Som 10 milions
Necessaris per anys
Penedès Turisme ha arribat als 25 anys. Un aniversari significatiu en la promoció de la cultura del vi i la vinya. Penedès Turisme va néixer de la voluntat del Consell Comarcal de l’Alt Penedès de donar valor a un dels potencials econòmics i culturals més importants de la zona, quan l’enoturisme era encara molt incipient a Catalunya. Hi havia molts cellers que feia anys que obrien les portes a turistes i que rebien autobusos tant de visitants locals com forans, però l’administració no havia estat capaç d’articular un discurs propi i compartit en aquest àmbit, i les empreses del vi, les cases de turisme rural i les empreses d’activitats turístiques tenien el potencial però no tenien un discurs compartit.
Per fer això i, amb la voluntat de crear un espai de trobada, des del Consell Comarcal es va impulsar el Consorci de Promoció Turística de l’Alt Penedès, que va ser l’artífex de la marca Enoturisme Penedès, que, alhora, seria l’embrió de Penedès Turisme.
Al llarg d’aquests 25 anys, Penedès Turisme ha anat adaptant-se a les necessitats de cada moment. El primer pas important va ser la creació d’una plataforma de comercialització de productes enoturístics per als seus socis. I qui eren aquests socis? Doncs eren les empreses, ajuntaments i institucions que tinguessin voluntat de fer promoció de productes enoturístics o la necessitat de llançar productes al mercat: cellers, cases de turisme rural, empreses d’activitats lúdiques entre vinyes... Naixien les primeres rutes en bicicleta per la comarca acompanyades de visites i maridatges en llocs singulars o cellers; naixien els primers esmorzars entre vinyes, les visites teatralitzades, les calçotades entre vinyes... Naixia una nova manera de mirar i viure el Penedès. I així va ser com el Consorci de Promoció Turística de l’Alt Penedès va començar a superar els límits geogràfics per pensar en el gran Penedès. A poc a poc es van anar incorporant empreses del Baix Penedès, del Garraf i de l’Anoia. I no només empreses. Es van incorporar ajuntaments i institucions que van trobar en les plataformes d’Enoturisme Penedès una eina per difondre i promoure les accions que es feien al seu territori. En una última etapa Enoturisme Penedès va esdevenir Penedès Turisme i es va obrir a accions de territori, va consolidar un relat de marca i ha iniciat un camí de posicionament indiscutible. En aquests 25 anys, el Penedès s’ha convertit en un referent de l’enoturisme i ha estat per la implicació de cellers, restauradors, allotjaments i empreses d’activitats turístiques. La creativitat i la imaginació d’aquests empresaris ha desbordat, en algun moment, la capacitat de l’administració. Però Penedès Turisme ha estat una plataforma indiscutiblement necessària. Ara, un cop consolidada la marca, Penedès Turisme té molta feina per mantenir el Penedès al capdavant d’un sector que no pararà de créixer. Almenys, els pròxims 25 anys.