Opinió

el defensor del lector

Una revolució

Hi ha hagut una renovació total, s'hi ha posat ordre i les dues edicions han crescut en nombre de planes, el que vol dir més informació

M'ho han dit per cor­reu molts lec­tors i també per­so­nal­ment. Entre els can­vis en El Punt Avui i la nova tele­visió sem­bla que hagi pas­sat una tra­mun­ta­nada que no ha dei­xat gai­rebé res dret. Veri­ta­ble­ment, la mono­to­nia no és pas la paraula més adi­ent quan par­lem dels pro­duc­tes que edita el Grup Her­mes. De la tele­visió ja en vam par­lar en el dar­rer escrit i només vull dei­xar constància que ha començat amb bon peu, tot i que alguns lec­tors hi han tro­bat pro­ble­mes i man­can­ces, cosa ben lògica. A Jordi Buïl –no em diu d'on és–, no li va satis­fer gaire el debat poste­rior a l'entre­vista del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Artur Mas. Li agra­eixo que ens ho digui i ana­lit­za­rem els seus motius. Cer­ta­ment hi ha molt a fer i el més impor­tant en aquest moment és que es pugui veure a tot arreu. Ho demano egois­ta­ment per a mi mateix, ja que els dies que he estat a Girona l'he fruïda, però des de Tor, al Baix Empordà, no la puc seguir.

Par­lem del diari. Hi ha hagut una reno­vació total, s'hi ha posat ordre. Quan a l'estiu anava de vacan­ces fora de les comar­ques giro­ni­nes em cos­tava una mica adap­tar-me a l'edició naci­o­nal d'El Punt Avui. La veri­tat és que era força dife­rent. I tenia menys pla­nes nor­mal­ment. Avui, dijous, he aga­fat els dos dia­ris i els he exa­mi­nat a fons. D'entrada, podem dir que l'ordre de les sec­ci­ons és el mateix, cosa, d'altra banda, que a alguns lec­tors de les comar­ques giro­ni­nes no els agrada. Ens havíem acos­tu­mat que les notícies de casa eren les pri­me­res del diari, ara han pas­sat al dar­rere. Suposo que ens hi acos­tu­ma­rem, i si no ens queda el recurs de començar per dar­rere el diari, cosa que jo fa molt de temps que faig. I ara és més fàcil, ja que tant l'edició naci­o­nal com la de les comar­ques giro­ni­nes tenen dues por­ta­des, fins al punt que em deia la direcció del diari que hi ha algun quiosc de Girona que posa el diari amb la por­tada del dar­rere a la vista dels cli­ents.

Les dues edi­ci­ons han aug­men­tat el nom­bre de pla­nes, el que vol dir més infor­mació. La secció que ha expe­ri­men­tat un canvi més impor­tant és la de Comu­ni­cació, que ha pas­sat de dues pla­nes a qua­tre. Com és lògic, una plana informa dels pro­gra­mes i notícies que fan referència a la nos­tra tele­visió. La nove­tat, però, és La gra­e­lla horària, un resum d'un gran nom­bre d'emis­so­res de tele­visió d'acord amb els hora­ris dels seus pro­gra­mes. A molts lec­tors aques­tes pla­nes els ha sob­tat i a mi també. La veri­tat és que no és gens fàcil tro­bar un pro­grama amb tot aquest bati­bull de dades. Per sort, a la plana ante­rior hi ha la pro­gra­mació de les tele­vi­si­ons cata­la­nes. No es pot negar que és un tre­ball de nas­sos posar tots els pro­gra­mes que podem veure al matí, al mig­dia i al ves­pre. Fins i tot es des­ta­quen les pel·lícules en color groc i s'hi posa un petit resum de l'argu­ment. És pos­si­ble que quan ens hi hàgim acos­tu­mat ho agraïm. A mi per­so­nal­ment m'anava molt bé que poses­sin les estre­lles de cada film, tant de públic com de crítica. Pot­ser això sí que ho podríem recu­pe­rar. Fins avui he rebut més feli­ci­ta­ci­ons que crítiques. Ja sabem que els lec­tors d'un diari ens acos­tu­mem en el fons i en la forma i ens consta assu­mir els can­vis. Dei­xem pas­sar, doncs, uns dies.

La Maria Àngels, de la Gar­rotxa, em diu per telèfon que va tro­bar a fal­tar un trac­ta­ment mínima­ment seriós de la notícia de l'ani­ver­sari de la República Cata­lana en el diari del 14 d'abril. Cer­ta­ment se'n va par­lar tan poc que de ben segur que la majo­ria dels lec­tors ni se'n van assa­ben­tar. Només a la sub­secció Efemèrides es fa un resum de com va anar aque­lla diada. I, per ser exac­tes, Xavier Gar­cia i Puja­des va començar l'arti­cle titu­lat “90 anys d'A. Peyrí i Macià” amb aques­tes parau­les: “Quan el pre­si­dent Macià va pro­cla­mar (només per tres dies, ai!) la República Cata­lana, el 14 d'abril del 1931, avui fa vui­tanta-tres anys, no devia tenir gaire lluny, al Palau de la Gene­ra­li­tat, un dels seus néts, Antoni…”

Més temes. Durant aquesta quin­zena he rebut molts cor­reus electrònics dels lec­tors, cosa que agra­eixo viva­ment. Vol dir que hi ha molta gent que sent el diari com a seu i vol par­ti­ci­par aplau­dint o reco­llint errors que lamen­ta­ble­ment encara fem. Jordi Buïl fa una reflexió sobre una frase que no creu cor­recta en una entre­vista de Cul­tura feta a Rithy Panh i tam­poc li agrada un comen­tari de Joan Poyano a una foto de Presència. En Lluís Nico­lau comenta la por­tada de la revista Presència del 20 d'abril, que par­lava d'una qua­ran­tena de per­so­na­li­tats… “Tant difícil era dir 45!” D'acord. Acabo amb un comen­tari que em va fer l'amic manaia de Girona, Josep Maria Trull, que a més de den­tista és escul­tor i va obse­quiar amb una imatge del patró dels mana­ies de Girona, sant Pau, que es va col·locar a la fornícula de la cape­lla de Sant Lluc. L'amic Trull va tro­bar a fal­tar en la notícia que va donar el diari la foto de l'escul­tura. Què hi farem, no hi ha lloc per a tot. Li he promès que, ja que no l'he vista al diari, hi aniré per­so­nal­ment a veure-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia