Opinió

la crònica

Una tarda al tren

Ens des­per­tem dimarts al matí i els mit­jans i les xar­xes ja en van plens: l’enèsima ava­ria a la xarxa fer­roviària pro­voca greus retards i fins i tot can­cel·laci­ons en els trens cap a Bar­ce­lona. Com passa molt sovint, les afec­ta­des tor­nen a ser les línies del sud, les de roda­lies però també les de regi­o­nals, des de les Ter­res de l’Ebre, Reus o Tar­ra­gona, que és on la mitja distància té més usu­a­ris al país. Però les hores trans­cor­ren i, com sol pas­sar també, baixa l’allau de notícies i d’indig­nació. “A la tarda això ja s’haurà nor­ma­lit­zat”, pen­ses.

Però res més lluny. Arri­bes a l’estació de Tar­ra­gona per aga­far el tren de les cinc cap a la capi­tal, però només fent un cop d’ull a les pan­ta­lles t’ado­nes que el des­ga­vell, tot i que ja ningú li dedica gai­rebé atenció mediàtica, es manté i fins i tot va a més. És feno­me­nal. Encara no ha pas­sat ni el tren de les tres i una pila de gent espera a l’andana. Aquest ha de ser el pro­per, i està repro­gra­mat per a un quart de sis, en teo­ria. “Mira, fet i fet en la pràctica només serà un quart d’hora de retard sobre el pla ini­cial”, tor­nes a pen­sar, il·lús. Durant l’espera, el tren de les cinc l’anun­cien a un quart de set. “Una hora i quart de retard, per dues hores i quart del que aga­faré jo ara; això és que el ser­vei es va nor­ma­lit­zant”, tor­nes a equi­vo­car-te...

Alguna cosa ja detec­tes que falla en el teu rao­na­ment quan les pan­ta­lles anun­cien l’arri­bada del tren promès, sí, però adver­tei­xen que s’atu­rarà a totes i cadas­cuna de les maleïdes esta­ci­ons i bai­xa­dors entre Tar­ra­gona i Bar­ce­lona. El maqui­nista, que infor­marà abans de cada parada, així també ho remarca només de pujar per mega­fo­nia interna. Ningú informa, però, de l’hora pre­vista d’arri­bada al destí, tot i que ja cal­cu­les que, si ha de parar a tot arreu, mitja hora extra pel cap baix no te la traurà ningú.

Mitja hora, he dit? Un nou mis­satge, ara en català, adver­teix que a mesura que ens apro­pem al lloc de l’ava­ria, situat “entre el Prat i Cas­tell­de­fels”, pos­si­ble­ment les para­des del tren es per­llon­ga­ran més estona de l’espe­rada. Ai Déu... Efec­ti­va­ment, no cal que ho jurin: el com­boi –que per postres és dels curts, de tres vagons, i ja s’hi ha anat amun­te­gant molta gent que ha d’anar dreta– para una estona a Vila­nova, una estona més a Sit­ges, s’està una altra esto­neta dins dels túnels, després una estona més al Gar­raf, a Cas­tell­de­fels platja... No hi ha cap rebel·lió a bord i la gent no es queixa, més enllà d’algú que sents que comenta el que està pas­sant per telèfon. Ara, les cares de fas­ti­gue­jats dels pas­sat­gers i els sos­pirs d’enuig a cada nova atu­rada impre­vista ja paguen... Per entre­te­nir l’espera, a més, de tant en tant un altre mis­satge enllau­nat recorda que els nous abo­na­ments gratuïts –els ante­ri­ors només eren vàlids fins al 30 d’abril– ja estan dis­po­ni­bles a les taqui­lles de les esta­ci­ons. Sem­bla que se’n fotin...

Després del nos­tre par­ti­cu­lar via­cru­cis de gai­rebé tres hores, final­ment el tren arriba a Bar­ce­lona a les vuit toca­des, dues hores més tard de l’espe­rat, qua­tre si comp­tem el seu horari ori­gi­nal. I l’endemà sents que això pot durar tres o qua­tre set­ma­nes! En aca­bar aquesta crònica hau­ria d’aga­far el tren de tor­nada i ja tre­molo... O saps què? Pot­ser m’espa­vilo a reor­ga­nit­zar-me per anar i tor­nar en cotxe aques­tes set­ma­nes. Feli­ci­tats als res­pon­sa­bles, que segu­ra­ment també s’ompli­ran la boca de fer polítiques con­tra l’emergència climàtica...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.