat quo­ti­di­ana a vista d’ocell, s’ha vio­len­tat la inti­mi­tat d’un ple­gat de gent. Els espi­ats sens dubte són molts més que les 65 per­so­nes de l’àmbit inde­pen­den­tista de qui tant es parla, i no sols els que de manera imme­di­ata, per haver-se rela­ci­o­nat amb aques­tes, han que­dat també invo­lu­crats. Fa molt temps que sabem que ens escol­ten: mol­tes per­so­na­li­tats relle­vants de la vida social es van­ten d’evi­tar l’ús dels seus telèfons mòbils en certs con­texts i es reco­mana posar un pegat en la càmera fron­tal dels nos­tres ordi­na­dors. A què venen, doncs, els esca­ra­falls recents? Sabem també que les escol­tes van en tota mena de direc­ci­ons, i que pot­ser ja no hi ha ningú en l’entre­llat polític i social, almenys des que conei­xem Villa­rejo, que no hagi estat objecte d’aquesta mena d’intro­missió.

Ben cert és que Pega­sus té una capa­ci­tat omnímoda de colar-se en la vida pri­vada de les per­so­nes, fins i tot ras­tre­jant els webs que visi­tem, les fotos que guar­dem o si juguem en hores de feina. Però què era, si no, aque­lla “vida dels altres” de què par­lava Isa­bel Coi­xet? Què eren, si no, el gerro de La Camarga o la cap­tura de veu de Txiki Bene­gas par­lant de Míster X com si fos Déu? Què són també els nos­tres con­sen­ti­ments, supo­sa­da­ment infor­mats, quant al fun­ci­o­na­ment i el trac­ta­ment de les nos­tres dades en el ple­gat d’apli­ca­ci­ons que ens fan la vida més fàcil? Que hem deci­dit ven­dre la nos­tra ànima al dia­ble a canvi de la como­di­tat i la imme­di­a­tesa no és un tema que ens hagi de venir de nou.

On rau, doncs, la nove­tat? La pri­mera i fona­men­tal és de caràcter teòric o filosòfic: l’abast de posar davant de la ciu­ta­da­nia, tot i no ser el pri­mer cop, la repugnància del que sig­ni­fica la vio­lació de la inti­mi­tat, que no és tot l’àmbit de la nos­tra pri­va­ci­tat, sinó aque­lla part de la vida pri­vada de la qual no volem fer expo­sició. La gran diferència és el con­sen­ti­ment. Perquè si entren en el que no hem con­sen­tit a expo­sar, lle­vat que hi hagi garan­ties judi­ci­als en la intro­missió, el nos­tre dret de defensa, la nos­tra legi­ti­mi­tat per no decla­rar con­tra nosal­tres matei­xos, deca­uen. I així decau la prin­ci­pal raó de ser d’una cons­ti­tució democràtica: el joc equi­li­brat entre el poder i la ciu­ta­da­nia.

La segona és el con­text polític de l’inde­pen­den­tisme, o d’una part d’aquest, i la seva relació amb un dels dos par­tits que poden emprar aques­tes eines per apli­car la raó d’estat: el PP i, en aquest cas, el PSOE. S’ha pale­sat ara la distància abis­mal entre els interes­sos del PSOE com a par­tit gover­na­men­tal i els d’(alguns) par­tits perifèrics, la qual raó de ser és aban­do­nar l’estat que els aixo­pluga. Taula de diàleg i espi­o­natge són, para­do­xal­ment, ins­tru­ments de la raó d’estat. El pri­mer no l’entén part de la ciu­ta­da­nia espa­nyola que està per la unió, part de la qual ben segur jus­ti­fi­carà uti­lit­zar un cavall vola­dor per man­te­nir-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia