opinió
Cita prèvia
Durant aquell període d’incertesa, optimista com soc, vaig imaginar-me un punt d’inflexió social cap a la revolució de les persones, que la crisi sanitària ens faria més humans i solidaris, perquè havíem vist a prop el sofriment i la por, la mort, el distanciament físic i com de vulnerables érem. Però la pandèmia de la covid-19 ha comportat un abans i un després, transformant el món laboral i assolint grans reptes: teletreball massiu, foment de les plataformes digitals, conciliació entre la vida laboral i la familiar... I d’aquesta manera s’ha avançat, i actualment moltes empreses opten per un model 100% flexible, basat en el compromís i en la confiança, permetent a la persona treballadora decidir quan vol treballar des de casa i quan vol anar a l’oficina.
I en aquest nou escenari, on ens situem, els clients? Els usuaris hem perdut el contacte directe, l’empatia, el servei personalitzat, la flexibilitat d’atenció horària, l’escolta activa. M’exaspera veure a final de mes com els avis i els col·lectius més vulnerables fan cua davant d’una entitat bancària per gestionar els seus diners, indefensos davant les màquines. Tanmateix, a Olot, les loteries han deixat picossades d’euros i potser els afortunats reben un tracte preferencial a la saleta. No ho sé, només és una hipòtesi.
També m’esgoten les trucades robotitzades per a les gestions de subministraments i administracions: “Premi 1 si vol ser atès en català, premi 2 si vol fer alguna d’aquestes gestions, premi 3 i teclegi el seu identificador”... i quan creus que ja has arribat al final i que sentiràs una veu real...: “Les línies estan ocupades, torni a provar-ho més tard.” I per a qualsevol tràmit o gestió, sigui del tipus que sigui, et cal una cita prèvia per a la presència física. I si optes pel correu electrònic, obtens com a resposta un enllaç a la web corporativa perquè tu mateix puguis espavilar-te.
Dit això, no puc imaginar-me com viurem en l’anomenada intel·ligència artificial, aquella en què ja estem immersos. Les prediccions indiquen que ben aviat les màquines seran capaces d’escriure best-sellers, que la intel·ligència artificial en el comerç superarà els venedors humans, que els robots tindran capacitat de realitzar cirurgies... Si volem vetllar per la nostra integritat sanitària, haurem d’anar molt amb compte amb la cita prèvia!