Opinió

opinió

A Barcelona en tren

Cal buscar alternatives al transport privat de manera més urgent

A par­tir d’aquest cap de set­mana, anar de Girona a Bar­ce­lona en tren és com­pli­carà, ja que les obres a la futura estació de la Sagrera obli­guen a modi­fi­car la cir­cu­lació dels trens de la línia R11, la que enllaça les dues ciu­tats. Fun­ci­ona des del 1862 i abans també s’havia ano­me­nat línia 33 i línia Ca2. El traçat de Bar­ce­lona a Port­bou per­met ofe­rir tant ser­vei de roda­lies com de mitja distància i és la línia inter­na­ci­o­nal per excel·lència de Cata­lu­nya. Ara s’ha de fer pas­sar pel túnel de la nova estació de la Sagrera, la gran estació de Bar­ce­lona –on con­flui­ran els trens d’alta velo­ci­tat, els regi­o­nals i els roda­lies, a més de tres línies de metro i diver­ses d’auto­bu­sos urbans i interur­bans–, les obres de la qual van començar el 2009 i s’han anat exe­cu­tant a pas de puça mal­grat les pro­me­ses dels dife­rents minis­tres espa­nyols. Encara no se sap ben bé quan estarà tot enlles­tit, i ja s’ha cal­cu­lat que les afec­ta­ci­ons d’aquesta part de les obres a l’R11, més les de l’R2 Nord (aero­port del Prat/Gra­no­llers/-Maçanet-Mas­sa­nes), afec­ta­ran els des­plaçaments d’unes 30.000 per­so­nes cada dia. Els viat­gers no podran arri­bar al cen­tre de la ciu­tat com fins ara i hau­ran de bai­xar o bé a l’estació de Sant Andreu Com­tal o bé a la de Mont­cada i Rei­xac, en funció dels dies. També tri­ga­ran més a fer el tra­jecte, ja que entre Gra­no­llers cen­tre i Sant Andreu els trens es para­ran a totes les esta­ci­ons. A tot això hem d’afe­gir que l’alter­na­tiva del TAV, més cara, és tra­jecte directe i que això pot fer des­dir usu­a­ris d’altres pobla­ci­ons. En defi­ni­tiva, mol­tes per­so­nes es tro­ba­ran en la dis­jun­tiva de triar entre aga­far el cotxe par­ti­cu­lar i pagar la gaso­lina a preu d’or o fer ser­vir uns trens barats –fins i tot gratuïts– però que tri­guen molt. És trist que en el con­text que estem vivint d’emergència climàtica no s’esti­guin bus­cant alter­na­ti­ves al trans­port pri­vat de manera més urgent. Els hidro­car­burs són la sang que fa fun­ci­o­nar el sis­tema actual, però a part de ser la prin­ci­pal causa de l’escal­fa­ment del pla­neta tenen la ine­vi­ta­ble qua­li­tat –oh, sor­presa!– de ser finits i pro­ba­ble­ment cada cop més cars. Les obres fèrries són pun­tu­als, cer­ta­ment, però cal començar a plan­te­jar un nou model de mobi­li­tat que faci el tren –indis­cu­ti­ble­ment l’aposta de futur– molt més atrac­tiu. Un tren que sigui barat, ràpid, net, asse­qui­ble, que fun­ci­oni, i que faci molt més fàcil obli­dar-se del cotxe.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia