Opinió

El factor humà

Ser o no ser d’aquest món

Un comerç de Barcelona manté un anunci d’una marca de roba amb la figura de Dani Alves de reclam

Una de les rea­li­tats que cal tre­ba­llar en el feno­men de la immi­gració és evi­tar que dins d’una comu­ni­tat que com­par­teix el mateix ter­ri­tori s’hi for­min rea­li­tats paral·leles, com si cor­res­pon­gues­sin a mons dife­rents que res tenen a veure l’un amb l’altre. No es tracta que tot­hom ves­teixi igual, parli la mateixa llen­gua, tin­gui els matei­xos hàbits gas­tronòmics i pro­fessi la mateixa religió –si és que cal guiar-se per modes, gus­tos i cre­dos–, però sí que és bo tre­ba­llar per cons­truir una soci­e­tat que a la vegada que sigui suma de diver­si­tats es mogui d’acord a uns codis comuns i unes sen­si­bi­li­tats coin­ci­dents.

No va aquest arti­cle de sumar-se a l’ora­cle que des del fons de la cova clama perquè les dones que por­ten vel dei­xin de fer-lo ser­vir i perquè aquells que resen a la mes­quita s’age­no­llin ara davant la creu, però sí que pretén obrir una reflexió de fins a quin punt les situ­a­ci­ons que es viuen en alguns indrets amb forta presència de gent nou­vin­guda dibuixa una d’aques­tes rea­li­tats paral·leles sor­pre­nents, des­con­cer­tants.

Quan es pre­gunta a l’home d’ascendència asiàtica que atén un comerç de roba a tocar de la Ram­bla de Bar­ce­lona què hi fa en un late­ral de la porta d’accés del seu esta­bli­ment un anunci on s’uti­litza com a reclam la imatge d’un vio­la­dor, la pri­mera reacció és ofe­rir un som­riure. El vio­la­dor en qüestió és l’exju­ga­dor de fut­bol Dani Alves, con­dem­nat a qua­tre anys i mig de presó per haver ata­cat una noia a finals del 2022, i la res­posta en forma de som­riure és un recurs comu­ni­ca­tiu del boti­guer que li per­met esca­par d’una evi­dent inco­mo­di­tat fent notar que no parla català i que el seu cas­tellà és mínim. Tot i això, amb aquesta última llen­gua acaba dient, més o menys, que abans el fut­bo­lista l’Alves sí que era bo, però que l’Alves per­sona ja no ho és, de bo, i que ja ho sap, tot això que ha pas­sat, però que l’anunci no es mou del seu lloc.

Aquesta foto­gra­fia publi­citària del juga­dor fa dos anys que és en aquest esta­bli­ment del Raval bar­ce­loní. A la imatge s’hi veu un Alves amb posat tri­om­fa­dor, amb samar­reta blava, ulle­res de sol i un rellotge de grans dimen­si­ons al canell. La seva foto­gra­fia forma con­junt amb una altra de Ney­mar JR i Leo Messi, una tri­pleta que la marca de gor­res Caps­lab va pen­sar, un dia, que seria màgica per anun­ciar i ven­dre els seus pro­duc­tes.

Amb més o menys encert, Messi i Ney­mar han seguit fent gols i han man­tin­gut inal­te­rat el valor de la seva imatge, però el cas d’Alves, després de la gra­ve­tat dels fets que van que­dar pro­vats en la sentència, és el d’una per­sona que ha que­dat desau­to­rit­zada com a reclam de cap pro­ducte, i encara menys per ven­dre la imatge d’un tipus atrac­tiu, seduc­tor.

Quan la sen­si­bi­li­tat de la soci­e­tat camina en el sen­tit de con­so­li­dar unes rela­ci­ons huma­nes fona­men­ta­des en el res­pecte cap a l’altra per­sona en totes les seves con­di­ci­ons, i també la de la lli­ber­tat sexual, no pot ser que algú dins d’aquesta comu­ni­tat vegi nor­mal seguir donant llum de neó a un vio­la­dor. Una cosa és no saber l’idi­oma del país on es va a viure, i una altra és viure com ali­e­nes les nor­mes més essen­ci­als de com­por­ta­ment d’aquesta nova soci­e­tat que un dia va aplau­dir Alves i un altre el va dei­xar de tenir com exem­ple de res, com no pot ser d’una altra manera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia