Opinió

‘La guerra global'

El nou tipus de guerra global és una guerra permanent que ja no es pot distingir de la situació de pau

Un lli­bre útil per enten­dre el pre­sent és l'assaig del teòric italià Carlo Galli La guerra glo­bale (Roma: Laterza, 2002). Galli argu­menta que la glo­ba­lit­zació ha engen­drat un nou espai polític que cor­res­pon a un ter­cer tipus de guerra. D'una banda, el pri­mer tipus de guerra moderna va con­sis­tir en els com­bats per cons­truir els estats nació durant els segles XVIII i XIX. Aques­tes guer­res d'inde­pendència, exem­pli­fi­ca­des en la figura de Napoleó, unien pobles, líders i estats con­tra altres poders sobi­rans. D'altra banda, les guer­res mun­di­als del segle XX van repre­sen­tar un segon tipus basat en l'exter­mi­nació tec­nològica i mas­siva. La lògica de des­trucció total d'aques­tes guer­res va cul­mi­nar en l'holo­caust, però també va man­te­nir-se en l'ordre bipo­lar de la guerra freda, arti­cu­lat al vol­tant de l'amenaça apo­calíptica de la bomba atòmica.

El nou tipus de guerra glo­bal, en canvi, és una guerra per­ma­nent que ja no es pot dis­tin­gir de la situ­ació de pau. Aquesta guerra no té un ori­gen ni una fina­li­tat clars, sinó que és una de les “mane­res de ser” de la mateixa glo­ba­lit­zació, que Galli defi­neix com una “con­tra­dicció sense sis­tema” (56). Les bata­lles con­tra el ter­ro­risme, el nar­cotràfic, la pobresa o la cor­rupció endèmiques, doncs, for­men part de l'ordre nor­mal i pro­duc­tiu del món. En aquesta nova situ­ació, els estats ja no poden crear un ordre intern de pau que fil­tri el desor­dre extern produït per aquests con­flic­tes i, per això, tots els espais locals són imme­di­a­ta­ment glo­bals i vice­versa (51).

La uti­li­tat de l'anàlisi de Galli rau en dos punts prin­ci­pals. En pri­mer lloc, ens ser­veix per qüesti­o­nar i, si cal, aban­do­nar els con­cep­tes polítics del pas­sat. Quan ens acu­sen de tota­li­ta­ris, naci­o­na­lis­tes i nazis, no sola­ment ens insul­ten de manera repul­siva, sinó que, a més, s'equi­vo­quen de voca­bu­lari per a la con­jun­tura històrica. En aquest sen­tit, si l'holo­caust repre­senta el gran esde­ve­ni­ment del segle XX, el punt abis­mal en relació amb el qual s'havia de defi­nir tota posició política, ètica i fins i tot estètica, la guerra glo­bal ja no fun­ci­ona segons la lògica geno­cida de la guerra total. Un altre tema, és clar, és què n'hem de fer, de la memòria de l'holo­caust. Si bé d'una banda ja no tenim la urgència ètica de recor­dar-lo per opo­sar-nos al perill de des­trucció total, d'altra banda tam­poc no podem accep­tar l'oblit i que passi com en aquell conte genial d'Empar Moli­ner, La sessió de maqui­llatge, en què una maqui­lla­dora con­fon la marca que té al braç el super­vi­vent d'un camp nazi amb un tatu­atge. Després d'ense­nyar-li que ella també porta un tatu, la maqui­lla­dora demana al super­vi­vent: “¿Qui l'hi ha fet, el seu? És que m'encanta…!”

En segon lloc, Galli con­clou que cal bus­car un nou espai obert per la política que pro­meti la “imatge guia” d'una huma­ni­tat alli­be­rada (98). Això es pot inter­pre­tar de mol­tes mane­res, però és evi­dent que el sobi­ra­nisme encarna una pro­mesa con­creta d'aquest espai de democràcia. Xavier Sala i Martín ja ha expli­cat la nove­tat que repre­senta poder deci­dir la sobi­ra­nia votant i no pas a través d'una guerra. Pot­ser la seva tesi no és del tot exacta, perquè entén la guerra segons les guer­res d'inde­pendència de la moder­ni­tat i, en canvi, es pot dir que estem llui­tant una guerra legal, finan­cera i mediàtica amb l'Estat. Però sí que és cert que aquesta nos­tra guerra local és una lliçó imme­di­a­ta­ment glo­bal sobre com la democràcia pot gene­rar un espai de pau que inter­rompi el cicle de guerra per­ma­nent de la glo­ba­lit­zació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia