Opinió

Tribuna

L’economia perd les eleccions

“L’economia té una alta capacitat d’adaptació a governs bons, dolents i regulars, però té molta dificultat per superar la inestabilitat i la impossibilitat de fer previsions de futur

Diu­menge pas­sat, quan es van tan­car els col·legis elec­to­rals, s’obrien les incer­te­ses deri­va­des dels resul­tats. Amb un sis­tema elec­to­ral que els cata­lans hem estat incapaços d’adap­tar en dècades, la radi­ca­lit­zació d’un pano­rama polític que, a diferència de la majo­ria dels països, a Cata­lu­nya es mou al vol­tant de dos eixos, el naci­o­nal i l’ideològic de dre­tes i esquer­res, com­plica encara més la digestió de les elec­ci­ons. En el cas català, les inter­sec­ci­ons d’aquests dos eixos en la com­po­sició del nou Par­la­ment allu­nya les alter­na­ti­ves per con­fi­gu­rar amb rapi­desa majo­ries d’inves­ti­dura i de govern efec­tiu i fa pre­veure ines­ta­bi­li­tat, pot­ser repe­tició elec­to­ral i, de ben segur, una gover­na­bi­li­tat com­plexa.

En eco­no­mia, l’ene­mic públic número u és sem­pre la pre­ca­ri­e­tat par­la­mentària, la des­con­fiança i la incer­tesa, en la presa de deci­si­ons, en el marc ins­ti­tu­ci­o­nal i en l’absència de cer­ti­tud del que pots espe­rar que passi. Quan la nit poste­lec­to­ral sentíem els can­di­dats i les seves pri­me­res refle­xi­ons sobre els resul­tats i les pers­pec­ti­ves d’elecció del pre­si­dent i la com­po­sició del pro­per govern, l’eco­no­mia res­tava agot­zo­nada, ben fora de les pri­o­ri­tats dels polítics, mal­grat la importància que òbvi­a­ment els afers econòmics tenen per al benes­tar col·lec­tiu, segu­ra­ment l’objec­tiu fona­men­tal dels pro­ces­sos elec­to­rals.

En aquesta ocasió hi ha molts ele­ments que com­pli­quen espe­ci­al­ment tro­bar una solució de gover­nança ade­quada que, per sobre de tot, garan­teixi un marc de referència con­fi­a­ble i esta­ble per a les deci­si­ons d’inversió, d’assumpció de ris­cos i en gene­ral per empren­dre. En pri­mer lloc hi ha l’estretíssima vin­cu­lació de la inves­ti­dura cata­lana amb el man­te­ni­ment de la majo­ria gover­na­men­tal a Espa­nya. No es pot dub­tar de les reper­cus­si­ons que pot com­por­tar qual­se­vol acord en el Par­la­ment català amb l’esta­bi­li­tat del govern de Sánchez del PSOE i Sumar, i el risc que tot ple­gat dege­neri en una ines­ta­bi­li­tat doble, a Cata­lu­nya i a Madrid. En segon lloc, estem davant d’unes altres elec­ci­ons d’aquí a tres set­ma­nes al Par­la­ment Euro­peu, molt més relle­vants que altres vega­des, per la seva importància en la pugna política espa­nyola però també per la pos­si­bi­li­tat que els resul­tats glo­bals a Europa impli­quin unes noves majo­ries allu­nya­des del con­sens implícit que ha cons­truït la Unió Euro­pea entre demo­cra­ta­cris­ti­ans, soci­al­demòcra­tes i libe­rals, i que ara es veu amenaçat per for­ces més extre­mes i anti­eu­ro­peis­tes. Això és espe­ci­al­ment relle­vant per als estats fràgils i for­ta­ment depen­dents de les ini­ci­a­ti­ves euro­pees com és el nos­tre.

Voldríem, i ens con­vin­dria, equi­vo­car-nos i que aquests augu­ris no es mate­ri­a­lit­zes­sin. Però avui no podem ser opti­mis­tes. L’eco­no­mia té una alta capa­ci­tat d’adap­tació a entorns i governs bons, dolents i regu­lars. Pot con­viure amb polítiques equi­vo­ca­des, incen­tius per­ver­sos i també amb cer­tes extrac­ci­ons de recur­sos en forma de cor­rupció, impos­tos con­fis­ca­to­ris o inflació des­bo­cada cre­ada per polítiques monetàries aber­rants, però té molta difi­cul­tat per superar la ines­ta­bi­li­tat i la impos­si­bi­li­tat de fer pre­vi­si­ons de cara al futur.

No sabem encara qui­nes seran totes les vícti­mes polítiques d’aques­tes dar­re­res elec­ci­ons cata­la­nes. Ho veu­rem en les pro­pe­res set­ma­nes i mesos, si bé sem­bla que la pri­mera serà l’encara pre­si­dent en fun­ci­ons, Ara­gonès, que en tot cas gau­dirà ben segur de la xarxa de segu­re­tat esta­blerta al nos­tre país per als antics pre­si­dents de la Gene­ra­li­tat (ja en por­tem sis!), cosa que genera un ele­vat “risc moral” o “moral hazard”, en la ter­mi­no­lo­gia anglo­sa­xona. N’hi haurà més, de dam­ni­fi­cats, a curt o a llarg ter­mini, però l’eco­no­mia ho serà de manera espe­cial i sens dubte se’n res­sen­tirà. Ho pati­rem tots. Si això pre­o­cupés l’esta­blish­ment polític s’actu­a­ria d’una altra manera, amb més incli­nació a pac­tar amb rapi­desa i amb regles diri­gi­des a for­mar governs amb majo­ria i capa­ci­tat de gover­nar. Si fos prou impor­tant per als elec­tors votaríem d’una altra manera per ser gover­nats millor i ens dotaríem de meca­nis­mes ins­ti­tu­ci­o­nals que afa­vo­ris­sin l’esta­bi­li­tat. Men­tres­tant, per a molts és només un mer apunt a peu de pàgina de les anàlisis poste­lec­to­rals on l’eco­no­mia té un paper incom­pren­si­ble­ment menor, sense tenir en compte l’enorme cost de les vel·leïtats polítiques que pro­ba­ble­ment tenim al davant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia