Opinió

opinió

L’últim ball

En el funeral de la mestra Agnès Lassalle, a Biarritz, el vidu es va acomiadar amb un ball davant del fèretre

Tenia la intenció de dedi­car aquest espai a la novel·la que acaba de publi­car Mònica Batet, Una història és una pedra llançada al riu, perquè demà es pre­senta a Girona, a la lli­bre­ria Les Vol­tes, a les 7 de la tarda. Vaig des­co­brir l’escrip­tora en una sessió amb els alum­nes de l’Aula d’Escrip­tura de Girona en què par­lava del seu procés de cre­ació, sobre­tot del seu lla­vors últim lli­bre, un recull de con­tes titu­lat Dins del cor de Cho­pin. Des d’ales­ho­res que la tinc en el punt de mira, a ella i a l’edi­to­rial que va crear el 2020, Nits Blan­ques, basada en la publi­cació en català d’autors escan­di­naus con­tem­po­ra­nis. Pre­te­nia, doncs, posar el focus sobre aquesta escrip­tora majúscula i dis­creta perquè, tot i tenir un ofici mus­cu­lat amb vuit lli­bres publi­cats, el pri­mer dels quals va rebre el premi Just M. Casero el 2005, i una escrip­tura pecu­liar que abri­ga­lla i glaça alhora, no té la pro­jecció mediàtica de molts altres autors. Anava a escriure sobre tot això quan em va aparèixer el vira­lit­zat vídeo del ball del marit de la pro­fes­sora assas­si­nada a França. I m’hi vaig que­dar. Agnès Las­sa­lle va ser apu­nya­lada a classe per un alumne de 16 anys que sen­tia unes veus que l’empe­nyien a fer-ho. En el fune­ral de la mes­tra, a Biar­ritz, el vidu es va aco­mi­a­dar amb un ball com­mo­ve­dor i mera­vellós davant del fèretre i una foto­gra­fia de la seva esti­mada. Sonava una versió fran­cesa de la cançó Love, de Nat King Cole. L’home va obrir el ball tot sol, però de seguida s’hi van afe­gir els amics. Ells balla­ven en pare­lla, que és com se sol ballar el lindy-hop i com el balla­ven Agnès i Stéphane. “És com el final d’una pel·lícula, però tan trist!”, deia un dels comen­ta­ris al vídeo. Sem­pre he tin­gut una debi­li­tat espe­cial per les esce­nes de ball a les pel·lícules. Uma Thur­man i John Tra­volta a Pulp Fic­tion, Emma Thomp­son i Daryl McCor­mack a Good luck to you, Leo Grande; Mads Mikkel­sen a Otra ronda, Paul Mes­cal a After­sun, Hugh Grant a Love actu­ally, Joa­quin Pho­e­nix a Joker, Mum­ble i com­pa­nyia a Happy Feet, fins i tot Patrick Swayze i Jen­ni­fer Grey a Dirty Dan­cing. Emoció màxima amb tots aquests i tants altres balls. Però mai com en l’últim ball d’Agnès i Stéphane.

El pri­mer capítol del nou lli­bre de Mònica Batet es titula “Apren­dre a ballar”, i s’hi lle­geix: “Un home que no sap ballar no és ningú.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia