Opinió

De llegir i escriure

Ens queixem que el nostre alumnat perd la motivació per llegir i escriure. No serà que ho estem fent malament?

Ter­tu­li­ans i opi­na­dors, amb més o menys encert, deba­ten sobre les difi­cul­tats que obser­ven en els seus fills en lle­gir i escriure, apre­nen­tat­ges clau per a la vida i per al conei­xe­ment. És un apre­nen­tatge con­junt, ja que lle­gir i escriure són les dues cares del llen­guatge escrit. No es pot escriure sense lle­gir alhora. Aquest fet em porta a dues con­si­de­ra­ci­ons. La pri­mera és madu­ra­tiva, perquè lle­gir i escriure depe­nen d’àrees del llen­guatge i de la motri­ci­tat per­cep­ti­vo­mo­triu, o sigui de les àrees pre­fron­tals, moto­res, tem­po­rals i pari­e­tals que es tro­ben en procés de desen­vo­lu­pa­ment i que han de pre­sen­tar la madu­ració sufi­ci­ent. La segona con­si­de­ració fa referència a la inten­si­tat i la manera en què l’infant se situa davant l’escrip­tura, esti­mu­lat i encu­ri­o­sit per la seva funció comu­ni­ca­tiva i inter­pre­ta­tiva del seu món més pro­per. D’aquí neix la seva fun­ci­o­na­li­tat i la con­seqüent moti­vació. Des de la neu­ropsi­co­lo­gia s’ha cons­ta­tat científica­ment que les àrees cere­brals res­pon­sa­bles del llen­guatge arri­ben a un punt de madu­ració idoni a l’entorn dels 6 anys, tal­ment com la motri­ci­tat fina indis­pen­sa­ble per l’escrip­tura. Aquest procés, que varia d’una per­sona a una altra, coin­ci­deix amb l’entrada a l’edu­cació primària. A infan­til també es tre­ba­lla l’alfa­bet, seguint les lleis de l’apre­nen­tatge i res­pec­tant els rit­mes indi­vi­du­als i llurs capa­ci­tats. L’accés a l’edu­cació primària és impor­tant pel que sig­ni­fica de canvi en el ritme de madu­ració i això es nota al llarg del pri­mer curs però és, sobre­tot, en el segon any quan es con­so­li­den els prin­ci­pals apre­nen­tat­ges ins­tru­men­tals. Avui es pre­o­cu­pen, i amb raó, aquells que veuen un retard en l’accés a deter­mi­nats con­tin­guts pri­mer al llen­guatge escrit igual per a tots, i després a la seva con­so­li­dació més enllà del cicle ini­cial. Pre­o­cu­pen també meto­do­lo­gies pre­sump­ta­ment inno­va­do­res que les famílies no saben inter­pre­tar. En aquests casos, deter­mi­nats alum­nes apre­nen més fora del sis­tema que a dins per la volun­tat de les famílies cons­ci­ents de les neces­si­tats dels seus fills. Cal revi­sar aque­lles meto­do­lo­gies que alen­tei­xen pro­ces­sos d’auto­ma­tit­zació impres­cin­di­bles per fer fun­ci­o­nals aquests apre­nen­tat­ges, basa­des en la per­sistència i la inten­ci­o­na­li­tat. Ens quei­xem que el nos­tre alum­nat perd la moti­vació per lle­gir i escriure. No serà que ho estem fent mala­ment?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia