Opinió

Radicalitat? No, normalitat

Si la moderació, en funció de tercera via, ha de consistir a declinar els punts bàsics de la pròpia posició, no es pot parlar de moderació, és una rendició

La política és a la vegada, i per defi­nició, teo­ria i pràctica. Una acti­tud política com­porta una opció ideològica i una opció estratègica. Són opci­ons com­ple-mentàries i lògica­ment indis­so­ci­a­bles. En política no hi ha mira­cle, només hi ha una via, la del rea­lisme que ha de ser la mesura de tota estratègia. Aquest dies es parla de mode­ració i se la situa en una ano­me­nada ter­cera via. En què con­sis­teix la mode­ració? Si la mode­ració, en funció de ter­cera via, ha de con­sis­tir a decli­nar els punts bàsics de la pròpia posició, no es pot par­lar de mode­ració, és una ren­dició.

En el cas de la rei­vin­di­cació naci­o­nal cata­lana és una radi­ca­li­tat pre­ten­dre igno­rar el milió i mig de per­so­nes als car­rers de Bar­ce­lona l'11 de setem­bre del 2012 i el milió sis-cents mil dels nos­tres con­ciu­ta­dans donant-se les mans de nord a sud del Prin­ci­pat per recla­mar la inde­pendència, en la Via Cata­lana de l'11 de setem­bre del 2013. Igno­rar l'evidència no és ser rea­lista, el govern de l'Estat espa­nyol, en fer-ho, no ho és gens, com tam­poc no ho seria el govern de la Gene­ra­li­tat si ho oblidés. El pre­si­dent Mas diu que hem sen­tir-nos orgu­llo­sos del sen­tit patriòtic i de la força i vita­li­tat dels nos­tres con­ciu­ta­dans.

El govern de l'estat, en voler impe­dir, al govern de la Gene­ra­li­tat, al qual retreu una posició radi­cal, la cele­bració d'una con­sulta, adopta pre­ci­sa­ment aquesta radi­ca­li­tat d'una manera extrema. En la sisena edició de la Nit del Pen­sa­ment, cele­brada el pas­sat dia 30 d'octu­bre a la seu de la Fun­dació Cat.​Dem, en l'acte d'ator­ga­ment del XVII Premi Ramon Trias Far­gas d'assaig polític, el pre­si­dent Mas hi va fer una referència dient que el pro­jecte que està en marxa a Cata­lu­nya no s'hi basa. Hi ha res més nor­mal, en democràcia, que anar a les urnes?, va pre­gun­tar.

El 26 de juny de 1945, a San Fran­cisco, els repre­sen­tants de 51 països varen fun­dar l'Orga­nit­zació de les Naci­ons Uni­des, l'ONU, el text fun­da­ci­o­nal de la qual és la carta que va entrar en vigor el 24 d'octu­bre de 1945 en la qual es fixen les fina­li­tats. Just a l'inici del preàmbul es diu: “Nosal­tres, pobles de les Naci­ons Uni­des resolts a pro­cla­mar nova­ment la nos­tra fe en els drets fona­men­tals de l'home, en la dig­ni­tat i el valor de la per­sona humana, en la igual­tat dels drets dels homes i de les dones, així com de les naci­ons, grans i peti­tes...” El 10 de desem­bre pro­cla­mava la Decla­ració Uni­ver­sal dels Drets de l'Home, i igual­ment al preàmbul es con­si­de­rava que el reco­nei­xe­ment de la dig­ni­tat a tots els mem­bres de la família humana i dels seus drets iguals i ina­li­e­na­bles cons­ti­tu­eix el fona­ment de la lli­ber­tat, de la justícia i de la pau al món. El 16 de desem­bre de 1966, l'Assem­blea Gene­ral apro­vava dos pac­tes, tots dos rati­fi­cats per l'Estat espa­nyol: el rela­tiu als drets civils i polítics i el rela­tiu als drets econòmics, soci­als i cul­tu­rals, els quals amb arti­cu­lats gai­rebé idèntics invo­quen també la dig­ni­tat en els seus preàmbuls i a l'arti­cle pri­mer afir­men que tots els pobles tenen el dret de dis­po­sar d'ells matei­xos, la qual cosa cal tenir molt pre­sent en aquests moments. Dis­po­sar d'un mateix és deci­dir.

L'ésser humà és lliure i ha estat creat perquè es desen­vo­lupi lliu­re­ment amb els altres homes i dones, amb capa­ci­tat de deci­dir i d'actuar de manera res­pon­sa­ble, reco­nei­xent la lli­ber­tat dels altres, reco­nei­xe­ment que limita i deter­mina la pròpia lli­ber­tat i suposa l'existència de la dig­ni­tat humana. (vegeu el meu arti­cle La volun­tat de ser lliu­res, a El Punt Avui del 29/08/2013). Un home sol no té la pos­si­bi­li­tat de ser lliure, davant qui hau­ria de pro­cla­mar-la o rei­vin­di­car-la? Viure amb altres éssers humans és viure en col·lec­ti­vi­tat i poder deci­dir el nos­tre futur col·lec­tiu és poder ofe­rir un futur de major pros­pe­ri­tat i benes­tar, a nosal­tres i a les futu­res gene­ra­ci­ons. És actuar res­pon­sa­ble­ment. Josep Pallach deia que un home no és lliure si el seu poble és esclau. I Ramon Trias Far­gas, que la lli­ber­tat indi­vi­dual dels homes reque­reix la lli­ber­tat de les comu­ni­tats a què volen pertànyer.

Com va dir el Pre­si­dent Mas a la Nit del Pen­sa­ment, el procés sobi­ra­nista no es basa en l'extre­misme ni en la radi­ca­li­tat, sinó que aixeca la ban­dera de la nor­ma­li­tat i pretén acon­se­guir la cosa més nor­mal del món, poder votar per deci­dir sobre el futur i poder aspi­rar als ins­tru­ments pro­pis d'un estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia