mirades
Jordi Grau
Un músic eclèctic i brillant
Escrivint ahir sobre el F’Estiu de Calonge i Sant Antoni em vaig aturar en una figura que hi participa i per partida doble: Marc Timón i Barceló (Castelló d’Empúries, 1980) dirigirà el dia 12 d’agost a la sala d’armes del Castell de Calonge la GIO Symphonia en l’espectacle Clàssics del cinema i també serà present en la interpretació de la Cobla Sant Jordi i La Principal del Llobregat de la seva sardana Calonge i Sant Antoni per a dues cobles que va estrenar l’any passat al festival i que va guanyar el premi de la crítica a La Sardana de l’Any aquest maig.
Havia sentit a parlar de Marc Timón, però no era conscient de la quantitat de coses que ha fet i fa. Va començar els estudis de piano i tible amb Pere Cortada a l’Escola de Música Antoni Agramont de Castelló d’Empúries, es va fer professor de piano al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i es va graduar a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on va tenir mestres com Albert Guinovart i Manel Camp. Però al mateix temps es va graduar en periodisme per la UAB. Ha fet de periodista, escriu i ha publicat, però el seu món és la música. Fa anys va començar a compondre música per a pel·lícules i documentals, ha escrit musicals, música clàssica, i mai ha abandonat el món de la sardana, ni com a compositor ni com a intèrpret, ja que ha tocat amb la Cobla Rossinyolets del seu poble i ha estat solista de tible de la Cobla Sant Jordi. D’aquí ve l’eclecticisme del títol, perquè fa música barrejant conceptes i excel·lint en tot allò que fa. Potser per això és considerat un dels artistes més brillants de la seva generació i ha rebut tants de premis, entre els quals sis vegades el premi internacional Jerry Goldsmith. No tothom pot dir que ha dirigit una estrena mundial de John Williams o que ha compost un Magnificat per a la inauguració de la Torre de la Mare de Déu de la Sagrada Família, que ha estat premiat per la banda sonora d’un film de terror com La niña de la comunión, i per El árbol sin sombra, millor banda sonora 2014 als MundoBSO Awards, o pel documental Oswald, el falsificador, nominat als Goya. També ha rebut extraordinàries crítiques per l’espectacle Maestro, on barreja música clàssica amb discjòqueis i projeccions en 3D en un muntatge de gran format. També ha compost la música per a la cerimònia inaugural de la Copa Davis, el musical Josafat i darrerament ha debutat com a cantant i productor de pop amb Amàlia, que va presentar l’estiu passat a Barcelona i l’Empordà.
Viu entre Los Angeles i Barcelona i ha fet música de pel·lícules de thriller, terror, drama i ciència-ficció i ha posat música a la sèrie de Marvel Agent Carter. Ha estat compositor resident al Palau de la Música i els seus espectacles s’han vist al Liceu, al Teatro Real de Madrid i a L’Auditori i festivals com Peralada i Cap Roig.
A Calonge el 12 d’agost presenta un viatge musical per la història del cinema amb arranjaments fets a mida per a deu solistes de música de cambra i forçant la frontera entre música cinematogràfica i música clàssica. Dirigits per Marc Timón, sonaran èxits que van des d’Indiana Jones a Star Wars, d’El Padrí a ET i Harry Potter, de Casablanca a La vida és bella i La llista de Schindler.