Opinió

Som 10 milions

El “cul d’ampolla” de la nova C-16

La Generalitat acosta postures amb l’Alt Berguedà per desencallar, 20 anys després, l’eix fins al túnel del Cadí

“La nova C-16 entre Berga i el túnel del Cadí és més a prop que mai.” No dei­xin de lle­gir, si us plau. “Ara va de debò.” Hi insis­teixo: no dei­xin de lle­gir. Són dues fra­ses que els peri­o­dis­tes han reco­llit més d’una vegada (i de dues, i de tres...) els últims vint anys. I, sis­temàtica­ment, les parau­les han aca­bat al mateix sac: el dels incom­pli­ments. Sílvia Pane­que és la novena con­se­llera de Ter­ri­tori a qui li toca obrir el meló de la C-16 a l’Alt Ber­guedà. El pri­mer que va pro­me­tre les obres va ser, el 2006, Joa­quim Nadal, que va asse­gu­rar que els tre­balls començarien tan bon punt s’enllestís el des­do­bla­ment de la car­re­tera al Baix Ber­guedà, fins a Berga. Des de lla­vors, hi ha hagut vuit con­se­llers de l’àrea de Ter­ri­tori: Lluís Miquel Reco­der, Santi Vila, Josep Rull, Damià Cal­vet, Jordi Puig­neró, Juli Fernández, Ester Cape­lla i, ara, Sílvia Pane­que.

I és cert que ara, a diferència d’altres vega­des, hi ha fets tan­gi­bles que ava­len aquest “més a prop que mai” que ens hem fet un tip de sen­tir i lle­gir al cos­tat de la C-16. Les últi­mes set­ma­nes, la Gene­ra­li­tat ha enlles­tit la decla­ració d’impacte ambi­en­tal i ha apro­vat el traçat del futur eix viari. Mai abans no s’havia arri­bat a aquesta pan­ta­lla i, a més, s’ha fet incor­po­rant-hi aspec­tes que el ter­ri­tori dema­nava. Dime­cres pas­sat, el direc­tor gene­ral d’Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat, David Prat, va par­ti­ci­par en unes jor­na­des a Berga orga­nit­za­des per la prin­ci­pal enti­tat eco­lo­gista de la zona, el Grup de Defensa de la Natura al Ber­guedà. Eren unes jor­na­des per par­lar de l’eix ciclista comar­cal que l’enti­tat ha plan­te­jat a les admi­nis­tra­ci­ons, i Prat hi va par­ti­ci­par amb una ponència en què va anun­ciar que la Gene­ra­li­tat agafa l’encàrrec i està dis­po­sada a incor­po­rar part d’aquest eix ciclista al pro­jecte. Més enllà de les pro­me­ses, la notícia és que, en plena bulli­dera sobre la nova C-16 —que seria al Ber­guedà el que és la Sagrada Família a Bar­ce­lona—, el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori s’ha avin­gut a par­ti­ci­par en un acte impul­sat per l’eco­lo­gisme, que tra­di­ci­o­nal­ment ha estat el front con­trari més inci­siu amb tot el que té a veure amb l’eixam­pla­ment de la car­re­tera.

Però, tot i els apro­pa­ments inèdits, Ter­ri­tori encara té molt camí per apla­nar. Just abans de la ponència, el Depar­ta­ment es va reu­nir amb els alcal­des dels pobles de la C-16. Un és Cercs, i l’alcalde, Urbici Mala­gar­riga, treu foc pels quei­xals. El traçat no incor­pora cap accés a la C-16 des del cen­tre del poble per anar cap al nord. Si un camió entra a Cercs venint del sud per des­car­re­gar pro­duc­tes i, després, ha d’anar cap al nord, haurà de fer mitja volta al cen­tre del poble i mar­xar per l’accés per on ha arri­bat. L’alcalde asse­gura que el dis­seny els deixa “en un cul d’ampo­lla”. Mala­gar­riga demana una reunió immi­nent amb els tècnics de Ter­ri­tori i no seria estrany que l’acon­seguís en pocs dies. Al Depar­ta­ment, ara més que mai, li interessa que la comarca vegi les cares de la nova C-16 i no els culs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia