Opinió

Tribuna

Hybris

“En el delit de les autoritats espanyoles de reprimir per la força els gestos democràtics catalans hi haurà la destrucció del sistema espanyol de llibertats i de democràcia

L’hybris, la des­me­sura, l’obsessió, aquell afany que mena a la supèrbia i a fruir del mal que s’infli­geix. Els déus van dic­tar que els vai­xells grecs sols arri­ba­rien a Troia per ini­ciar (i gua­nyar) la guerra si el cab­dill Agamèmnon sacri­fi­cava la seva filla Ifigènia. Agamèmnon, que estava posseït per l’ànsia d’obte­nir la glòria en aque­lla con­tesa, es va llançar a acom­plir amb la con­dició esta­blerta i no va mos­trar cap recança a l’hora de des­truir la vida que havia engen­drat. Cer­ta­ment, després d’una llarga lluita, Agamèmnon va acon­se­guir amb les seves hosts pren­dre la cobe­jada Troia, però en tor­nar al seu regne de Mice­nes va pagar les con­seqüències del seu abús con­tra Ifigènia: la seva dona, Cli­tem­nes­tra, i l’amant d’aquesta, Egist, el van assas­si­nar. La des­me­sura, l’hybris, sem­pre porta la lla­vor de l’auto­des­trucció.

No se m’acut una millor manera que aquest con­cepte de la tra­dició grega clàssica per des­criure la pulsió cen­tral de la política espa­nyola con­tem­porània que s’ha mani­fes­tat amb una inten­si­tat extrema en la relació amb Cata­lu­nya: l’obsessió per, com es defi­neix a l’arti­cle 2 de la Cons­ti­tució, “la indi­so­lu­ble uni­dad de la Nación española, patria común e indi­vi­si­ble de todos los españoles”. Sols amb la dicció vehe­ment d’aquest pre­cepte ja es pot cop­sar que aquesta “uni­dad”, que tant ha de ser repe­tida, és en rea­li­tat molt feble i també que men­tre aquest arti­cle sigui vigent les ins­ti­tu­ci­ons cen­trals de l’Estat esta­ran dis­po­sa­des a tot per impo­sar el prin­cipi en qüestió davant de qual­se­vol escletxa que per­meti per­ce­bre, ni que sigui de forma remota, la seva negació.

És com a con­seqüència d’aquesta hybris espa­nyola que mai no s’acor­darà un referèndum pac­tat sobre la secessió d’un dels seus ter­ri­to­ris (i com s’infe­reix clara­ment de la inter­pre­tació del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal que sub­jecta la mera con­sulta sobre el tema a una reforma cons­ti­tu­ci­o­nal dra­co­ni­ana en la qual cal que s’hi pro­nunciïn a favor una gran majo­ria de repre­sen­tants a les Corts Gene­rals i la majo­ria del poble espa­nyol).

Un referèndum limi­tat a un ter­ri­tori, com ja va pas­sar amb el procés par­ti­ci­pa­tiu del 9 novem­bre del 2014, és l’expressió del pit­jor dels mals perquè reflec­teix la con­currència d’una comu­ni­tat política dife­rent. De fet, la des­me­sura, en el règim autonòmic, ja va tenir un moment cul­mi­nant en l’epi­sodi que alguns con­si­de­ren el des­en­ca­de­nant de l’auge de l’inde­pen­den­tisme: la sentència del Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal de 2010 per la qual es va ful­mi­nar l’arqui­tec­tura bàsica de la reforma de l’Esta­tut d’Auto­no­mia de Cata­lu­nya. Aquell pro­nun­ci­a­ment va bus­car negar la volun­tat política dife­ren­ci­ada del poble de Cata­lu­nya que havia emer­git en l’únic referèndum cons­ti­tu­ci­o­nal­ment regu­lat que una comu­ni­tat autònoma cons­tituïda pot cele­brar cenyit al seu ter­ri­tori: el de reforma esta­tutària. El Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal, el guardià de la “uni­dad indi­so­lu­ble”, va voler demos­trar que ell, i no el poble català, tenia l’última paraula sobre l’auto­go­vern dels cata­lans.

Però l’‘hybris’ espa­nyola es va des­bo­car encara més quan la volun­tat d’esde­ve­nir un estat sobirà es va esten­dre entre la ciu­ta­da­nia cata­lana fins asso­lir la majo­ria a les ins­ti­tu­ci­ons. En comp­tes de trac­tar amb res­pecte i obrir una nego­ci­ació política per fer front a una demanda que mereix el vot de més de dos mili­ons de per­so­nes, les úniques res­pos­tes són l’amenaça i la repressió. Codi Penal con­tra els que van orga­nit­zar el 9-N de 2014 i Codi Penal con­tra els que ara pre­pa­ren l’1 d’octu­bre. Cap empa­tia, cap seducció, cap pro­posta, res que no sigui no sols la coacció, sinó la volun­tat de rebai­xar els cata­lans amb aquesta coacció i de fer-la ben visi­ble.

Però com vèiem en la història d’Agamèmnon, l’obce­cació acaba pro­vo­cant el mal que en el deliri es per­cep com a més ter­ri­ble. En el delit de les auto­ri­tats espa­nyo­les de repri­mir per la força els ges­tos democràtics cata­lans hi haurà, pri­mer, la des­trucció del sis­tema espa­nyol de lli­ber­tats i de democràcia, i després, de forma més ràpida o més lenta, la pèrdua de sufi­ci­ents ter­ri­to­ris perquè cal­gui plan­te­jar-se si Espa­nya con­ti­nua exis­tint.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia