Opinió

Tribuna

Les ciències i la religió

“L’ensenyament ha de generar un espai per a l’espiritualitat, que es pot concretar, o no, en una pràctica religiosa

Les ciències expe­ri­men­tals són un tre­sor de la cul­tura, però de vega­des sem­blen incom­pa­ti­bles amb les cre­en­ces reli­gi­o­ses: la ciència és veri­tat, la religió és una falòrnia. Cal des­fer aquest malentès que deixa de banda les pre­gun­tes que els expe­ri­ments no poden res­pon­dre, com ara: què hi fem, aquí?

L’objec­tiu de les ciències expe­ri­men­tals és expli­car de manera raci­o­nal el fun­ci­o­na­ment del món natu­ral, sense recórrer a la màgia ni als déus, esbri­nant les cau­ses dels fenòmens i els prin­ci­pis que les jus­ti­fi­quen. És l’herència que hem rebut de la cul­tura grega, d’Aristòtil, de Pitàgores. En la moder­ni­tat la ciència esdevé expe­ri­men­tal i tec­nològica, és “filo­so­fia natu­ral” que pro­posa inter­ve­nir en la natura per tro­bar el secret del seu fun­ci­o­na­ment. La natura “parla” el llen­guatge de la matemàtica, perquè la ciència moderna eli­mina de les expli­ca­ci­ons tot allò que no es pugui mesu­rar i se’n surt bé; com­bi­nant la lògica i la ima­gi­nació, esta­bleix rela­ci­ons i es “dis­ci­plina” donant lloc als conei­xe­ments que s’ense­nyen a les esco­les i uni­ver­si­tats.

Els grans científics de l’edat moderna, inven­tors de les ciències expe­ri­men­tals, eren per­so­nes cre­ients, alguns d’ells, com Boyle, Dal­ton, Fara­day, amb gran dedi­cació a les seves esglésies. No veien cap pro­blema entre la seva feina i la seva vida espi­ri­tual. Però en un deter­mi­nat moment, segle XIX i començament del XX, la ciència es va fer “posi­tiva”, mate­ri­a­lista radi­cal, amb la pre­tensió de ser l’única veri­tat en una rea­li­tat mecànica sense espe­rit. Va per­dre huma­ni­tat: la per­sona esde­ve­nia una màquina; la ment, un ordi­na­dor, i les pre­gun­tes com ara “què hi fem aquí”, una nosa.

En el segle XX, la història i la filo­so­fia han posat en evidència que els científics viuen i tre­ba­llen com totes les per­so­nes: en un marc de valors cul­tu­rals i polítics que emo­ci­o­nen i evo­lu­ci­o­nen, que són “espi­ri­tu­als” i no es poden reduir a mesu­res. La lingüística ens explica que el llen­guatge científic pren sig­ni­fi­cat en la comu­ni­cació, i ha des­ta­cat la importància de les metàfores i dels símbols en la cons­trucció del conei­xe­ment; les parau­les científiques no diuen “com són les coses” sinó que obren el camí cap a noves pre­gun­tes, sor­pre­nents, cre­a­ti­ves. Des d’aquesta pers­pec­tiva, les ciències expe­ri­men­tals recu­pe­ren l’alè, reco­nei­xent que hi ha pre­gun­tes que no es poden res­pon­dre de manera expe­ri­men­tal però que tenen sen­tit. D’aques­tes pre­gun­tes se n’ocu­pen les “huma­ni­tats” (l’art, l’ètica, la filo­so­fia...). Com les ciències expe­ri­men­tals, les ciències huma­nes i soci­als inven­ten mane­res de fer i d’expli­car a mesura que avan­cen, fona­men­ten els conei­xe­ments amb dades diver­ses, i, el més impor­tant, posen en qüestió les seves afir­ma­ci­ons i les con­tras­ten. En l’ense­nya­ment i la divul­gació del conei­xe­ment, les huma­ni­tats i les ciències expe­ri­men­tals han de reconèixer les apor­ta­ci­ons mútues, perquè tant les unes com les altres inten­ten expli­car de manera raci­o­nal i con­sen­su­ada el que passa en el món i la seva relació amb les per­so­nes; fan viure l’aven­tura de pen­sar, de conèixer, de crear comu­ni­tat i diàleg. És una aven­tura que ha gene­rat grans idees com ara la Decla­ració dels Drets Humans que fan pen­sar (sor­pre­nent­ment!) en una fili­ació comuna d’humans amb consciència.

El desig de com­pren­dre la rea­li­tat sense recórrer a déus no nega la importància del conei­xe­ment religiós, cen­trat en la per­cepció del mis­teri que es per­cep en la pre­gunta que ens fèiem en començar: Què hi fem, aquí? Al con­trari, les ciències alli­be­ren d’una religió irra­ci­o­nal, però no pre­te­nen negar l’asto­ra­ment enfront de la vida a la Terra, de l’ori­gen i el futur del cos­mos, del risc de deci­dir. Conèixer el món con­tri­bu­eix a conèixer què no és Déu. No per­met un Déu mag, per exem­ple. Per­met noves idees sobre la cre­ació. Ajuda a cop­sar el sig­ni­fi­cat simbòlic dels tex­tos sagrats de les reli­gi­ons sense com­pro­me­tre’s amb l’existència física d’àngels amb pre­ci­o­ses ales blan­ques.

Jo no sÉ veure incom­pa­ti­bi­li­tat entre les ciències expe­ri­men­tals i huma­nes i les reli­gi­ons, però sí un risc de reduc­ci­o­nisme si dei­xem de ser cre­ients en per­so­nes amb consciència i cre­a­ti­vi­tat. L’ense­nya­ment ha de gene­rar un espai per a l’espi­ri­tu­a­li­tat, que es pot con­cre­tar, o no, en una pràctica reli­gi­osa. La crisi actual de les reli­gi­ons en el nos­tre racó de món, d’un abast que segu­ra­ment és més gran del que ima­gino, té cau­ses que des­co­nec però que no és produïda per irra­ci­o­na­li­tat del sen­ti­ment religiós ni per la impos­si­bi­li­tat de pen­sar sobre Déu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia